Managed Service - bezpieczeństwo gwarantowane przez zewnętrznych specjalistów.

Termin outsourcing już na stałe wszedł do słownika każdego przedsiębiorcy. Praktycznie żadna firma nie funkcjonuje aktualnie bez stałego wsparcia specjalistów zewnętrznych. Szczególnie działania z obszaru IT są tymi, które firmy chętnie delegują na zewnątrz. Nic więc dziwnego, że coraz większą popularnością na świecie cieszy się Managed Service. Co kryje się za tym pojęciem i jak może wpłynąć na wzrost konkurencyjności firmy?

Specjaliści "na zawołanie"

W ostatnich latach na coraz większą skalę zaczęto wykorzystywać nowe technologie w wielu firmach, już nie tylko tych największych, ale również tych należących do sektora MŚP. Jednak inwestowanie w wewnętrzne, rozbudowane działy IT okazało się być dla części z nich nierentowne, a sam proces trudny do przeprowadzenia z powodu braku specjalistycznej wiedzy pozwalającej na stworzenie takich działów. Zaczęto się więc wspomagać wiedzą ekspertów zewnętrznych i tym samym sektor IT stał się jednym z najbardziej rozwiniętych jeśli chodzi o obszar outsourcingu. Do pewnego czasu przedsiębiorstwa szukały zazwyczaj wsparcia w momencie wdrażania nowych rozwiązań bądź wszelkich sytuacji awaryjnych lub kryzysowych. Intensywny rozwój i coraz większe obszary, w których nowe technologie stały się podstawą działalności firmy, doprowadziły do tego, że zespół specjalistów jest niezbędny na każdym etapie jej działania. Dlatego coraz częściej podmioty zewnętrzne monitorują, planują i rozwijają struktury IT w przedsiębiorstwach. Procesy te nie są już wyłącznie odpowiedzią na potrzebę klienta. Współpraca w modelu Managed Service zakłada, że to właśnie od specjalistów zewnętrznych będą te potrzeby zależały, to oni odpowiadają bowiem za właściwe określenie kierunków rozwoju, mających na celu najlepsze wykorzystanie środków i możliwości, gwarantujących rozwój danego przedsiębiorstwa. Współpraca z profesjonalnym integratorem IT jest w stanie w znacznym stopniu wpłynąć na efektywność prowadzonych procesów biznesowych, dzięki otrzymaniu rozwiązań najlepiej dopasowanych do specyfiki danego przedsiębiorstwa.

Reklama

W ramach modelu Managed Services, klient zleca integratorom proces zarządzania poziomem usług, niezależnie od ich skali, ilości, rodzaju i innych czynników, które wprost mogą się przekładać na różne aspekty np. na poziom zatrudnienia oraz doświadczenia. Provider usług jest w stanie dopasować proces do wielkości organizacji, jej potencjału oraz planowanego wzrostu. Właśnie to dostosowanie i optymalizacja wskazywanych procesów staje się istotą współpracy pomiędzy klientem a dostawcą usługi. - mówi Grzegorz Frączyk, dyrektor techniczny w Innergo Systems.

Korzyści się mnożą

Rozwój i możliwość wyprzedzenia konkurencji, to z pewnością jedne z największych korzyści jakie osiąga firma, decydując się na skorzystanie z usług w modelu Managed Service. Jednak atutów takich rozwiązań jest zdecydowanie więcej. Podmiot zewnętrzny zawsze popatrzy na przedsiębiorstwo ze swego rodzaju dystansem do pewnych procesów i struktur. To spojrzenie pozwala mu znaleźć rozwiązania, które dotychczas nie były w ogóle brane pod uwagę. W Managed Services tak naprawdę chodzi o ludzi, procesy i narzędzia. Oznacza to, że technologia, która jest wykorzystywana jest tylko tłem, a nie głównym bohaterem współpracy. Ważna jest wartość, którą dostarczymy przedsiębiorstwu poprzez odpowiednie poskładanie powyższych elementów. Firma subskrybuje usługę jako cały proces, który ma pokazać szerokie spektrum działalności przedsiębiorstwa i możliwości jego rozwoju. - podkreśla Grzegorz Frączyk.

Właśnie to spojrzenie z zewnątrz, generuje kluczowe korzyści dla przedsiębiorstwa. Obsługa zewnętrzna gwarantuje bowiem szeroki dostęp do technologii i specjalistów posiadających pożądane kompetencje przy jednoczesnym zarządzaniu mniejszą ilością zespołów będących wewnątrz organizacji. Daje to możliwość dywersyfikacji ryzyka i odpowiedzialności za sprawne działania i rozbudowywanie rozwiązań IT funkcjonujących w firmie, przy jednoczesnym rozlokowaniu sprzętu, co ułatwia zarządzanie sytuacjami związanymi z ewentualnymi awariami. Warto też zauważyć, że oszczędność środków wynikająca ze współpracy w systemie Managed Service w połączeniu z szerokim dostępem do specjalistów, daje firmie możliwości związane z implementowaniem innowacyjnych rozwiązań, a to one aktualnie budują w największym stopniu przewagę konkurencyjną.

Kluczowy trend

Managed Service to trend, który w najbliższych latach będzie jednym z kluczowych w zakresie rozwoju sektora IT. Dlatego już teraz warto zastanowić się czy nasza firma nie znajduje się w punkcie, w którym usługi w ramach tego modelu staną się kluczową kwestią na drodze dalszego rozwoju. Warto zauważyć, że Managed Service nie jest dedykowany tylko dużym firmom. Dobrze dopasowane rozwiązania, bazujące na analizie przeprowadzonej przez specjalistów Managed Service Provider są bowiem coraz częściej motorem rozwoju średnich firm, które mogą w zdecydowany sposób zwiększyć swój obszar działania.

Pobierz darmowy: PIT 2016

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »