Nie trzeba posiadać potwierdzania odbioru korekt

Od początku bieżącego roku jesteśmy świadkami sporu pomiędzy Ministrem Finansów (a właściwie organami, które w jego imieniu wydają interpretacje) a podatnikami wspieranymi przez sądy administracyjne.

Od początku bieżącego roku jesteśmy świadkami sporu pomiędzy Ministrem Finansów (a właściwie organami, które w jego imieniu wydają interpretacje) a podatnikami wspieranymi przez sądy administracyjne.

Spór dotyczy treści art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, zgodnie z którym wystawione faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania i podatek VAT należny, należy ująć w ewidencji sprzedaży (i w deklaracji podatkowej VAT) w danym miesiącu lub kwartale, pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę. W ten spór wpisuje się sierpniowy wyrok WSA w Bydgoszczy, w którym sąd po raz kolejny uchylił interpretacje organów podatkowych i potwierdził niezgodność polskich przepisów warunkujących możliwość obniżenia podatku należnego od posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej z prawem unijnym.

Reklama

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 25 sierpnia 2010 r., (sygn. I SA/Bd 473/10) uznał, iż brak potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi nie stoi na przeszkodzie zmniejszeniu podstawy opodatkowania i w rezultacie podatku należnego o kwotę wynikającą z tej korekty.

Podatnik zwrócił się o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktur korygujących. W opinii podatnika przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określające warunki niezbędne do obniżenia podstawy opodatkowania w istotny sposób naruszają prawo wspólnotowe. W związku z powyższym podatnik uznał, iż ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, również przy braku potwierdzenia odebrania faktury korygującej przez kontrahenta.

Minister Finansów uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Wskazał, iż art. 90 Dyrektywy 112 daje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na warunkach określonych przez poszczególne państwa członkowskie. Jego zdaniem uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług.

Sąd rozpatrujący przedmiotową sprawę uznał, iż wymóg uzależniający obniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego od posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta jest niezgodny z prawem wspólnotowym. W uzasadnieniu sąd stwierdził, że "Warunek dotyczący wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej wynikający z art. 29 ust. 4a u.p.t.u. jest niezgodny z regulacjami wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej zawartego w Dyrektywie 112. Dotyczy to przede wszystkim zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz zasady proporcjonalności".

Podobne stanowisko wyraziły: WSA w Warszawie w wyroku z dnia 12 listopada 2009 roku (sygn. III SA/Wa 1255/09); WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 27 lipca 2010 roku (sygn. I SA/Wr 594/10) oraz WSA w Krakowie w wyroku z dnia 21 kwietnia 2010 roku(sygn. I SA/Kr 173/10). W wymienionych wyrokach zaakcentowano przede wszystkim niezgodność polskich regulacji w tym zakresie z prawem unijnym.

Ponadto ten problem w najbliższym czasie będzie przedmiotem rozstrzygnięcia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości na skutek pytania zadanego przez NSA. Stanowisko zajęte przez ETS w powyższym zakresie powinno ostatecznie rozstrzygnąć spór pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi w tej kwestii.

Jarosław Włoch

Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: faktura | VAT | interpretacje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »