Pandemia zbiera żniwo - spadek obrotów w firmach

43-proc. mikro małych i średnich firm nie przywróciło na początku IV kwartału poziomu obrotów sprzed pandemii - wynika z badania "Skaner MŚP". Mniej niż połowa ankietowanych przedsiębiorców liczy, że uda im się to zrobić w przyszłym roku.

Według badań przeprowadzonych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, tuż przed ogłoszeniem kolejnego lockdownu, 43 proc. przedsiębiorstw nadal nie osiągało sprzedaży porównywalnej do tej przed pandemią. Wysoki odsetek wskazań jest m.in. efektem odpowiedzi podmiotów z branży handlowej i usługowej, gdzie połowa firm wciąż ma się gorzej niż przed epidemią Covid-19.

- Co dziewiąty z poszkodowanych na skutek koronawirusa uważa, że nie podźwignie się już nigdy - mówi prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując wyniki badania.

Reklama

Nieco mniej niż połowa z doświadczonych skutkami Covid-19 przedsiębiorców liczy, że uda im się to zrobić w przyszłym roku, a reszta nie potrafi przewidzieć, kiedy to nastąpi.

27 proc. badanych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wskazało natomiast, że w ich przypadku pandemia nic nie zmieniła.

Według badania niemal 8 proc. respondentów uważa, że jest im dziś lepiej niż przed pojawieniem się Covid-19. Najczęściej o poprawie mówią firmy budowlane (25 proc.) i produkcyjne (12 proc.). "Takich firm w porównaniu z minionym kwartałem nieznacznie przybyło, ale kolejny lockdown nie przysparza jednak powodów do optymizmu" - ocenił Grzelczak.

Badanie w ramach projektu "Skaner MŚP", prowadzonego co kwartał na próbie 500 mikro, małych i średnich firm, wykonała w październiku 2020 r. Keralla Research na zlecenie BIG InfoMonitor.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: koronawirus | pandemia | bankructwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »