Pierwsze pieniądze z TFG za niewypłacalne biuro podróży

Po raz pierwszy Turystyczny Fundusz Gwarancyjny uruchomił wypłatę pieniędzy dla poszkodowanych podróżnych. Fundusz przejął zobowiązania za niewypłacalne biuro podróży Martin z Piły*. W ciągu jednego dnia, od momentu otrzymania dyspozycji od marszałka województwa wielkopolskiego, TFG zrealizował wszystkie zgłoszone wypłaty.

Martin PT ogłosiło swoją niewypłacalność w połowie czerwca tego roku. Firma organizowała zagraniczne wycieczki autokarowe od blisko dwudziestu lat. Biuro posiadało zabezpieczenie finansowe na rzecz swoich klientów w wysokości 123,6 tys. złotych - w formie gwarancji Towarzystwa Ubezpieczeń Inter Polska. Pieniędzy tych nie starczyło jednak dla wszystkich poszkodowanych podróżnych i dlatego uruchomiony został drugi filar zabezpieczeń - czyli środki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

- W ciągu zaledwie jednego dnia od momentu otrzymania dyspozycji od marszałka województwa wypłaciliśmy świadczenia dla poszkodowanych klientów biura podróży Martin - mówi Małgorzata Ślepowrońska, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w ramach którego funkcjonuje TFG. - W pierwszej transzy zrealizowanych przez nas wypłat - 25 osób otrzymało łącznie blisko 30 tysięcy złotych. Do gwaranta wciąż wpływają kolejne zgłoszenia, które po pozytywnej weryfikacji zasadności roszczenia będą kierowane przez marszałka województwa do TFG i przez nas wypłacane - wyjaśnia.

Reklama

Klienci Martin PT zgłaszali wnioski o zwrot wpłat za imprezy turystyczne, które nie doszły do skutku - do towarzystwa ubezpieczeniowego INTER Polska. Gdy pieniądze z gwarancji ubezpieczeniowej wyczerpały się - marszałek zawiadomił Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. TFG działa bowiem jako II filar zabezpieczeń dla turystów w przypadku niewypłacalności touroperatora. Gwarantuje on dodatkowe środki, w sytuacji gdy: a) touroperator nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okazują się niewystarczające, bądź b) środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczają na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów w związku z niezrealizowanymi wyjazdami (w całości lub części). TFG gromadzi środki na ten cel ze składek uiszczanych przez touroperatorów. Na koniec czerwca 2018 roku na koncie TFG znajdowało się 67 mln złotych na potencjalne wypłaty dla klientów na wypadek niewypłacalności biura podróży.

- Nasza decyzja o wypłacie podejmowana jest na podstawie dyspozycji od marszałka województwa -mówi Renata Mentlewicz dyrektor Biura Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. - Zbieraniem i weryfikowaniem roszczeń poszkodowanych klientów zajmuje się w tym przypadku firma ubezpieczeniowa, będąca gwarantem biura podróży i to ona odpowiada za prawidłowe wyliczenie należnych kwot, a marszałek województwa wydaje na tej podstawie dyspozycje do wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego - wyjaśnia.

* Martin Przedsiębiorstwo Turystyczne Beata Tyczyńska Paweł Tyczyński sp. j.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »