Poczta filarem e-państwa

Operator planuje zostać strategicznym partnerem administracji publicznej i spółek Skarbu Państwa - wynika z zaprezentowanej w zeszłym tygodniu strategii na lata 2017-2021. W oparciu o technologie cyfrowe Poczta Polska zbuduje jeden z kluczowych filarów swojego przyszłego wzrostu.

Prognozy wskazują, że w ciągu pięciu lat przychody Poczty Polskiej z doręczania tradycyjnej korespondencji mogą zmniejszyć się o 20 proc. Zmiana struktury przychodów sprawia, że Poczta musi w najbliższych latach wdrożyć całkowicie nowy model biznesowy. - Spółka ma szansę przejść ogólną transformację, tj. z Narodowego Operatora Pocztowego przekształcić się także w Narodowego Operatora Cyfrowego - mówi Krzysztof Górski, dyrektor zarządzający Pionem Strategii i Rozwoju Poczty Polskiej.

Cyfrowe zagrożenie, czy szansa?

- Poczta Polska (PP) kierując się ideą zrównoważonego rozwoju, opiera swoją działalność o realizację zobowiązań m.in. wobec państwa i obywateli. Właśnie ta misja wyznacza jeden z kluczowych kierunków, którym Poczta zamierza podążać w przyszłości, i na którym planuje budować swoją siłę - dodaje Górski.

Reklama

Chodzi o kompleksową obsługę relacji państwo-obywatel. PP jest już operatorem wyznaczonym do usługi powszechnej, bierze udział w programach państwa (wspiera program 500+, jest ważną częścią programu Mieszkanie Plus, obsługuje abonament RTV, przeciwdziała wykluczeniu cyfrowemu). Teraz chce rozszerzyć zakres tej działalność o usługi wsparcia dla administracji i spółek Skarbu Państwa oraz rozwój usług cyfrowych. To jeden z głównych filarów nowej strategii operatora do 2021 r.

Zakrojona na szeroką skalę cyfryzacja usług publicznych, paradoksalnie może być jednak zarówno ogromnym zagrożeniem jak i wielką szansą dla PP. Z jednej strony każda elektronicznie dostarczona korespondencja czy usługa publiczna oznacza mniejszy dochód dla Poczty. Poprzez wdrożenia rozwiązań cyfrowych, PP dostrzega także szansę na dynamiczny rozwój. Zwłaszcza poprzez wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów i wymogom XXI wieku. - Gdy spółka stanie się partnerem rządu w procesie cyfryzacji państwa, otrzyma oczekiwany impuls rozwojowy i nową misję do wypełnienia - konstatuje Górski.

Z końcem sierpnia ubiegłego roku Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, oraz Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, podpisali porozumienie z Pocztą Polską o strategicznej współpracy w obszarze cyfryzacji państwa. Umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji, z których korzystają obywatele, z pocztową platformą Envelo. To pierwsze tego typu porozumienie na rynku i jasny sygnał, że PP ma stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym - jednym z filarów dla budowy e-państwa.

Racjonalny wybór jest jeden

Czy Poczta może być ważnym ogniwem e-administracji? - Ma ona potencjał, by stać się ośrodkiem koordynującym cyfryzację państwa - podkreśla Górski. To właśnie dostęp do wszystkich obywateli i firm, rozwijana infrastruktura oraz zaufanie do Poczty Polskiej, jako instytucji należącej do Skarbu Państwa, decydują o możliwości wykorzystania synergii na rzecz poprawy jakości usług państwa. Zarówno na szczeblu centralnych, jak i lokalnym.

Dostęp do najważniejszych usług publicznych poprzez kanały PP to w końcu szansa nie tylko dla administracji centralnej, ale również samorządowej. Oparcie komunikacji o technologie cyfrowe usprawni relacje na linii państwo-obywatel. Należąca do Poczty platforma Envelo to gotowe rozwiązanie do masowej obsługi cyfrowej. Zapewnia ono uwierzytelnienie nadawcy i odbiorcy oraz pewność, integralność i poufność przesyłki.

PP liczy na istotne zwiększenie przychodów z obszaru administracji publicznej. Rozwój nowych usług w tym zakresie ma sprawić bowiem, że w ciągu pięciu lat przychody z tego sektora będą stanowić nawet do 7 proc. całkowitych wpływów spółki ze sprzedaży.

Ale realizacja procesu cyfryzacji administracji publicznej, ze strategicznym udziałem PP, to nie tylko sposób na zapewnienie finansowania firmie, na której usługi podstawowe kończy się rynek. To także racjonalny wybór z punktu widzenia zarządzania państwem. Z jednej strony tzw. e-government to naturalny etap rozwoju komunikacji państwa z obywatelem w dobie internetu, a także źródło ogromnych oszczędności i sposób na ochronę środowiska naturalnego (elektroniczny system komunikacji z administracją wychodzi naprzeciw oczekiwaniom obywateli, którzy chcą załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, na własnym laptopie, tablecie czy smartfonie). - Z drugiej strony, to właśnie PP, jako instytucja ciesząca się od dziesięcioleci niesłabnącym zaufaniem zdecydowanej większości Polaków (80 proc. badanych pozytywnie ocenia jej działalność, a aż 98 proc. rozpoznaje markę) jest predestynowana do roli Narodowego Operatora Cyfrowego. Naturalną przewagą Poczty jako partnera administracji jest dotarcie zarówno do osób korzystających z internetu, jak i wykluczonych cyfrowo (starszych, mieszkańców wsi) - tłumaczy ekspert.

PP ma dostęp do wszystkich dorosłych obywateli za pomocą największej sieci placówek (7,5 tys.) i doręczycieli (24 tys.). Pod tym względem nie mogą równać się z nią jakiekolwiek urzędy gmin, czy sieci banków.

PP partnerem państwa

Zgodnie z nową strategią PP na lata 2017-2021 zakres oferty spółki dla administracji publicznej objąć może co najmniej kilka głównych obszarów. Pierwszy to kompleksowe zarządzanie korespondencją tradycyjną i elektroniczną. Chodziłoby m.in. o przygotowanie, wydruk i doręczanie korespondencji, obsługę zwrotów, Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru (EPO), elektroniczny obieg dokumentów (e-list, hybryda odwrócona), Rejestrowaną Przesyłkę Elektroniczną (RPE), a także doręczanie dokumentów urzędowych (np. paszportów, tablic rejestracyjnych), czy udostępnienie infrastruktury dla cyfryzacji państwa (uniwersalny adres doręczeń, weryfikacja tożsamości). Kolejny obszar współpracy z administracją dotyczyć miałby wykorzystania sieci PP - to przez kanały Poczty Polskiej obywatel mógłby mieć dostęp do najważniejszych usług publicznych administracji, czy innych podmiotów (np. abonament RTV, opłaty lokalne na rzecz samorządów). Dzięki tej rozbudowanej sieci Poczta stanowiłaby również istotny element systemu opieki społecznej i jeden z filarów wsparcia dla osób wykluczonych cyfrowo. PP to także spółka, która może uczestniczyć w strategicznych programach państwa.

pb

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2016

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: poczta | państwo | Poczta Polska | e-państwo | filar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »