Raportowanie VAT - olbrzymie problemy firm

Jak informuje "Rzeczpospolita", przedsiębiorcy mają olbrzymie problemy z nowymi zasadami raportowania VAT. Przepisy są niejasne, a wyjaśnienia skarbówki niewystarczające. Za błędy zaś grożą kary.

Gazeta przypomina, że od 1 października obowiązują nowe zasady sporządzania Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli przesyłanej fiskusowi ewidencji VAT. Jak pisze, przedsiębiorcy mają wątpliwości związane z obowiązkiem oznaczania w niespotykany dotąd sposób sprzedawanych towarów i usług.

- Obowiązek oznaczania sprzedaży towarów i usług kodami GTU spowodował ogromne zamieszanie. Trzeba sięgać do różnych klasyfikacji i ustaw. Problemów przybywa każdego dnia - zauważyła Aneta Lech, doradca podatkowy i wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Reklama

Księgowi podkreślają, że ciężko im robić zapisy w JPK bez szczegółowej wiedzy, co faktycznie przedsiębiorca sprzedał. - Dostajemy od klienta fakturę "usługi IT". Czy chodzi o programistyczne, bez oznaczenia, czy np. zarządzania siecią, z kodem GTU_12? Albo fakturę "usługi zgodnie z umową z 2016 r.". Żeby prawidłowo oznaczyć takie dokumenty w JPK, trzeba znać szczegółowy zakres świadczeń - powiedział Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.

Ministerstwo Finansów próbuje rozwiewać wątpliwości na swojej stronie internetowej. Eksperci podkreślają jednak, że odpowiedzi resortu obejmują tylko część problemów. Za każdy błąd w JPK przedsiębiorcy grozi 500 zł grzywny. Na szczęście przed jej nałożeniem fiskus da dwa tygodnie na poprawienie pomyłki - czytamy w gazecie.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: firmy | VAT | Jednolity Plik Kontrolny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »