Rośnie popyt na LNG, konieczna rozbudowa terminalu w Świnoujściu

Terminal LNG w Świnoujściu ma za sobą dobry rok. W 2018 r. rozładowano w nim 4,4 mln m sześc. gazu. Trwają prace nad rozbudową terminala, dzięki której jego zdolność przeładunkowa wzrośnie do 7,5 mld m sześc. gazu z 5 mld m sześc. teraz.

Spółka Polskie LNG, operator i właściciel terminalu w Świnoujściu, podsumowała właśnie osiągnięcia minionego roku. Wyraźnie wzrosła liczba operacji - terminal przyjął 23 statki ze skroplonym gazem ziemnym, podczas gdy rok wcześniej było ich 14. Ze Świnoujścia wyjechało 1794 autocystern, o 18 proc. więcej niż przed rokiem. - Mijający rok był dla nas intensywny, ale dający powody do satysfakcji. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący czas - zapewnia Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG.

Terminal będzie dalej rozbudowywany. Na przełomie 2018 i 2019 r. Polskie LNG uruchomiło dwa przetargi - jeden dotyczy rozbudowy części lądowej terminala, a drugi - części morskiej. W ramach pierwszego wyłoniony ma zostać wykonawca dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych, trzeciego zbiornika LNG oraz instalacji przeładunkowej LNG na kolej. Ten ostatni element inwestycji rozszerzy zakres świadczonych przez terminal usług i umożliwi dotarcie do nowych klientów.

Reklama

Drugi przetarg ma z kolei wskazać wykonawcę dodatkowego nabrzeża, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, a także przeładunek LNG, załadunek jednostek bunkrujących oraz samą usługę bunkrowania (tankowanie paliwa przez statki). Część morska inwestycji będzie realizowana wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka zdecydowała pójść w tym kierunku, by odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na paliwa niskoemisyjne w regionie Bałtyku, co z kolei jest wynikiem europejskich regulacji w zakresie norm środowiskowych.

W świnoujskim terminalu świadczona jest usługa rozładunku LNG z tankowców przy nabrzeżu rozładunkowym, składowanie gazu skroplonego w zbiornikach, regazyfikacja oraz wysyłka gazu do systemu przesyłowego, a także załadunek na cysterny samochodowe i ISO-kontenery.

Terminal w Świnoujściu został oddany do użytku w 2016 roku. Inwestycja ta wpisuje się w politykę ukierunkowaną na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu - dzięki terminalowi możliwe jest sprowadzenie LNG z dowolnego kierunku na świecie. Jest to jeden z dwóch głównych projektów umożliwiających dywersyfikację dostaw gazu do Polski. Drugim jest budowa gazociągu łączącego krajowy system przesyłowy ze złożami na norweskim szelfie kontynentalnym (tzw. Baltic Pipe), której finał przewidziany jest na jesień 2022 r.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »