Rośnie rynek samochodów luksusowych

Są szybkie, piękne i niezwykle drogie. Z roku na rok segment samochodów luksusowych i premium w Polsce rośnie, wraz z coraz szybciej bogacącym się społeczeństwem.

Są szybkie, piękne i niezwykle drogie. Z roku na rok segment samochodów luksusowych i premium w Polsce rośnie, wraz z coraz szybciej bogacącym się społeczeństwem.

Z każdym rokiem liczba osób o ponadprzeciętnych dochodach w Polsce systematycznie wzrasta. Oznacza to - jak pokazuje raport KPMG - że wraz z bogacącym się społeczeństwem, rośnie także rynek dóbr luksusowych, na którym od lat największy udział mają samochody luksusowe i klasy premium.

Luksus w Polsce

Rynek samochodów luksusowych i premium w Polsce wyceniany jest na 5,6 mld złotych (dane za 2014 r.), a cały rynek dóbr luksusowych szacowny jest na prawie 13 mld złotych. W opinii ekspertów KPMG segment ten będzie w najbliższych latach systematycznie rosnąć. Tym samym, także sprzedaż samochodów zaliczanych do najbardziej luksusowych.

Reklama

W 2014 r. co dziesiąty nowy samochód osobowy zarejestrowany w Polsce był autem marki premium lub luksusowym, a jak wynika z badania aż 31 proc. z nich trafiło do prywatnych przedsiębiorców, 24 proc. do średniej kadry kierowniczej, 16 proc. do specjalistów a 8 do osób wykonujących wolny zawód.

W 2014 r. w Polsce było dostępnych 85 proc. kluczowych światowych marek samochodów luksusowych i premium. Bogaci Polacy mieli zatem w czym wybierać, a producenci i dostawcy dóbr luksusowych zaczęli traktować polski rynek jako perspektywiczny, o dużym potencjale wzrostu. Tym samym nie dziwi fakt, że najwięksi z nich zdecydowali się na otwarcie salonu bądź podpisanie umowy autoryzacyjnej z krajowym dealerem.

Bogaty jak Polak...

Jak wynika z badania: Na zakupu samochodu marki premium wystarczą już zarobki rzędu 10 tys. brutto miesięcznie. Jest to tzw. grupa osób zamożnych, z których 41 proc. zadeklarowało posiadanie samochodu luksusowego. Odsetek ten jest względnie wysoki, a wynika zasadniczo z transformacji postrzegania samochodów premium już jako segment pojazdów luksusowych, do czego doszło w ostatnich latach. W przedziale 10-20 tys. złotych/miesiąc, czyli u osób bardzo zamożnych, aż 51 proc. przyznaje się do posiadania samochodu luksusowego. W grupie bogatych jest to natomiast 61 proc.

Wraz ze wzrostem poziomu miesięcznych dochodów rośnie także próg cenowy, od którego respondenci uznają samochód za luksusowy. Dla zamożnych jest to ok. 200 tys. złotych, dla bogatych zaś niecałe 300 tys.

Luksus według najbogatszych

Opierając się na danych za 2014 r. i 2015 r. najpopularniejsze marki segmentu premium to Volvo, BMW, Audi, a także Mercedes, Lexus, Infiniti i Porsche. Zaś najlepiej sprzedającym się modelem w tym segmencie jest Volvo XC60.

Znacznie mniejszą grupę samochodów zarejestrowanych w Polsce w ostatnich latach stanowią oczywiście - ze względu na cenę i dostępność - luksusowe marki. W 2014 r. Polacy kupili 94 takie samochody (przy prawie 32 tys. klasy premium). Najpopularniejsze z nich to Maserati (37 rejestracji), w tym zwłaszcza Ghibli i Quattroporte, Ferrari F12 (22 rejestracje), Bentley (20 rejestracji), w tym przeważnie model Continental GT. W grupie kupionych aut znalazły się także Rolls-Royce, Lamborghini i Aston Martin.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »