Rynek usług pośrednictwa finansowego w Polsce

Sektor pośrednictwa finansowego dynamicznie się rozwija, a podmioty zajmujące się pomocą w zaciąganiu kredytów z roku na rok odnotowują wzrost sprzedaży produktów. Opinie klientów jednoznacznie wskazują na to, że pomoc profesjonalnych pośredników jest potrzebna - według danych TNS uważa tak aż 85 proc. osób zamierzających zaciągnąć kredyt. Jak obecnie wygląda sytuacja na rynku pośrednictwa w Polsce? Czym powinien charakteryzować się dobry specjalista?

Statystyki dotyczące rynku pośrednictwa finansowego

Rynek usług pośrednictwa finansowego obejmuje oferty podmiotów takich jak banki, firmy ubezpieczeniowe czy fundusze inwestycyjne, jednak główny obszar działalności stanowi pomoc w uzyskiwaniu kredytów (konsumpcyjnych oraz hipotecznych).

- Liczba ofert banków i firm z sektora pozabankowego nieustannie rośnie, a to sprawia, że klienci często potrzebują pomocy w uzyskaniu najlepszego kredytu lub pożyczki. Usługi firm z sektora pośrednictwa finansowego są odpowiedzią na potrzeby osób zainteresowanych produktami bankowymi lub pozabankowymi, np. kredytami hipotecznymi. Boom na kredyty potwierdzają statystyki. Pod koniec 2016 roku zadłużenie z tytułu kredytów lub pożyczek posiadało ponad 15 mln Polaków. Aktualne dane wskazują na to, że trend będzie się utrzymywał, a klienci będą szukać pomocy u profesjonalnych pośredników - zauważa Roman Wyszomirski, prezes spółki MBR Finance, w której skład wchodzą osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku pośrednictwa finansowego.

Reklama

Wyszomirski przekonuje również, że dla klientów wybór kredytu hipotecznego jest trudnym zadaniem, co potwierdzają badania wykonane przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i ANG Spółdzielnię Doradców Kredytowych (odpowiedziało tak aż 85 proc. respondentów).

Jak wynika z najnowszych raportów, podmioty zrzeszone w Związku Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) odnotowały w ostatnim kwartale 2017 roku wzrost sprzedaży produktów aż z trzech kategorii - kredytów hipotecznych, firmowych oraz produktów inwestycyjnych. Zainteresowanie klientów usługami pośredników finansowych potwierdzają badania TNS przeprowadzone na zlecenie ZFPF - aż 83 proc. ankietowanych, którzy już spłacają zobowiązania kredytowe, uważa, że pomoc profesjonalnego pośrednika jest potrzebna.

Liderzy rynku

W ubiegłym roku pozycja lidera sektora pośrednictwa finansowego przypadła marce Open Finance, która prowadziła zarówno pod względem wartości udzielonych kredytów gotówkowych (840 mln złotych), kredytów hipotecznych (6 731 mld złotych), jak i produktów inwestycyjnych (364 mln złotych). Jedynie pod względem wartości kredytów firmowych Open Finance ustąpiła marce Expander Advisors, która w ubiegłym roku osiągnęła 1 013 mld złotych. Do największych rynkowych graczy należą również mFinance, Notus Finance, Gold Finance czy Alex T. Great, jak wynika z danych przedstawionych przez ZFPF.

W sektorze tym funkcjonuje jednak wiele innych podmiotów. Główny Urząd Statystyczny przebadał w 2016 roku 177 przedsiębiorstw prowadzących pośrednictwo kredytowe. Wśród badanych firm 88 zajmowało się pośrednictwem kredytowym, 23 prowadziło niefinansową działalność usługową, 20 zajmowało się leasingiem, 16 pośrednictwem produktów ubezpieczeniowych, 13 działalnością faktoringową, a 5 - pośrednictwem sprzedaży jednostek funduszy inwestycyjnych.

Czym powinien charakteryzować się najlepszy pośrednik finansowy?

Rola pośrednika kredytowego w uzyskaniu atrakcyjnej oferty jest nieoceniona. Dzięki profesjonalnej pomocy potencjalny kredytobiorca ma zdecydowanie większe szanse na to, że jego wniosek spotka się z pozytywną decyzją. Dobry pośrednik finansowy doskonale zna oferty banków oraz firm z sektora pozabankowego, a także wie, jakie kryteria stosują instytucje finansowe przy weryfikowaniu klientów. Dzięki temu pozwala uniknąć sytuacji, w której klient składa kilka wniosków do różnych banków.

- Złożenie zbyt wielu wniosków kredytowych w krótkim czasie to prosta droga do obniżenia scoringu w BIK. Niższa ocena punktowa przekłada się na zmniejszenie zdolności kredytowej, która stanowi najważniejszy element w ocenie wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy. Warto zauważyć, że już nawet 3 wnioski mogą zmniejszyć szanse na otrzymanie kredytu w banku. Jeśli zatem nie mamy wystarczającej wiedzy w tym zakresie, najlepiej skonsultować się ze specjalistą, który nie tylko wskaże najbardziej atrakcyjne oferty, ale także podpowie, w jaki sposób klient może podnieść swoją zdolność kredytową. Właśnie dlatego tak ważna jest profesjonalna pomoc pośrednika - specjalista doradzi, w którym banku klient ma największe szanse - ostrzega Roman Wyszomirski.

Profesjonalny pośrednik, czyli jaki? Jak uważa prezes spółki MBR Finance, dobry specjalista powinien przede wszystkim posiadać wiedzę merytoryczną oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe.

- Staż pracy to oczywiście nie wszystko - niezwykle ważne są również indywidualne cechy oraz predyspozycje pośredników: wysoka kultura osobista, umiejętność dostosowania oferty do potrzeb klienta, rzetelność i uczciwość. Bardzo istotna jest także komunikatywność, która ułatwia budowanie pozytywnych relacji z klientami. Specjalista powinien również dbać o podnoszenie kwalifikacji zawodowych i być na bieżąco z aktualnymi trendami na rynku kredytów. Warto również podkreślić, że profesjonalny pośrednik nie może żądać prowizji ani zapłaty od klientów. Wynagrodzenie otrzymuje od banków, których produkty oferuje - dodaje Wyszomirski.

Jakie wyzwania ma przed sobą rynek pośrednictwa finansowego w 2018 roku?

Nasz rozmówca zauważa kilka głównych tendencji, które mogą wpłynąć na sytuację podmiotów z sektora pośrednictwa finansowego.

- Poważnym wyzwaniem jest wejście w życie unijnego rozporządzenia regulującego kwestie ochrony danych osobowych (RODO). Wprowadza ono nowe obowiązki dla podmiotów z sektora pośrednictwa finansowego, a także modyfikuje zasady związane z przetwarzaniem danych osobowych. Niestosowanie się do nowych przepisów może wiązać się z milionowymi sankcjami. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem kary finansowe mogą wynieść do 20 mln zł lub do 4 proc. wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa - podkreśla Wyszomirski. Firmy z branży pośrednictwa finansowego będą musiały zadbać o przestrzeganie regulacji związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem danych osobowych, co może okazać się szczególnie trudne dla niewielkich firm. Innym wyzwaniem jest rosnące zainteresowanie usługami z sektora FinTech, czyli podmiotami finansowymi opartymi na zaawansowanej technologii informacyjnej. Ich działalność jest ściśle związana z prężnym rozwojem nowoczesnych technologii cyfrowych, które wkraczają w każdą dziedzinę życia. W 2018 roku ich udział w rynku może ulec zwiększeniu. Innowacyjność to trend, za którym będą musiały podążać również podmioty z branży pośrednictwa finansowego - kontynuuje prezes MBR Finance. - Firmy działające w branży FinTech mogą stanowić dużą konkurencję dla pośredników finansowych - dodaje.

Materiały prasowe

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »