Samochód dla biznesu - czego nie powinno w nim zabraknąć?

Prowadzenie działalności gospodarczej bez samochodu może być mocno utrudnione. Samochód jest bowiem nie tylko środkiem lokomocji, ale również wizytówką firmy i swoistym symbolem sukcesu. Co więcej, jego przemyślany zakup może przyczynić się do stworzenia korzystnej dla firmy tarczy podatkowej. Jakie cechy posiada idealny samochód dla biznesu?

Biznes głównym nabywcą nowych samochodów

W 2015 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych oraz lekkich aut dostawczych zaskoczyła analityków przekraczając barierę 400 tys. sztuk. Najlepszy od lat wynik to zasługa przede wszystkim dużych przedsiębiorstw oraz osób prywatnych prowadzących działalność gospodarczą. Według szacunków grupa ta wygenerowała niespełna 70 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut w Polsce.

Dla przeciętnego Kowalskiego wciąż atrakcyjniejszy pozostaje rynek wtórny. Nie zmienia to jednak faktu, iż z roku na rok możliwości finansowe Polaków nieznacznie rosną, co znajduje również odzwierciedlenie w statystykach sprzedaży nowych samochodów.

Reklama

Jakie samochody spełniają wymagania biznesu?

Z przeprowadzanych cyklicznie badań jasno wynika, że dla przedsiębiorców inwestujących w flotę firmową najważniejszymi kryteriami niezmiennie pozostają: cena, koszty eksploatacji oraz bezawaryjność pojazdu. Kwestie takie jak funkcjonalność, komfort czy producent spychane są zwykle na drugi plan. Naturalnie wiele zależy od przeznaczenia nabywanych pojazdów. Inny samochód sprawdzi się w przypadku przedstawiciela handlowego, a inny w przypadku dyrektora, dla którego samochód stanowi pozapłacowy dodatek do wynagrodzenia, a przy okazji istotny element wizerunkowy firmy.

Zalety płynące z leasingu

Sporym wyzwaniem, przed którym stanąć musi manager floty w przedsiębiorstwie, jest nie tylko dobór odpowiednich samochodów, ale również wybór najkorzystniejszego sposobu finansowania. Można bowiem flotę kupić za gotówkę, wziąć w leasing lub wykorzystać do tego celu środki pochodzące z kredytu. Każde z przedstawionych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Mając na uwadze pożądaną przez przedsiębiorców optymalizację podatkową, najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest leasing.

Z czego wynika tak duża popularność leasingu?

Argumentów jest wiele. Leasing pozwala na użytkowanie samochodu bez konieczności jego zakupu, korzystnie wpływa na płynność finansową przedsiębiorstwa, ułatwia planowanie budżetu flotowego, a także ogranicza obowiązki administracyjne po stronie firmy. Kluczowy argument stanowią jednak korzyści finansowe, określane mianem tarczy podatkowej.

Czym jest tarcza podatkowa? Dopuszczalną przez prawo redukcją wysokości podatku dochodowego następującą w wyniku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z ratami leasingowymi. Standardowe, oferowane przez większość podmiotów warunki leasingu pozwalają najczęściej na oszczędności podatkowe na poziomie kilkunastu procent wartości samochodu. Negocjacja warunków umowy może jednak znacznie zwiększyć ich wysokość.

Leasing dealerski

Prócz leasingu operacyjnego bądź finansowego, z roku na rok na znaczeniu zyskuje leasing dealerski.

- Klienci są bardzo wymagający, a jakość produktów finansowych staje się coraz ważniejszym czynnikiem zakupowym. Planując dalszy wzrost sprzedaży, firmy z branży motoryzacyjnej muszą poszerzać portfel swoich produktów i usług, również finansowych. Firmy segmentu premium kładą nacisk na leasing z tzw. wysoką wartością rezydualną. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że kierowca wnosi miesięczną opłatę za użytkowanie wybranego przez siebie modelu. Po trzech latach zwraca samochód i wybiera kolejny. Często nie jest potrzebna żadna wpłata własna, a standardem rynkowym jest opłata w wysokości 1 proc. wartości netto miesięcznie. Rata miesięczna może też obejmować kosztu serwisy. Droższe auta stają się zatem łatwo dostępne dla szerszego grona odbiorców - wyjaśnia Stanisław Dojs, PR manager Volvo Car Poland.

Jakie zalety ma leasing dealerski?

Oferty poszczególnych firm dość znacząco różnią się od siebie, aczkolwiek najlepsze łączą w sobie korzyści płynące z leasingu operacyjnego z wygodą, gwarantowaną przez właściwie dobrane pakiety serwisowe. Obejmują zarówno samochody nowe jak i używane, charakteryzują się dogodnym dla klienta okresem trwania umowy oraz brakiem opłaty wstępnej.

Pisząc o zaletach, nie można nie wspomnieć, że korzystanie z leasingu dealerskiego to również wygoda i oszczędność czasu. Wstępną decyzję leasingową można bowiem uzyskać podczas spotkania z doradcą w salonie samochodowym. Ponadto ten sam doradca będzie czuwał nie tylko nad formalnościami samej umowy, ale również nad formalnościami związanymi z rejestracją oraz ubezpieczeniem samochodu. Powyższe wyjaśnia, dlaczego leasing dealerski z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »