UOKiK: Prawie cztery mln zł kary dla firmy Exito za oszukiwanie seniorów
Prezes UOKiK nałożył prawie 4 mln zł kary na firmę Exito z Opalenicy (Wielkopolska) za oszukiwanie seniorów podczas sprzedaży na organizowanych pokazach m.in. mat leczniczych i oczyszczaczy powietrza - podał w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak czytamy w komunikacie, firma sprzedaje na pokazach m.in. maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne, oczyszczacze powietrza. Ofertę kieruje w dużej mierze do seniorów, których pracownicy firmy zapraszają na pokaz, wabiąc obietnicą prezentu dla każdej osoby, która weźmie w nim udział.
Jak zaznaczył prezes urzędu Marek Niechciał, w rzeczywistości upominki nie istnieją, a wylosowana "nagroda" tak naprawdę jest płatna - pracownicy przedstawiają umowę jej zakupu. "Ponadto, firma twierdziła, że konsument może zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł, tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito namawiało konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty" - wyjaśnił.
UOKiK wskazał, że firma Exito uniemożliwiała konsumentom odstąpienie od umowy. Według urzędu firma twierdziła, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. "Jest to niezgodne z prawem - każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni" - podkreślił szef UOKiK. Dodał, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na firmę Exito z Opalenicy karę w wysokości 3 mln 936 tys. 270 zł.
Jak zaznaczył Niechciał, celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. "Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę" - powiedział. Podkreślił, że jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. "Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców" - stwierdził.
UOKiK zaznaczył, że firma musi zaprzestać stosowania kwestionowanych praktyk ze względu na nałożony na nią rygor natychmiastowej wykonalności, a klienci otrzymają od Exito listy z informacją o decyzji.
Postępowanie przeciwko Exito UOKiK wszczął w maju 2019 r. Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Exito może odwołać się do sądu. Ma na to 30 dni od odbioru decyzji.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze