Wycieczka na koszt firmy

Czy zagraniczny wyjazd turystyczny dla pracowników w formie nagrody w konkursie może być kosztem uzyskania przychodów dla przedsiębiorcy?

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej (sygn. akt IPPB5/423-68/10-2/JC) z dnia 29.03.2010 r. stwierdził, iż spółka może zaliczyć wydatki poniesione na nabycie wycieczek zagranicznych, przeznaczonych na nagrody w konkursie dla pracowników, do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "UPDOP") - CIT.

Interpretacja dotyczyła spółki, która ogłosiła konkurs motywacyjny dla swoich pracowników. Nagrodami w tym konkursie były trzy dwuosobowe wycieczki o wartości 1500 zł każda. Nagrody przyznawane były za wykonanie - w imieniu spółki - najwyższego poziomu sprzedaży w ocenianym okresie.

Reklama

Spółka złożyła wniosek o interpretację, w którym zadała pytanie, czy wydatki na wspomniane powyżej nagrody mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych. We wniosku spółka sformułowała własne stanowisko, w którym stwierdziła, że potrącenie tych wydatków było dopuszczalne. W uzasadnieniu, spółka przypomniała treść art. 15 ust. 1 UPDOP, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 UPDOP. Zdaniem spółki, z powyższego przepisu wynika, że podatnik ma prawo do potrącenia kosztów pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Spółka argumentowała, iż warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 UPDOP, zawierającym wyliczenie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W kontekście przedstawionych zasad, spółka stwierdziła, że wydatki na nabycie nagród miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, ponieważ ich celem było usprawnienie sprzedaży, a tym samym - powiększenie przychodów. Tym samym spełniony został warunek potrącalności, wynikający z art. 15 ust. 1 UPDOP. Poza tym, poniesione przez spółkę wydatki nie zostały wymienione w katalogu negatywnym, zawartym w art. 16 ust. 1 UPDOP.

Po rozpatrzeniu wniosku, Dyrektor wydał interpretację, w której uznał, iż stanowisko spółki jest prawidłowe. Organ przyznał, że organizacja konkursu ma na celu motywację pracowników i zwiększenie wysokości sprzedaży. Tym samym, spełniona została przesłanka potrącalności, wynikająca z art. 15 ust. 1 UPDOP. Dyrektor uznał, iż wydatki na wycieczki zagraniczne w ramach organizowanego konkursu motywacyjnego mogą stanowić koszty podatkowe pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Podsumowując, wydatki na wycieczki zagraniczne w ramach organizowanego konkursu motywacyjnego dla pracowników mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych uzyskania przychodów, ponieważ istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu.

Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.
Ergo
Dowiedz się więcej na temat: wycieczki | firmy | wydatki | nagrody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »