Audyt wzorniczy drogą do wzrostu konkurencyjności firmy

Nie chcesz, żeby twoja firma była o krok za konkurencją? Nie wiesz czym wyróżnić swoją ofertę na rynku? Zastanawiasz się czy twój produkt ma jeszcze potencjał sprzedażowy? Tym, co pomoże rozwiać twoje wątpliwości, jest audyt wzorniczy - kluczowy, lecz często zaniedbywany element strategii rozwoju przedsiębiorstwa.

Jak wynika z raportu 'Diagnoza stanu design' jedynie 9,9 proc. firm przeprowadziło w ciągu ostatnich pięciu lat analizę działań przedsiębiorstwa pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, czyli tzw. audyt design. Może dziwić fakt, że tak mały odsetek firm decyduje się na takie działania, zwłaszcza że audyt wzorniczy to podstawa do opracowania spójnej i efektywnej strategii rozwojowej firmy, gwarantującej budowanie wyróżniającej się marki, optymalizację wewnętrznych procesów zarządczych w firmach oraz wdrożenie na rynek nowoczesnych, innowacyjnych i konkurencyjnych wzorniczo produktów i usług.

Reklama

Jakie działania zostaną podjęte w ramach audytu wzorniczego?

Dzięki zbadaniu dotychczasowego doświadczenia w zakresie wzornictwa, audytorzy będą mogli wskazać, w jakim stopniu dotychczas stosowane rozwiązania wzornicze, przyczyniały się do uatrakcyjniania oferty - czy potrzeby klientów były brane pod uwagę bezpośrednio we wdrażanych rozwiązaniach, a sposób pozyskiwania informacji o tych potrzebach był właściwy?

Audytorzy dokonają także analizy stosowanych w przedsiębiorstwie rozwiązań technologicznych i działań marketingowych i wskażą elementy, które pozytywnie wpływają na działalność przedsiębiorstwa, a których zmodyfikowanie jest konieczne dla uzyskania lepszych rezultatów.

Analiza o charakterze porównawczym zobrazuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwo w kontekście poczynań konkurencji i pozwoli audytorom na określenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku krajowym i międzynarodowym.

Poszerzając analizę o audyt zarządzania wzornictwem w firmie, kontroli zostaną poddane procesy rozwoju nowego produktu, a nawet design management i jego rola w strukturze i organizacji firmy.

Rezultatem rzetelnego audytu jest raport, zawierający zarówno wnioski z analizy jak i rekomendacje, określające kierunek dalszego rozwoju oferty firmy, które podniosą jej atrakcyjność w oczach dotychczasowych i nowych klientów. Strategia wykorzystania wzornictwa może dotyczyć zarówno rozwoju i wdrożenia konkretnych produktów i usług, jak również procesów zarządzania wzornictwem w firmie. - podsumowuje dr Michał Kracik, design manager w firmie konsultingowej Exeon.

Dlaczego audyt powinno się zlecać multidyscyplinarnym firmom zewnętrznym?

Ponieważ dzięki doświadczeniu w branży, specjaliści znają najnowsze trendy i rozwiązania w zakresie wzornictwa, potrafią też określić ryzyka i potencjalne szanse jakie stoją przed przedsiębiorstwem. Kompleksowość usług firmy zewnętrznej to kolejna zaleta, która pomoże uniknąć rozdźwięku między ekspercką analizą, a późniejszym wdrożeniem rekomendacji zawartych w strategii na etapie ich wykorzystania we wzornictwie, sugestie audytorów z pewnością będą miały praktyczne zastosowanie. Najważniejsze jest jednak to, że oprócz doradztwa w zakresie dalszego rozwoju przedsiębiorstwa w obszarze szeroko rozumianego wzornictwa, doświadczony zespół ekspertów zewnętrznych pracuje z pozycji obiektywnych obserwatorów. Specjaliści mają cenny dystans i świeże spojrzenie, dzięki któremu widzą to, czego nie jest w stanie dostrzec audytor wewnętrzny, zaangażowany na co dzień w działalność firmy.

Warto zauważyć, że zlecenie wykonania audytu firmie zewnętrznej wymaga wzajemnych relacji opartych na szczerości i zaufaniu. Przedsiębiorca powinien współpracować z audytorem, chętnie odpowiadać na stawiane przez niego pytania i stosować się do jego zaleceń. Ukrywanie przed audytorem mankamentów działalności firmy w niczym nie pomoże, a może przynieść wiele szkód. W końcu celem audytu jest diagnoza potrzeb przedsiębiorstwa, prowadząca do wskazania możliwych kierunków rozwoju i szans na zwiększenie wieloaspektowej efektywności. Ścisła współpraca firmy przeprowadzającej audyt z przedsiębiorcą i jego pracownikami jest kluczem do sukcesu.

Rzetelny audyt jest podstawą do opracowania strategii wzorniczej każdego przedsiębiorstwa. Wdrożenie sugestii w niej opisanych może przynieść firmie szereg korzyści: wzrost obrotów ze sprzedaży ulepszonego lub nowego towaru, zwiększenie udziału w rynku danej marki produktu, nagrody i wyróżnienia za zaprojektowany produkt lub usługę, ogólną poprawę satysfakcji konsumentów i przede wszystkim wzrost potencjału i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »