Budowa Stoczni Szczecińskiej jest przedsięwzięciem nierentownym - Nowoczesna

Budowa Stoczni Szczecińskiej jest tak odległa i nierzeczywista jak lot pierwszego człowieka na Marsa w ciągu kadencji PiS - ocenił na piątkowej konferencji prasowej poseł Nowoczesnej Piotr Misiło. Jego zdaniem rząd powinien pomóc finansowo małym firmom z branży stoczniowej.

20 stycznia br. Towarzystwo Finansowe Silesia sprzedało Stocznię Szczecińską za 100 mln zł Funduszowi Inwestycyjnemu Mars. Z zapowiedzi rządowych wynika, że statki w Szczecinie będzie budowało konsorcjum stoczniowe, a już w drugim kwartale tego roku nastąpi położenie stępki pod budowę promu dla polskiego armatora.

- Ekonomiczne dyletanctwo, nieznajomość realiów biznesowych, brak penetracji światowego rynku w segmencie przemysłu stoczniowego sprawi, że najprawdopodobniej za kilka lat będziemy musieli dopłacać z budżetu państwa tylko dla tego, że wicemarszałek Joachim Brudziński i jego koledzy z PiS zapragnęli w Szczecinie otworzyć stocznię - powiedział Misiło. Jego zdaniem, budowa Stoczni Szczecińskiej jest przedsięwzięciem nierentownym.

Reklama

- W 2006 r. Paweł Brzezicki, obecny wiceminister gospodarki morskiej, będąc szefem Polskiej Żeglugi Morskiej zamówił 12 statków w chińskiej stoczni, choć mógł to zrobić w polskich stoczniach. Teraz na rynku mamy bessę i ceny statków na świecie są wyjątkowo niskie. Zamiast budować promy w Polsce, dziś powinniśmy je kupić w Chinach lub Korei - zaznaczył Misiło.

Według niego, minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk oraz wiceminister Brzezicki "są hipokrytami, którzy wmawiają, że możemy mieć biznes oparty na rodzimym przemyśle stoczniowym". - W perspektywie 6 lub 8 lat wpompujemy w ten segment polskiej gospodarki 2 mld zł. Przyszłe pokolenia, również szczecinian, będą musiały te pieniądze spłacać - uważa poseł.

Jego zdaniem, rząd powinien pomóc finansowo małym firmom stoczniowym, które obecnie działają na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. - Warto włożyć państwowe pieniądze na infrastrukturę przeszło 80 firm, które pracują obecnie w branży stoczniowej, aby móc pobudzić innowacyjność w tym segmencie, a nie budować wiatraki z "Don Kichota" - dodał.

W poniedziałek podczas specjalnej konferencji prasowej z udziałem polskich władz, zapewniano, że przejęcie Stoczni Szczecińskiej przez Fundusz Inwestycyjny Mars jest pierwszym krokiem w odbudowie polskiego przemysłu.

- Krok po kroku przybliżamy się do tej wizji realizacji polskiego przemysłu stoczniowego jako jednego z kół napędowych, jednej z lokomotyw polskiego rozwoju gospodarczego. Dla mnie zawsze przemysł stoczniowy był, oczywiście, zarówno taką nie tylko historyczną, symboliczną kolebką polskości, walki o Polskę, o lepszą Polskę, ale również później, w czasach transformacji, w czasach III Rzeczpospolitej, stał się też niestety symbolem utraconych szans - powiedział wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki.

- Tak jak zapowiadaliśmy - i dzisiaj ten termin wydaje się niezagrożony - drugi kwartał tego roku to położenie stępki pod budowę promu dla polskiego operatora, dla polskiego armatora - Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To oczywiście początek odbudowy tej branży - mówił z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak dodał, pochylnia Wulkan będzie tą pochylnią, na której zostanie położona stępka pod budowę promu.

Wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński zapewnił o realizacji deklaracji złożonych mieszkańcom Szczecina. - Naszym jedynym i podstawowym zadaniem jako polityków, parlamentarzystów Pomorza Zachodniego, naszym zobowiązaniem, które zaciągnęliśmy wobec byłych stoczniowców, mieszkańców Szczecina było, że dołożymy wszelkich starań, aby ten proces odbudowy i powrotu przemysłu okrętowego do Szczecina - daj Boże jeszcze w tej kadencji - został zakończony. Ten dzisiejszy dzień jest takim początkiem pisania historii przemysłu okrętowego w Szczecinie na nowo - podkreślił.

Polecamy: PIT 2016

PAP
Dowiedz się więcej na temat: stoczni | stocznia szczecińska | budowa | Nowoczesna | nowoczesnej | nowoczesne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »