Co wybierasz - etat czy własna firma?

Co piąty Polak chciałby prowadzić własną firmę, jednak aż dwie trzecie z nas woli pracę na etacie - wynika z badania "Finanse Polaków" przeprowadzonego dla Provident Polska. Co prawda, przeciętny przedsiębiorca zarabia o ok. 20 proc. więcej niż statystyczny pracownik, ale to nie pieniądze są głównym czynnikiem, który sprawia, że myślimy o własnym biznesie.

Obecnie w Polsce działa ok. 1,9 mln firm. Co roku powstaje kilkaset tysięcy nowych, ale sporo także zamyka działalność. Bilans jednak zazwyczaj jest na plus, co oznacza, że coraz więcej Polaków pracuje na swoim. Z badań przeprowadzonych dla Provident Polska z okazji 20-lecia działalności pokazujących podejście Polaków do zarabiania i wydawania pieniędzy wynika, że w najbliższym czasie chętnych do prowadzenia własnych firm również nie powinno zabraknąć. Co piąty Polak uważa, że praca na swoim to atrakcyjniejszy sposób na zarabianie pieniędzy niż etat, a w grupie najmłodszych respondentów, do 24. roku życia odsetek ten jest dwukrotnie wyższy.

Reklama

Przedsiębiorczy jak Polak

Za największą zaletę prowadzenia własnej firmy uważamy brak szefa i niezależność - tak odpowiedziało 56 proc. ankietowanych. Dopiero na drugim miejscu znalazły się wyższe zarobki (43 proc. wskazań). Statystyki wskazują, że przedsiębiorcy rzeczywiście mogą liczyć na wyższe dochody niż pracownicy - średnio o ok. 20 proc.

Firm przybywa, choć w nieco niższym tempie niż w rekordowym 2016 roku. W dwóch pierwszych kwartałach 2017 roku zarejestrowano 23 438 podmiotów w Rejestrze Przedsiębiorców KRS. Jeżeli ten trend liczby rejestracji utrzyma się w kolejnych miesiącach to do koniec roku powstanie ponad 46 tys. nowych podmiotów. Świeżo upieczone firmy mogą liczyć na niższy ZUS w dwóch pierwszych latach działalność (rząd zapowiada, że ten okres może być wydłużony do trzech lat).

Do pracy na swoim najbardziej zniechęcają nas natomiast formalności i obciążenia np. ZUS i podatki na co wskazuje ponad połowa respondentów. Niepewności dochodów obawiałoby się w tej sytuacji 40 proc. Co trzeci ankietowany przyznaje, że przed założeniem firmy powstrzymuje go brak pieniędzy na start.

Badanie przeprowadzone dla Provident Polska daje także odpowiedź na pytanie, ile pieniędzy potrzebowalibyśmy na start naszej wymarzonej firmy - średnio byłoby to 43 400 zł. Co czwarty ankietowany zmieściłby się jednak w kwocie poniżej 10 000 zł, tylko 18 proc. potrzebowałoby więcej niż 50 000 zł. Za kwoty tego rzędu trudno byłoby co prawda zbudować biznes na dużą skalę, świadczą one jednak o tym, że do własnego biznesu podchodzimy dość ostrożnie.

Męski biznes

Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika z kolei, że rośnie zarówno liczba, jak i wartość kredytów mikroprzedsiębiorców. W pierwszym półroczu 2017 roku łącznie banki udzieliły 115 tys. kredytów firmowych na kwotę 11 mld zł, o 10 proc. wyższą niż przed rokiem.

W strukturze kredytów udzielonych mikroprzedsiębiorcom w I półroczu 2017 r. dominuje kredytowanie działalności bieżącej - 67 proc. kwoty udzielonych kredytów. Jednocześnie udział kredytów mikroprzedsiębiorców niespłacanych terminowo ( czyli opóźnionych w obsłudze o więcej niż 90 dni od trzech lat jest stabilny i oscyluje wokół 11 proc. w ujęciu wartościowym.

Fakt, że generalnie większość Polaków preferuje etat niekoniecznie świadczy o naszym wygodnictwie. To po prostu realna ocena naszych możliwości oraz odpowiedź na zapotrzebowanie rynku pracy, na którym z oczywistych względów powinniśmy mieć więcej pracowników niż przedsiębiorców.

Na to nakłada się mentalne przeświadczenie o wyższej stabilności takiej formy pracy wynikającej z choćby z praw jakie gwarantuje kodeks pracy.

W przypadku młodych kobiet dochodzi do tego dodatkowy element czyli długi płatny urlop macierzyński, który w praktyce na etacie jest dużo wyższy, ze względu na podstawę odprowadzanych składek.

- Na uwagę zasługuje fakt, że skłonność do przedsiębiorczości maleje wraz z wiekiem. Im jesteśmy starsi, tym bardziej cenimy sobie przewidywalności dochodów i bezpieczeństwo socjalne, jakie jest zapewnione w ramach etatu. Tendencja ta współgra z naturalnym spadkiem chęci do podejmowania ryzyka, które zmniejsza się wraz z postępującym wiekiem, ale również z obawą o byt rodziny, którą posiada większość naszych respondentów - mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. - Mniejszą przedsiębiorczością wykazują się też kobiety. Mimo, że Polki są w czołówce europejskich liderów jeżeli chodzi o współczynnik feminizacji firm (średnia unijna 31%, Polska 33%), to wciąż tylko 16 proc. z nich chciałoby mieć firmę, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 28 proc. - dodaje.

pb

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: własna firma
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »