- Ireneusz Merchel został prezesem PKP PLK - poinformował dziennikarzy w środę przewodniczący rady nadzorczej spółki Mariusz Andrzejewski. W ocenie ministerstwa infrastruktury i budownictwa jednym z celów nowego zarządu powinno być uruchomienia nieużytkowanych linii kolejowych.
Rada Nadzorcza wybrała także członków zarządu PKP PLK. I tak, dyrektorem ds. finansowych i ekonomicznych została Małgorzata Kuczewska-Łaska, dyrektorem ds. utrzymania infrastruktury został Antoni Jasiński, a dyrektorem ds. jakości inwestycji i ryzyka operacyjnego - Włodzimierz Żmuda. W zarządzie pozostał Andrzej Pawłowski dyrektor ds. eksploatacji.
- Rada Nadzorcza jest przekonana, że są to osoby, które dobrze będą kierowały spółką, zarówno jeśli chodzi o utrzymanie linii kolejowych, jak i jeśli chodzi o inwestycje. Wybór, jaki dzisiaj się dokonał jest możliwie najlepszy - powiedział Andrzejewski.
Reklama
Zaznaczył, że o wyborze decydowały przyznane kandydatom punkty. - To, co się dziś dokonało to wybór prezesa, który jest naturalnym liderem zespołu. Osoba pana Ireneusza Merchel w przeświadczeniu rady jest najlepszym kandydatem - dodał Andrzejewski.
Jak wskazał, Rada Nadzorcza kierowała się w wyborze priorytetem spółki, którym są inwestycje na olbrzymią kwotę 67 mld zł. - Dlatego uznaliśmy, że osoba która będzie dowodzić nie może być tylko mega specjalistą od realizacji inwestycji. To musi być osoba, która zadba również o utrzymanie infrastruktury. Ta osoba (Ireneusz Merchel) odzwierciedla ogromną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie utrzymaniu infrastruktury, ale również ma wiedze w dziedzinie zarządzania - dodał Andrzejewski.
Jak poinformował w kwietniu rozstrzygnięte zostanie postępowanie na członka zarządu dyrektora ds. realizacji inwestycji.
"Powołanie nowego zarządu spółki PKP PLK S.A. oraz rozpoczęcie prac nad zmianami legislacyjnymi to główne elementy planu naprawczego, wdrażanego w spółce. Jego celem jest przyspieszenie realizacji inwestycji na kolei oraz maksymalne wykorzystanie środków unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020" - poinformował w środę w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Jednym z celów, jakie MIB stawia przed nowym zarządem PKP PLK, jest także poszukiwanie możliwości uruchomienia nieużytkowanych dziś linii kolejowych oraz wzmocnienia tych szlaków, które dziś nie są w pełni wykorzystywane.
"Polska kolej ma się rozwijać, dlatego PKP PLK nie będzie podejmowała działań prowadzących do likwidacji linii kolejowych" - podkreślił cytowany w komunikacie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Według komunikatu, resort wspólnie z PKP PLK, przygotowały plan naprawczy, który pozwoli na właściwe zaplanowanie dystrybucji środków unijnych przeznaczonych na polską kolej w kolejnych latach w taki sposób, by realizacja tak wielu inwestycji w jednym czasie nie spowodowała "chaosu oraz paraliżu w przewozach pasażerskich i towarowych".
Jak podkreślono, MIB rozpoczęło prace nad tzw. specustwą kolejową, która ma uprościć proces inwestycyjny i przyspieszyć realizację projektów kolejowych, a także zmniejszyć ryzyko niewykorzystania środków unijnych przeznaczonych na rozwój polskiej kolei.
"Zwróciliśmy się do branży kolejarskiej z prośbą o pomoc w przygotowaniu takich zmian w prawie, które znacząco przyczynią się do zwiększenia tempa realizacji inwestycji na kolei. Naszym celem jest maksymalne wykorzystanie wszystkich środków zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym" - dodał Adamczyk.
PKP PLK zarządza infrastrukturą kolejową w Polsce, czyli m.in. ponad 21,5 tys. km linii kolejowych (obecnie użytkowanych jest ok. 18,5 tys. km linii) oraz 15,4 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Odpowiada także za koordynację i przygotowanie rozkładów jazdy pociągów.
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy
spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.