Kto za to wszystko płaci? Reklama

Ruszyła kampania edukacyjna, która zwraca uwagę użytkowników sieci na to, że treści i usługi w internecie nie są bezpłatne, ale ich koszty ponoszą reklamodawcy.

"Dzisiejszym sponsorem treści jest reklama", "W internecie treści i usługi nie są bezpłatne. Płaci reklama" - to przykłady haseł rozpoczynającej się 25 lipca br. kampanii edukacyjnej skierowanej do internautów. Przypomina ona, że bez reklam nie ma darmowego internetu i że to dzięki nim użytkownicy mogą korzystać z zasobów sieci bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Kampanię, przygotowaną w ramach prac grup roboczych Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, inaugurują Grupa Interia, Grupa Wirtualna Polska, Grupa Onet-RAS Polska, Polska Press, Gazeta.pl, Sprzedajemy.pl, Burda Media, Ströer Digital Media oraz Cloud Technologies.

Reklama

- Reklama nierozerwalnie łączy się z internetem - to podstawowy model jego finansowania. Internet, jaki znamy, rozwinął się właśnie dzięki budżetom reklamowym - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Tymczasem 36 proc. (7,6 mln) internautów w Polsce blokuje reklamy online (badanie IAB Polska - Zjawisko Blokowania Reklam, sierpień 2016 r.). W 2015 roku było to 29 proc. (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku - 25 proc. (4,9 mln). Najczęstszymi powodami skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków są agresywne kampanie reklamowe (78 proc.), problemy techniczne (np. wydłużenie czasu ładowania strony - 45 proc.) oraz potrzeba ochrony prywatności i poczucia bezpieczeństwa (42 proc.). Jednocześnie aż 78 proc. polskich użytkowników adblocków dopuszcza różne formy działań reklamowych i marketingowych. 27 proc. z nich stosuje białe listy oraz akceptuje nienatrętne formaty reklamowe, 33 proc. instaluje dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków, 38 proc. wyłącza adblocki po komunikacie z prośbą, a 50 proc. ustawia wyjątki od reguł blokowania.

Te informacje były punktem wyjścia do przygotowania kampanii edukacyjnej skierowanej do internautów. Akcja wyjaśnia, jak działa rynek reklamy i uzmysławia, że to dzięki niej użytkownicy mogą korzystać z ciekawych treści i usług bez konieczności płacenia. Robią to reklamodawcy, którzy zyskują w ten sposób możliwość promowania swoich produktów. Tak działający rynek reklamy online, wart w 2016 roku 3,6 mld zł, jest coraz ważniejszym elementem naszej gospodarki. Pozyskiwane z reklam środki pozwalają finansować działalność serwisów internetowych i podwyższać jakość ich usług, generują przychody dla Skarbu Państwa, dają zatrudnienie tysiącom specjalistów w przedsiębiorstwach tworzących kampanie reklamowe - w firmach technologicznych, agencjach reklamowych i kreatywnych czy firmach badawczych.

Wydawcy internetowi i twórcy treści starają się pogodzić dwie perspektywy - reklamodawców, którzy dzięki internetowi docierają do potencjalnych klientów oraz internautów, którzy broniąc się przed reklamami, jednocześnie oczekują bezpłatnych treści wysokiej jakości. Aby stworzyć zrównoważony ekosystem reklamowy, niezbędne jest współdziałanie całej branży reklamowej, a także współpraca i otwartość użytkowników.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: reklamodawcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »