Od dochodu uzyskanego w listopadzie zależy wysokość zaliczki na podatek za grudzień

Firmy wpłacają zaliczkę na podatek dochodowy do 20. dnia następnego miesiąca. Należność za grudzień, w wysokości takiej jak za listopad, płacą do 20. grudnia (w tym roku termin ten przypada w poniedziałek).

Firmy wpłacają zaliczkę na podatek dochodowy do 20. dnia następnego miesiąca. Należność za grudzień, w wysokości takiej jak za listopad, płacą do 20. grudnia (w tym roku termin ten przypada w poniedziałek).

Prowadzący działalność gospodarczą podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym osoby, które uzyskują dochody z najmu opodatkowane według skali podatkowej (nie dotyczy to ryczałtowców), a także podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, muszą zapłacić do tego dnia podwójną zaliczkę.
 

Przykład

Rok podatkowy spółki z o.o. pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Należna zaliczka za listopad 2010 r. podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego wyniesie 3.280 zł. Termin płatności należnej zaliczki za listopad 2010 r. mija 20 grudnia 2010 r. W tym samym terminie spółka zobowiązana jest wpłacić również zaliczkę za grudzień 2010 r., w wysokości zaliczki należnej za listopad 2010 r. W związku z tym spółka zobowiązana jest w terminie do 20 grudnia 2010 r. wpłacić na rachunek urzędu skarbowego kwotę 6.560 zł.

Przykład

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane są według skali podatkowej. Opłaca miesięcznie zaliczki na podatek. Należna zaliczka za listopad 2010 r. wyniesie 2.550 zł. Podatnik w terminie do 20 grudnia 2010 r. zobowiązany jest wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego należną zaliczkę za listopad i grudzień w łącznej wysokości 5.100 zł (2.550 zł + 2.550 zł).

Ten obowiązek dotyczy rozliczających się według skali podatkowej, płacących podatek liniowy, jak również ustalających zaliczki w formie uproszczonej.
 

Przykład

Podatnik w 2010 r. wpłaca zaliczki na podatek w uproszczonej formie. Podstawą ustalenia zaliczki był dochód wykazany w zeznaniu rocznym złożonym w 2009 r. za 2008 r. Miesięczna zaliczka wyliczona od dochodu wykazanego za 2008 r. wyniosła 782 zł. Podatnik zobowiązany jest zapłacić do 20 grudnia 2010 r. zaliczkę w wysokości 1.564 zł (782 zł za listopad i tyle samo za grudzień).

Do 20 grudnia zaliczkę za czwarty kwartał muszą zapłacić podatnicy rozliczający się kwartalnie - w wysokości należności za trzeci kwartał.
 

Przykład

Podatnik w 2010 r. prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane są podatkiem liniowym. Zaliczki na podatek opłaca kwartalnie. Zaliczka na podatek za III kwartał 2010 r. wyniosła 3.642 zł. Zaliczkę tę podatnik opłacił do 20 października 2010 r. W terminie do 20 grudnia 2010 r. podatnik zobowiązany jest opłacić zaliczkę za IV kwartał 2010 r. w wysokości zaliczki za III kwartał, tj. w kwocie 3.642 zł.

Tylko podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, płacą podwójną zaliczkę w innym miesiącu.

Jak zmniejszyć ostatnią zaliczkę?

Zaliczkę oblicza się od dochodu do opodatkowania, czyli, co do zasady, przychodu pomniejszonego o koszty jego uzyskania. Zatem obniżenie zaliczki za listopad można osiągnąć, zmniejszając przychody lub zwiększając koszty tego miesiąca.

Jeśli chodzi o przychody, to działania optymalizacyjne powinny być skierowane na przesunięcie daty powstania przychodu na grudzień. Przypominamy, że przychód powstaje w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Należy więc pamiętać, że dla przesunięcia daty powstania przychodu nie wystarczy wystawić fakturę w grudniu, lecz samo wydanie towaru lub wykonanie usługi musi mieć miejsce w grudniu. Przypominamy, że niektóre przychody powstają w momencie faktycznego ich otrzymania, np. odsetki, dotacje, dopłaty, subwencje.

Niestety przesunięcie przychodu na grudzień często bywa utrudnione, ponieważ z tych samych powodów, tj. w celu optymalizacji zaliczek, kontrahentowi może zależeć na zwiększeniu kosztów w listopadzie. Na przesunięcie transakcji na grudzień może jednak zgodzić się firma mająca stratę, opłacająca zaliczki uproszczone, a także podatnik podatku dochodowego, u którego rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy.

Co zrobić, by w listopadzie naliczyć większe koszty podatkowe? Najprostszy sposób to przyspieszenie zakupów. Zatem niektóre zakupy planowane w grudniu warto zrealizować w listopadzie. Powinny to być wydatki, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, mające na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, które podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich poniesienia.

Jako przykład kosztów, które można ująć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia, można podać wydatki na reklamę. Zalicza się je bowiem do kosztów ogólnych, które trudno powiązać z przychodami konkretnego okresu zważywszy, że skutki kampanii (działań) reklamowych mogą być długotrwałe i wpływać na osiąganie przychodów, także po jej zakończeniu.

Można też zakupić różnego rodzaju składniki majątku potrzebne w prowadzonej działalności. Wydatki na zakup składników majątku o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów podatkowych.

Na listopadowych inwestycjach najwięcej mogą skorzystać podatnicy uprawnieni do tzw. jednorazowej amortyzacji. Mali podatnicy oraz firmy rozpoczynające działalność w 2010 r. mają prawo zaliczyć bezpośrednio w koszty wydatki na nabycie środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej 100.000 euro, tj. 422.000 zł. W przyszłym roku limit ten będzie znacznie niższy, piszemy o tym na str. 39.

Warto również przyjrzeć się posiadanym wierzytelnościom. Część z nich na pewno można ująć w kosztach uzyskania przychodów. Jest to możliwe, w określonych warunkach, poprzez:

  • dokonanie odpisu aktualizującego,

  • udokumentowanie nieściągalności wierzytelności (przy mniejszych wierzytelnościach wystarczy samemu sporządzić odpowiedni protokół),

  • umorzenie lub sprzedaż.

Przy czym we wszystkich wymienionych przypadkach kosztami uzyskania przychodów mogą być wyłącznie wierzytelności uprzednio zarachowane jako przychody należne.

Co zrobić, gdy brak pieniędzy na podwójną daninę?

Dla niektórych przedsiębiorców zapłata w jednym miesiącu zarówno listopadowej, jak i grudniowej zaliczki na podatek dochodowy jest sporym wydatkiem. Co podatnik może zrobić, jeśli nie jest przygotowany finansowo na taki wydatek? Urząd skarbowy może pomóc rozwiązać ten problem poprzez odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty na raty. Podatnik musi jednak złożyć stosowny wniosek, a urząd skarbowy musi mieć czas na jego rozpatrzenie. Wniosek o ulgę fiskus powinien załatwić bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. Jeśli sprawa jest bardzo skomplikowana, ma na to dwa miesiące.

Ważne jest, że takich ulg organ podatkowy udziela tylko w szczególnych przypadkach. Przedsiębiorca powinien wskazać przyczynę trudności, które uniemożliwiają mu zapłatę podatku.

Podatnik, który stara się o odroczenie terminu płatności podatku, musi liczyć się z tym, że przyjdzie mu uiścić opłatę prolongacyjną, jeśli jego prośba zostanie zaakceptowana. Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, obowiązującej w dniu wydania decyzji przyznającej ulgę. Jest ona naliczana od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku do dnia upływu odroczonego terminu płatności.

Reklama

Aby rozliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, nie trzeba mieć pieniędzy, jeśli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług. Nadwyżka ta może być przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych. Warto pamiętać, że jeżeli na pokrycie podwójnej zaliczki ma być przeznaczony zwrot wykazany w deklaracji VAT-7 za listopad 2010 r., powinna ona wpłynąć do urzędu skarbowego najpóźniej 20 grudnia 2010 r. W przeciwnym razie trzeba liczyć się z obowiązkiem zapłaty odsetek za zwłokę.

Dopiero w 2012 r. nie będzie podwójnej zaliczki

Niestety, to nie ostatni rok podwójnych zaliczek. Wprawdzie od 1 stycznia 2010 r. zaliczki za wszystkie miesiące (kwartały) miały być płacone w taki sam sposób. Tak więc zaliczkę za grudzień miało się odprowadzać do 20 stycznia następnego roku. Również do 20 stycznia miała być płatna zaliczka za IV kwartał. Niestety wejście w życie tej korzystnej zmiany przesunięto na 2012 r. A zatem w przyszłym roku też będzie podwójna zaliczka.

Przegląd Podatku Dochodowego Nr 21 z dnia 2010-11-01

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »