Równowaga w małym przedsiębiorstwie, czyli o roli lidera

Połączenie wiedzy merytorycznej z zakresu zarządzania z rozwojem osobistym staje się podstawą kierowania małymi przedsiębiorstwami. Ciągły rozwój pozwala natomiast na rozgraniczenie kwestii osobistych i zawodowych, czyniąc liderów bardziej efektywnymi.

Jak wynika z danych zaczerpniętych z rejestru REGON (wg Raportu o sytuacji mikro i małych firm w roku 2014 przygotowanego przez Bank Pekao), mikroprzedsiębiorstwa oraz małe firmy stanowiły w 2014 roku aż 99,2 proc. wszystkich zarejestrowanych przedsiębiorstw. Firmy te wprowadzają stale innowacje (ok. ? małych firm odpowiada twierdząco na pytanie o wdrażanie innowacji produktowej w danym okresie), ale wciąż stoją przed nimi nowe wyzwania.

Ocena umiejętności kandydata na lidera biznesu

Każde małe czy średnie przedsiębiorstwo wymaga mądrego i rzetelnego lidera, którego decyzje umożliwią ciągły rozwój firmy, budowanie jej konkurencyjności i marki. Stając przed wyborem lidera prowadzącego przedsiębiorstwo na rynki krajowe i światowe, gdzie o dalszych losach firmy decyduje bezwzględny świat biznesu, warto dokonać dokładnej oceny osoby, której przekazana zostanie ta odpowiedzialność. Jest to decyzja niezwykle trudna. Wymaga bowiem przeanalizowania kandydata pod względem posiadanych przez niego umiejętności - zarówno twardych, jak i miękkich, do których zaliczają się: zdolność strategicznego planowania, konsekwencja i dynamizm działania, elastyczność, innowacyjne podejście, ale również umiejętność komunikowania się z ludźmi, motywowania ich do pracy oraz budowania ich zaangażowania.

Reklama

W przypadku prowadzenia firmy niezmiernie ważne są właśnie kompetencje miękkie - od negocjacji, przez radzenie sobie ze stresem, po łączenie obowiązków firmowych i osobistych tak, by jedna z dziedzin nie odbijała się na drugiej. Ogromne znaczenie ma jednocześnie uzupełnianie "twardej" wiedzy o zarządzaniu, która będzie miała przełożenie zarówno na efektywność współpracy wewnątrz firmy, jak i np. z kontrahentami.

Nieodpowiednio dobrany zestaw umiejętności twardych i brak ukształtowanych umiejętności miękkich sprawiają, że przywódca staje w obliczu problemu z zachowaniem swej autentyczności. Wywołuje to nieustanne napięcie. Naturalność przywódcy nie powinna jednak przeszkadzać w spełnianiu oczekiwań stawianych przez organizację i nie może wpływać na poczucie przynależności do struktury firmy. Zjawisko takie nazwane zostało paradoksem autentycznego przywódcy.

Doskonalenie kompetencji lidera biznesu

Szczególne wymagania stawiane są osobom na stanowiskach kierowniczych, gdyż muszą one wykazywać się dużą lojalnością wobec firmy również w przypadku, gdy nie utożsamiają się z misją i celami organizacji. Liderzy małych i średnich przedsiębiorstw powinni działać w taki sposób, by cele firmy stały się ich osobistymi celami. Do metod świadomego kształtowania kariery poprzez budowanie sieci relacji należą chociażby uczestnictwo w sesjach networkingowych czy wymiana doświadczeń w gronie ekspertów. - Przyszły lider powinien skupiać się na pogłębianiu wiedzy o biznesie i specyfice działania małej firmy, ale również nieustannie rozwijać kompetencje miękkie. Jednym ze sposobów pozyskania ciekawych i przydatnych informacji może być wzięcie czynnego udziału w specjalistycznym kursie managerskim - mówi prof. Witold Orłowski, kierownik półrocznego studium - FBA Skuteczny Lider Małej Firmy.

Manager w małym i średnim przedsiębiorstwie

Biorąc na siebie odpowiedzialność za działanie organizacji, zachowania lidera powinny być autentyczne, naturalne, ale jednocześnie zawsze profesjonalne. Do podstawowych funkcji nowoczesnego zarządzania należą m.in. coaching, słuchanie i wspieranie pracowników - przywódca nie może o tym zapominać.

Autentyczni liderzy odznaczają się zdolnością kreowania poczucia wspólnoty, umiejętnością efektywnego motywowania innych, budowania ich lojalności i zaangażowania. Dodatkowo w prowadzeniu firmy ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy sferą zawodową a osobistą. Przełożenie dobrych praktyk z firmy na życie prywatne pozwoli np. lepiej zorganizować czas tak, by spędzać go z najbliższymi, a im samym poświęcić tyle czasu i uwagi, by czuli się kochani, potrzebni i rozumiani.

Podobnie jak managerowie MBA zarządzający dużymi firmami i korporacjami, tak również managerowie w średnich przedsiębiorstwach bazować muszą na profesjonalizmie, pewności siebie i autorytecie. Powinni oni być osobami zdolnymi do podejmowania decyzji i ryzyka w sposób opanowany - a to wymaga ciągłego rozwoju osobistego.

Dowiedz się więcej na temat: liderzy | rozwój | równowaga | Male | lider | przedsiębiorstwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »