Wartość danych a budowanie konkurencyjności biznesu

Nieprzetworzone dane nie mają żadnej wartości dla firm. Nie powstrzymuje ich to jednak przed gromadzeniem coraz większych ilości informacji. Tymczasem zależność jest prosta - każda firma, która jest w stanie przekształcić dane w przydatną wiedzę, ma większą szansę na sukces.

Celem współczesnych organizacji stało się przełożenie nieprzetworzonych, nieustrukturyzowanych danych, czyli tzw. "Big Data", na "small data", a następnie - na praktyczną wiedzę. Ten proces zakłada gromadzenie, analizowanie oraz wykorzystanie danych w strategii biznesowej organizacji.

Poznaj wartość informacji

Badania pokazują, że dla wielu firm ta droga jest kręta i wyboista. Według raportów międzynarodowej firmy doradczej Capgemini, aż 59 proc. dyrektorów uznaje dane za kluczowy komponent wartości rynkowej, a jednocześnie niemal dwie trzecie z nich (65 proc.) przyznaje, że ich firma powinna zacząć stosować nowe narzędzia analityczne, aby utrzymać konkurencyjność.

Reklama

Jak podkreśla Adam Weremijewicz, Product Business Developer, Canon Polska: - Wiele mówi się o cyfryzacji procesów i potencjale, jaki oferują rozwiązania chmurowe, ale wiele firm, szczególnie z sektora MSP wciąż obawia się wejścia w nową erę. Wśród głównych czynników hamujących są obawa przed zmianą i ograniczone budżety. Jednak, aby zoptymalizować codzienną pracę i efektywniej korzystać ze zgromadzonych dokumentów, chociażby na niewielką skalę, często wystarczy niewielka zmiana, zakup dodatkowego oprogramowania czy nowych urządzeń biurowych.

Wiele organizacji nie radzi sobie z przetwarzaniem danych. O ile gromadzenie informacji nie sprawia większych trudności, o tyle niektóre przedsiębiorstwa mają problemy z ich analizowaniem i pozyskiwaniem przydatnej wiedzy.

Zyskaj przewagę

Capgemini wskazuje, że blisko 64 procent dyrektorów ma świadomość ogromnego potencjału danych masowych, które przesuwają tradycyjne granice biznesu i otwierają organizację na nowych dostawców. Ponad 1/4 liderów biznesu dostrzega pojawienie się nowych konkurentów z innych branż, a 53 proc. spodziewa się konkurencji ze strony firm rozpoczynających działalność, które posiadają istotne dane.

Jednym z bardziej wyrazistych przykładów jest Uber, firma z branży transportowej, która używa statystycznej analizy regresji procesów do analizowania demografii okolicy. Uber wykorzystuje informacje do określania fluktuacji zapotrzebowania na usługi oraz wpływu na ceny i zadowolenie klientów. Wiedza, jaką firma uzyskuje na podstawie analizy danych użytkowników, pozwoliła jej wyprzedzić konkurencję i lepiej dostosować swoje usługi do potrzeb użytkowników.

Właściwe wykorzystanie danych analitycznych może zmienić całą branżę finansową. W sektorze bankowym, informacje pozyskiwane w czasie rzeczywistym pozwalają na zwiększenie szybkości zawierania transakcji elektronicznych. Według specjalistów ze State Street, jakość informacji jest na tyle wysoka, że 64 procent firm może na ich podstawie tworzyć skuteczne strategie handlowe.

Niezależnie od przedsiębiorstwa i sektora, potrzeba uzyskiwania praktycznej wiedzy na podstawie gromadzonych informacji ciągle rośnie. Analiza nieprzetworzonych danych już teraz ma krytyczne znaczenie. W przyszłości może nie tylko pomóc firmie przetrwać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, ale też rozwinąć jej potencjał i otworzyć się na zupełnie nowe obszary biznesowej aktywności.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »