GALERIE | Wtorek, 6 października 2015 (17:06)
Szybowiec pomyślnie odbył pierwszy lot; w 2016 roku ma pobić światowy rekord, wznosząc się na wysokość 27 500 metrów jako pierwszy statek powietrzny bez silnika. Szybowiec Perlan 2, pierwszy na świecie statek powietrzny bez silnika, który został zaprojektowany, by docierać do granic przestrzeni kosmicznej, ma za sobą historyczny moment: po raz pierwszy wzniósł się na wysokość około 1500 metrów (5000 stóp) nad lotniskiem Roberts Field (Redmond Municipal Airport) w Oregonie. Był to pierwszy próbny lot szybowca, który w przyszłym roku ma ustanowić nowy rekord świata w wysokości lotu płatowca. Celem projektu jest dokonanie nowych odkryć związanych z lotem na dużej wysokości, zmianami klimatu i eksploracją kosmosu. Szybowiec Perlan 2 został opracowany przez The Perlan Project, organizację non-profit, na której czele stoją liderzy w dziedzinie kosmonautyki, lotnictwa i inżynierii. Projekt jest wspierany przez Airbus Group i kilku innych sponsorów, w tym Weather Extreme Ltd., United Technologies oraz BRS Aerospace. Podczas lotu próbnego, pierwszego z wielu zaplanowanych przez zespół Airbus Perlan Mission II, których ostatecznym celem jest osiągnięcie granic przestrzeni kosmicznej nad Argentyną w 2016 roku, za sterami Perlana zasiadali Jim Payne i Morgan Sandercock. Perlan 2 to hermetyzowany szybowiec zdolny do wykorzystywania wstępujących prądów powietrznych, które w pewnych regionach górskich w pobliżu bieguna północnego i południowego mogą sięgać stratosfery. Podczas przyszłorocznych lotów szybowiec ma wzbić się na wysokość 27 500 (90 000 stóp), przekraczając pułap operacyjny samolotów U-2 i SR-71. Pomimo braku silnika, rzeczywista prędkość lotu szybowca na tej wysokości przekroczy 640 km/h (400 mil/h) przy gęstości powietrza wynoszącej niespełna 2 procent tej, która występuje na poziomie morza. Załoga będzie oddychać czystym tlenem z aparatów oddechowych o obiegu zamkniętym, podobnych do tych, których astronauci używają w przestrzeni kosmicznej. Oprócz dwuosobowej załogi szybowiec przenosi instrumenty naukowe, które mają dostarczyć nowych informacji o zmianach klimatycznych oraz o górnych warstwach atmosfery. Ponieważ Perlan 2 nie ma silnika, może eksplorować krawędź kosmosu bez zanieczyszczania badanej atmosfery, co poszerzy ludzką wiedzęw kilku obszarach: - Zrozumienie zjawisk pogodowych. To, co dzieje się w górnych piętrach stratosfery, wpływa na pogodę na całym świecie, a Perlan 2 będzie mógł bezpośrednio obserwować ważne zjawiska atmosferyczne, o których dotychczas można było tylko spekulować. - Przewidywanie zmian klimatu. Perlan 2 będzie gromadził dane i udostępniał je badaczom klimatu na całym świecie, co pozwoli ulepszyć modele klimatyczne, aby dokładniej przewidywać zmiany klimatu i skuteczniej im zapobiegać. - Diagnozowanie warstwy ozonowej. Perlan 2 może pobierać niezanieczyszczone próbki powietrza ze stratosfery, aby mierzyć stężenie środków chemicznych rozkładających ozon i oceniać, czy warstwa ozonowa odnawia się, czy nadal zanika. - Przyszłość lotnictwa. Zjawiska pogodowe, które Perlan 2 napotka na dużych wysokościach, mają związek z bezpieczeństwem i osiągami samolotów, zwłaszcza że lotnictwo cywilne dąży do zwiększenia pułapu operacyjnego. - Przyszłość podróży kosmicznych. Perlan 2 będzie działał w warunkach atmosferycznych zbliżonych do tych, które panują na Marsie, dostarczając informacji o tym, jak płatowce mogłyby latać nad powierzchnią Czerwonej Planety.
1 / 7
Źródło: Informacja prasowa