Agora liczy na płatną subskrypcję
Agora planuje na 2017 rok wzrost liczby płatnych subskrypcji cyfrowych o 10 tys. do 110 tys. Priorytetem jednak nie będzie wzrost wolumenowy, a podwyższenie rentowności tej linii biznesowej - podali przedstawiciele grupy na konferencji.
Zarząd Agory podtrzymał cele strategiczne na 2017 rok, takie jak 8-10 proc. rentowności segmentu reklamy zewnętrznej oraz 12-15 proc. marży w radiu.
- Liczymy na wzrost liczby płatnych subskrypcji cyfrowych do 110 tys. Zmieniamy nieco strategię w tym obszarze - celem nie będzie sam wzrost wolumenu, a rentowności. Oceniamy, że baza subskrybentów jest już na tyle duża, aby badać możliwość lepszej jej monetyzacji - zapowiedział prezes Bartosz Hojka.
Na koniec grudnia Agora miała 100 tys. płatnych subskrypcji cyfrowych. Był to wzrost o 23 tys. wobec 77 tys. na koniec 2015 roku.
Grupa chce na koniec 2017 roku osiągnąć 8-10 proc. rentowności segmentu reklamy zewnętrznej, czyli spółki AMS, która na koniec roku miała 36,5 proc. udziału w wydatkach reklamowych na tym rynku. Tymczasem na koniec 2016 rok marża AMS wynosiła 14,8 proc.
Hojka podał również, że w 2017 roku rentowność segmentu radiowego ma wzrosnąć do 12-15 proc. z 11,3 proc. w 2016.
Agora planuje na przyszły rok dalszą poprawę rentowności spółki Stopklatka tv. Liczy też na dalszy wzrost oglądalności kanału, która w styczniu wyniosła 1,11 proc., a w grudniu po raz pierwszy przekroczyła 1,20 proc.
Grupa mediowa podała, że średni udział w oglądalności nowego kanału Metro, emitowanego na tzw. multipleksie ósmym, wyniosła w styczniu 0,23 proc. wobec 0,16 proc. w grudniu. W grudniu Agora podpisała umowę inwestycyjną z Discovery Polska, na mocy której sprzedała za 4 mln zł 21,5 proc. Green Content, właściciela stacji Metro. Szacowany pozytywny wpływ transakcji na wyniki Agory w IV kw. 2016 wyniesie 1,8 mln zł, a na wyniki grupy Agora 10,5 mln zł.
Grupa utrzymała ponadto cele na 2018 rok. Rentowność operacyjna (EBIT) segmentu kino i film ma wzrosnąć do 9 proc. z 8,5 proc., choć - jak ocenił prezes Hojka - przeszkodą może tu być podwyższenie minimalnej stawki godzinowej. W segmencie internetowym Agora liczy natomiast na wypracowanie w 2018 roku 34 mln zł wobec 23 mln zł w 2016. Pomóc w tym ma zarówno utrzymanie tempa wzrostu przychodów jak i ograniczenie kosztów.
Prezes Hojka podał, że w 2017 roku Agora będzie dystrybutorem czterech filmów.
"Planujemy na ten rok dystrybucję czterech filmów, które współprodukujemy. Dwa z nich już są w kinach, a jeden wejdzie do nich 24 lutego. Ostatni pojawi się na jesieni" - powiedział Hojka.
Prezes dodał, że powtórzenie wyników z 2016 roku będzie dużym sukcesem dla całego rynku kinowego. W minionym roku w Polsce sprzedano 52,1 mln biletów kinowych. Był to kolejny rekord, po tym jak w 2015 roku sprzedaż wyniosła 44,7 mln zł.
- Mimo to na ten rok zaplanowanych jest wiele premier, które dają szanse na dużą widownię - dodał Hojka. W 2017 roku grupa planuje otwarcia trzech nowych obiektów w sieci kin Helios: w Krośnie, Stalowej Woli i Warszawie. W lutym otwarte zostało kino w Wołominie.
Prezes pytany o dywidendę za 2016 rok odpowiedział: "Z reguły o dywidendzie rozmawiamy najwcześniej na wiosnę, a teraz mogę powiedzieć tyle, że spółka od 2005 roku ma politykę dywidendową, którą przez te wszystkie lata realizowała z nawiązką".
Grupa Agory wypracowała w czwartym kwartale 2016 roku 10,2 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej, wobec 15,7 mln zł zysku rok temu. Zysk okazał się o 3,3 mln zł niższy od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP, którzy zakładali, że wyniesie on 13,5 mln zł.
Zysk EBITDA grupy w ostatnim kwartale 2016 r. wyniósł 49,1 mln zł i okazał się o 12,9 proc. wyższy od oczekiwań analityków. Rok wcześniej Agora wypracowała 41,3 mln zł zysku EBITDA.
W raporcie podano, że negatywny wpływ na wynik operacyjny grupy miały koszty rezerwy związane z procesem zwolnienia grupowego realizowanego w Agorze, która obciążyła wynik operacyjny na poziomie EBIT kwotą 6,9 mln zł.
Natomiast pozytywnie na wysokość wyniku operacyjnego wpłynęły: zysk ze sprzedaży nieruchomości spółki w Łodzi w wysokości 6 mln zł oraz ze sprzedaży udziałów w spółce zależnej Green Content w wysokości 10,5 mln zł.
Dodatkowo wynik netto grupy został pomniejszony o 7,1 mln zł kosztów finansowych ze względu na odbywającą się standardowo aktualizacją wyceny zobowiązań z tytułu opcji put przyznanych akcjonariuszom i udziałowcom niekontrolującym spółek zależnych.
Przychody grupy Agora wyniosły 340,3 mln zł i były o 2,2 proc. poniżej konsensusu PAP. Przychody okazały się o 3,8 proc. niższe w ujęciu rok do roku.
W całym 2016 roku Agora wypracowała 1,198 mld zł przychodów, czyli o 0,8 proc. więcej niż w 2015 r. Zysk EBITDA grupy spadł o 4,8 proc. do 114,9 mln zł, a strata netto wyniosła 16,6 mln zł wobec 12,7 mln zł zysku rok wcześniej.