Asbis w I kwartale miał stratę

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz Bliskiego Wschodu i Afryki, ogłosił swoje wyniki finansowe za I kw. 2015 roku.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz  Bliskiego Wschodu i Afryki, ogłosił swoje wyniki finansowe za I kw. 2015 roku.

Przychody zmniejszyły się o 17,69 proc. do 281,8 mln USD z 342,4 mln USD w I kw. 2014 roku, głównie ze względu na niższy popyt rynkowy w wielu regionach oraz silną konkurencję w obszarze marek własnych. Zysk brutto spadł do 6,9 mln USD z 22,2 mln USD w I kw. 2014 roku, ze względu na niższe przychody oraz wydarzenia jednorazowe: wyprzedaż zapasów po niższych cenach i straty związane z gwarancjami.

Spółka nadal redukowała swoje koszty, w efekcie obniżając koszty ogólnego zarządu, koszty sprzedaży i koszty finansowe odpowiednio o 29,64 proc., 12,60 proc. oraz 37,59 proc. Nie pozwoliło to jednak na pełne skompensowanie zmniejszenia zysku brutto. W rezultacie, w I kw. 2015 roku spółka wygenerowała stratę netto po opodatkowaniu w wysokości 12,4 mln USD w porównaniu do straty netto po opodatkowaniu w wysokości 3,4 mln USD w I kw. 2014 roku.

Reklama

Mimo iż oczekiwane jest utrzymanie się niekorzystnych warunków rynkowych w krajach byłego ZSRR przez pozostałą część tego roku, spółka obserwuje poprawę w innych regionach i oczekuje, że przychody i zysk brutto zaczną rosnąć począwszy od II kw. 2015, a wyniki ogółem ulegną dalszej poprawie w drugiej części roku, tak jak miało to miejsce w 2014 roku.

Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: - Przygotowaliśmy się na znacznie lepszy pod względem sprzedaży kwartał. Jednakże, ze względu na słabość rynku, wielu klientów opóźniało nowe zamówienia, jednocześnie wyprzedając zapasy. Skutkowało to mniejszą sprzedażą i niższym zyskiem brutto, do którego to spadku przyczyniło się także prowadzenie sprzedaży po niższych cenach. Na nasze wyniki negatywnie wpłynęły również straty związane z gwarancjami.

Kostevitch kontynuował: - Wyprzedaż zapasów oraz straty związane z gwarancjami kosztowały nas około 7,1 mln USD. Ponieważ spodziewamy się, że rynek krajów byłego ZSRR pozostanie słaby w tym roku, zmieniliśmy nasze plany zaopatrzenia, podjęliśmy działania w celu rozwiązania roszczeń dotyczących gwarancji oraz zrewidowaliśmy naszą politykę ryzyka kredytowego. W rezultacie nie spodziewamy się, aby wszystkie te czynniki, które wpłynęły na nasze wyniki w I kw. 2015 roku pojawiły się ponownie w przyszłości. Oczekujemy, że nasze przychody i marża zysku brutto zaczną rosnąć począwszy od II kw. 2015, a istotna poprawa jest spodziewana w drugiej połowie roku.

Analiza według krajów potwierdza, że główny spadek sprzedaży został zanotowany na rynkach bezpośrednio dotkniętych przez kryzys polityczny na Ukrainie. Podobnie jak w 2014 roku, zmniejszenie sprzedaży na Ukrainie i w Rosji było największe. Przychody w Czechach i w Bułgarii również się zmniejszyły, ze względu na niższą sprzedaż marek własnych oraz ograniczony handel smartfonami innych producentów. Przychody spółki w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wzrosły, ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu zanotowanego w Polsce. Ponadto, sprzedaż na Słowacji wzrosła dzięki bogatemu portfolio produktowemu i kraj ten został rynkiem numer jeden spółki pod względem przychodów w I kw. 2015 roku. Spółka zanotowała ponadto dobre wyniki w Kazachstanie, szczególnie dzięki biznesowi związanemu z iPhonem. ASBIS spodziewa się kontynuacji tego trendu, szczególnie, że ta działalność może być rozwijana także w innych krajach WNP.

Począwszy od lutego 2014 roku przychody spółki znajdowały się pod poważną presją ze względu na zawirowania na Ukrainie, które wpłynęły na szereg krajów, w których prowadzimy działalność. Nie zmieniło się to w I kw. 2015 i negatywnie wpłynęło na przychody ze wszystkich linii produktowych oferowanych przez grupę.

Przychody ze sprzedaży marek własnych zmniejszyły się w I kw. 2015 w porównaniu do I kw. 2014 o 62,62 proc., a udział marek własnych w przychodach ogółem w I kw. 2015 spadł do 12,36 proc. z 27,21 proc. w I kw. 2014. Udział czterech tradycyjnych linii produktowych (procesory, dyski twarde, laptopy i oprogramowanie) w przychodach ogółem pozostał na podobnym do ubiegłorocznego poziomie i wyniósł 43,77 proc. w I kw. 2015, w porównaniu do 45,79 proc. w I kw. 2014.

Przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły istotnie, o 34,11 proc., w I kw. 2015 w porównaniu do I kw. 2014. Intencją spółki jest dalszy rozwój sprzedaży smartfonów, zarówno pod markami własnymi, jak i innych producentów. Zwiększenie przychodów w I kw. jest związane głównie z dystrybucją iPhone'a w Kazachstanie i na innych terytoriach.

Przychody ze sprzedaży tabletów zmniejszyły się o 66,77 proc. w I kw. 2015 w porównaniu do I kw. 2014. Jest to związane z mniejszą skalą prowadzonej działalności na Ukrainie i w Rosji, jak również marginalnym wzrostem zanotowanym w tym segmencie rynku w innych krajach ze względu na nasycenie rynku, mocniejszą konkurencją oraz decyzję spółki o koncentracji na mniejszej liczbie modeli, zapewniających lepsze marże. Oprócz tego, zanotowano istotne zmniejszenie średniej ceny sprzedaży tabletów.

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata. Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, MultiBoardy itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 400 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów.

Od października 2007 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Opr. KM

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »