Book building na akcje PKP Cargo zakończył się przy cenie 68 zł za papier

Book building na akcje PKP Cargo w ofercie publicznej zakończył się przy cenie 68 zł za papier - poinformowały PAP źródła rynkowe. PKP oferował do sprzedaży do 21.669.007 akcji PKP Cargo, czyli 50 proc. minus jedna wszystkich akcji spółki. Ostatecznie zdecydowano o zmniejszeniu tej liczby do 20.926.171 sztuk.

- Przy tej cenie popyt czterokrotnie przekroczył oferowaną liczbę akcji - powiedział rozmówca PAP pragnący zachować anonimowość.

Rozmówcy PAP informowali wcześniej, że oferta odbywa się przy bardzo dobrych nastrojach na rynku. Przedział cenowy w ofercie publicznej PKP Cargo został ustalony na 59-74 zł za akcję. Rynek spodziewał się, że ostateczna cena będzie mniej więcej w środku przedziału cenowego.

Oferta publiczna PKP Cargo obejmuje do 21,7 mln akcji sprzedawanych przez właściciela, grupę PKP. Planowana data debiutu spółki na giełdzie w Warszawie to 31 października tego roku. Do inwestorów indywidualnych ma trafić 15 proc. akcji oferowanych, choć liczba ta może zostać zwiększona do 20 proc.

Reklama

Na początku października zarządzający i analitycy w rozmowach z PAP wskazywali, że oferta publiczna PKP Cargo jest interesująca, a atrakcyjna wycena firmy to mniej niż 10-krotność zysków prognozowanych na przyszły rok. Konsensus prognoz konsorcjum biur maklerskich i banków inwestycyjnych biorących udział w przygotowywaniu oferty publicznej PKP Cargo na 2014 rok wynosi odpowiednio 344 mln zł zysku netto, 842 mln zł zysku EBITDA oraz 4,78 mld zł przychodów.

Sprzedaż akcji PKP Cargo po cenie maksymalnej oznaczałaby wycenę spółki na poziomie 3,21 mld zł. Konsorcjum doradców biorących udział w przygotowywaniu oferty PKP Cargo w wydanych raportach wyceniało akcje PKP Cargo w przedziale 3,04-4,12 mld zł.

Oferującym akcje spółki w ofercie jest DM PKO BP. Funkcję globalnych koordynatorów oraz współzarządzających księgą popytu pełnić będzie DM PKO BP, Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley. Rolę współzarządzających księgą popytu pełnią także Ipopema Securities, Raiffeisen Centrobank AG i UniCredit. Krajowymi współprowadzącymi księgę popytu są DI Investors oraz Mercurius Dom Maklerski.

PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. Udział PKP Cargo w krajowym rynku przewozów pod względem wykonanej pracy przewozowej wyniósł po ośmiu miesiącach tego roku 59,18 proc.

W całym 2012 roku udział PKP Cargo pod względem pracy przewozowej na rynku krajowym wyniósł 60,3 proc., a udział w rynku przewozów UE 8,5 proc.

Zgodnie z polityką dywidendową zarząd PKP Cargo będzie rekomendował przeznaczanie 35-50 proc. rocznego zysku spółki na dywidendę. Strategia grupy zakłada poprawę efektywności operacyjnej, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w usługach intermodalnych, a także przejęcia w segmencie przewozów petrochemicznych i rozwój zagraniczny.

W 2012 roku grupa PKP Cargo wypracowała 267,4 mln zł zysku netto, 766,8 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację oraz 5,17 mld zł przychodów.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: prywatyzacja | koleje | rynek pierwotny | akcje | PKP Cargo S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »