Enter Air stawia na nowa flotę

Kwota blisko 98 milionów złotych, którą Enter Air pozyskał w grudniowym IPO, posłuży do rozbudowy i modernizacji posiadanej floty samolotów.

Umowa z Boeingiem zakłada, że począwszy od 2017 roku, dostarczane będą dwie nowe maszyny rocznie. Dzięki temu możliwości przewozowe spółki znacznie się zwiększą. Nowe maszyny mogą bowiem pozostawać w powietrzu nawet o 6-8 godzin dłużej niż obecnie posiadane samoloty i są przy tym znacznie oszczędniejsze.

- Wejście na giełdę miało na celu pozyskanie środków na nowe samoloty. Po trzech latach negocjacji dostaliśmy bardzo atrakcyjną ofertę bezpośrednio od producenta samolotów, czyli od Boeinga. I właśnie w samoloty będziemy inwestować - tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Inwestor Andrzej Kobielski, członek zarządu ds. handlowych w spółce Enter Air.

Reklama

Enter Air, który zadebiutował na warszawskiej giełdzie 14 grudnia 2015 roku, pozyskał ze sprzedaży akcji blisko 100 mln złotych. Środki uzyskane z emisji mają na celu przede wszystkim rozbudowę i modernizację posiadanej floty samolotów.

Koncern Boeing zobowiązał się do dostarczenia pierwszych dwóch maszyn dla polskiego przewoźnika już w 2017 roku. Współpraca zakłada, że w kolejnych latach Enter Air będzie otrzymywał co roku kolejne dwa samoloty.

- Te samoloty mają szanse zwiększyć nasze przychody m.in. dlatego, że jest to kompletnie nowa technologia. Są to samoloty, które powstawały w ostatniej dekadzie. Te, którymi latamy w tej chwili i które są najpopularniejszymi samolotami na świecie, powstawały 20 czy 30 lat temu - tłumaczy Andrzej Kobielski.

Aktualnie flota spółki Enter Air liczy osiem samolotów typu Boeing 737-400 oraz siedem Boeingów 737-800. Kobielski tłumaczy, że nowoczesne samoloty mogą pozostawać w powietrzu nawet 20 godzin na dobę.

Tymczasem maszyny, którymi dysponuje przewoźnik, są zdolne do prowadzenia pracy przewozowej przez maksymalnie 12-14 godzin. Dodaje przy tym, że współczesne konstrukcje mają dużo lepszą aerodynamikę, dzięki czemu są bardziej ekologiczne i zużywają znacznie mniej paliwa.

- Unia Europejska rzeczywiście w kilku swoich decyzjach w pewien sposób opodatkowała europejskie linie lotnicze. Przykładem jest opłatą za emisję dwutlenku węgla. Tu warto zwrócić na to uwagę, że wszyscy wspólnotowi przewoźnicy muszą odprowadzać proporcjonalne opłaty związane z emisją dwutlenku węgla - zauważa Kobielski.

Rozmówca dodaje, że tego typu opłat nie ponoszą natomiast kraje leżące poza Unią Europejską, czyli m.in. Turcja, Egipt czy Tunezja. W związku z tym tamtejsze firmy działające w branży lotniczej mają już na starcie pewną przewagę w stosunku do swojej europejskiej konkurencji.

- Prawo lotnicze, stojąc jednocześnie na straży praw klienta, z drugiej strony powinno zabezpieczać również prawa przewoźników i to jest chyba najistotniejsze - mówi Andrzej Kobielski na temat oczekiwań wobec obecnych władz.

Przedstawiciel Enter Air informuje poza tym, że spółka nie ma planuje przeprowadzenia kolejnych emisji akcji. Seria C, która została dopuszczona do obrotu na GPW, pozostanie jedyną, jaką mogą handlować inwestorzy.

W 2016 roku Enter Air liczy na utrzymanie pozycji lidera polskiego rynku przewozów czarterowych oraz kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży. Dla spółki istotne źródło przychodów stanowią także przeloty międzynarodowe, które świadczy we współpracy z touroperatorami.

Według danych za okres I - III kwartał 2015 roku Enter Air osiągnął narastająco 648,5 mln złotych przychodów ze sprzedaży (wzrost o 5,4 proc. r/r). Zysk netto w tym okresie wyniósł natomiast aż 40 mln zł. To aż o 148 proc. więcej, niż w tym samym okresie rok wcześniej.

W 2014 r. Enter Air miał 731,5 mln zł przychodów, 42,2 mln zł EBITDA oraz 17,4 mln zł zysku netto. Prognoza wyników na 2015 r. zakładała osiągnięcie przez spółkę 761,1 mln zł przychodów, 69,5 mln zł EBITDA i 33 mln zł zysku netto.

Źródło informacji

Newseria Inwestor
Dowiedz się więcej na temat: samolot | tanie linie lotnicze | tanie linie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »