"Forbes": Jak czterech Polaków zbudowało Enter Air?

Czterech Polaków w 10 lat zbudowało firmę z miliardowym obrotem to Enter Air największy i najszybciej zbudowany polski start-up. Skąd sukces Enter Air? - To jest pewna magia, którą wypracowaliśmy, żeby to dobrze działało - mówią założyciele. Jak podał "Forbes", to największy sukces branży lotniczej w Polsce.

Enter Air to największy sukces branży lotniczej w Polsce. A jednak gdy zaczynaliście 10 lat temu, na rynku czarterów nie wiało optymizmem. Pożegnaliście się wówczas z likwidowanymi przez LOT liniami Centralwings. Te doświadczenia was nie zdeprymowały?

Marcin Kubrak, członek zarządu Enter Air, dyrektor operacji lotniczych: Rzeczywiście byliśmy wszyscy w Centralwings, ale nasze miejsca były tam różne: Andrzej i Grzegorz pierwsi zanurzyli ręce w tym projekcie, ale wcześniej odeszli. Ja byłem z kolei zwykłym pilotem i latałem jako kapitan, a Mariusz pracował w technice i pod koniec Centralwings był dyrektorem technicznym.

Reklama

I ta porażka Centralwings niczego was nie nauczyła?

Andrzej Kobielski, członek zarządu Enter Air, dyrektor handlowy: Przeciwnie, bardzo wiele. Cały zamysł, pomysł i biznesplan na Enter Air tworzyliśmy już w 2005 roku, a będąc w Centralwings, widzieliśmy, co można zrobić nie tak.

Wtedy trudno było jednak zainteresować inwestorów przedsięwzięciem lotniczym: wszystko szło w górę, na rynkach była górka, banki islandzkie dawały lepszą stopę zwrotu niż obciążony dużym ryzykiem projekt na kilka samolotów. Dlatego trzeba było to włożyć do szuflady. No a kiedy zniknął Centralwings, pojawiła się dziura na rynku. A biznesplan był cały czas żywy.

Wiecej na stronach najnowszego forbsa.

.................................

DM BDM rekomenduje "akumuluj" Enter Air Analitycy DM BDM, w raporcie z 26 lipca, rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla spółki Enter Air od zalecenia "akumuluj" z ceną docelową 41 zł za akcję. Rozpoczynamy pokrycie analityczne Enter Air od zalecenia Akumuluj i ceny docelowej na poziomie 41,0 PLN/akcję. Przede wszystkim wskazujemy na oczekiwaną przez nas poprawę rezultatów w nadchodzących okresach, co powinno pozwolić na wysoki dwucyfrowy wzrost wyników w '19 i oczekujemy dalszej poprawy również w `20. Zwracamy także uwagę na utrzymujące się pozytywne otoczenie makro (wzrost płac, impulsy fiskalne). Doceniamy model biznesowy spółki oparty na współpracy z największymi tour-operatorami oraz stabilne wypłaty dywidend (ich utrzymanie zakładamy w kolejnych latach prognozy). Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą w Polsce i jednocześnie jedną z największych linii czarterowych w Europie pod względem floty. Podstawowym założeniem modelu biznesowego grupy jest świadczenie niskokosztowych usług dla największych krajowych (m.in. Itaka, Rainbow) i zagranicznych (TUI) biur podróży oraz dla konsolidatorów/brokerów, którzy są pośrednikami między grupą a tour-operatorami. W perspektywie 2Q'19 oczekujemy, że przewoźnik zwiększy przychody do 454 mln PLN, co oznacza 25% przyrost w odniesieniu do ubiegłego roku. Szacujemy, że EBITDA MSSF 16 wyniosła w zakończonym kwartale 91,3 mln PLN (MSR 17 = 58,2 mln PLN, +7% r/r). Dla całorocznych wyników najistotniejszy będzie zapewne 3Q'19, który sezonowo ma największy wpływ na całoroczne rezultaty. Podsumowując, w '19 zakładamy, że grupa osiągnie 1,6 mld PLN przychodów, ok. 343 mln PLN EBITDA MSSF 16 (ok. 210 mln PLN wg MSR 17, +32% r/r) i 65 mln PLN zysku netto. Spodziewamy się, że także '20 przyniesie wzrost wyników. Prognozujemy, że sprzedaż zwiększy się do 1,8 mld PLN, EBITDA do 372 mln PLN (MSR 17 = 237 mln PLN), a zysk netto do 99 mln PLN. W przypadku realizacji naszych założeń grupa jest handlowana przy EV/EBITDA'19 = 5,1x. Przyjmujemy, że w kolejnych latach spółka powiększy flotę o 4 maszyny (teoretycznie powinny to być Boeingi 737 MAX 8, które na chwilę obecną, po 2 katastrofach, nie są dopuszczone do eksploatacji przez FAA; przy rosnącej liczbie zleceń Enter Air może posiłkować się leasingowanymi samolotami), co na koniec '23 powinno przełożyć się na wzrost łącznej liczby foteli do ok. 5,9 tys. siedzeń. W modelu zakładamy także, że grupa podtrzyma swoją dotychczasową politykę dywidendową (średni poziom wypłaty zysku na poziomie 20%). Wśród potencjalnych zagrożeń dostrzegamy m.in. spowolnienie otoczenia makro, silną koncentrację bazy klientów, konkurencję rynkową i zmiany cen paliw. Z ryzyk, które mogą wpływać na popyt turystyczny, a tym samym na wyniki grupy, należy wymienić ataki terrorystyczne, katastrofy naturalne, epidemie oraz katastrofy lotnicze.
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: linie lotnicze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »