Idea Bank publikuje prospekt emisyjny i rozpoczyna publiczną ofertę akcji

W ramach pierwszej oferty publicznej Idea Bank S.A. zaoferuje do 20 mln nowych akcji. Oferta publiczna obejmie także do 7 mln akcji sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy banku (tj. około 10 proc. posiadanego przez nich obecnie pakietu), przy czym w pierwszej kolejności inwestorom przydzielane będą akcje nowej emisji.

W ramach pierwszej oferty publicznej Idea Bank S.A. zaoferuje do 20 mln nowych akcji. Oferta publiczna obejmie także do 7 mln akcji sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy banku (tj. około 10 proc. posiadanego przez nich obecnie pakietu), przy czym w pierwszej kolejności inwestorom przydzielane będą akcje nowej emisji.

Strategia i planowane wykorzystanie wpływów z oferty

- Dzięki emisji nowych akcji chcemy znacząco wzmocnić pozycję kapitałową banku. Umożliwi nam to zwiększenie sprzedaży produktów i usług, które - tak, jak dotychczas - będziemy kierować głównie do przedsiębiorców i małych firm. Będziemy rozwijać się przede wszystkim organicznie, systematycznie rozszerzając wachlarz oferowanych przez nas innowacyjnych produktów i usług, w tym w ramach platformy Idea Cloud, oraz wykorzystując możliwości cross-sellingu - powiedział Jarosław Augustyniak, współzałożyciel i prezes Idea Banku.

- Na koniec 2014 r. łączne aktywa Grupy Idea Banku przekroczyły 15 mld zł, co oznacza podwojenie tej wielkości w porównaniu z końcem 2013 r. Szacujemy, że do końca 2017 r. wartość aktywów wzrośnie o ponad 50 proc. w porównaniu z końcem ubiegłego roku - dodał Jarosław Augustyniak.

Reklama

Wpływy z emisji nowych akcji Idea Bank zamierza przeznaczyć przede wszystkim na:

- zwiększenie akcji kredytowej dla polskich przedsiębiorców i małych przedsiębiorstw - około 60 proc. pozyskanych środków;

- zwiększenie finansowania działalności klientów poprzez faktoring - od około 10 proc. do 30 proc. wpływów z emisji;

- zwiększenie finansowania działalności klientów poprzez leasing - od około 10 proc. do 30 proc. pozyskanych przez bank środków.

Idea Bank może ponadto przeznaczyć część środków z emisji nowych akcji na przejęcia podmiotów, aby przyspieszyć przyrost aktywów grupy kapitałowej Idea Banku lub rozwijać nowe obszary działalności.

Struktura oferty

Publiczna oferta będzie obejmować maksymalnie 27 mln akcji, w tym do 20 mln akcji nowej emisji oferowanych przez bank ("nowe akcje") oraz do 7 mln akcji sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy banku ("akcje sprzedawane").

Oferta będzie skierowana do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w Polsce. Ograniczone działania marketingowe adresowane do wybranych inwestorów instytucjonalnych będą podejmowane także poza Polską, zgodnie z właściwymi przepisami prawa. Inwestorom indywidualnym za oferowanych zostanie do 15 proc. akcji oferowanych (przy czym będą to wyłącznie nowe akcje).

Obecnie kapitał zakładowy Idea Banku wynosi 135.622.194 zł i dzieli się na 67.811.097 akcji o wartości nominalnej 2 zł każda. Większościowym akcjonariuszem Banku jest dr Leszek Czarnecki, który bezpośrednio i pośrednio (w tym poprzez Getin Holding S.A.) posiada akcje banku stanowiące 85,73 proc. kapitału zakładowego i dające prawo do 85,95 proc. głosów na walnym zgromadzeniu banku. Wśród pozostałych akcjonariuszy są członkowie wyższej kadry kierowniczej grupy.

Przy założeniu, że wszystkie akcje oferowane zostaną objęte przez inwestorów, będą oni łącznie posiadać akcje stanowiące 30,7 proc. kapitału zakładowego i dysponować 30,4 proc. w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu banku. W takim przypadku, po ofercie dr Leszek Czarnecki będzie kontrolować akcje stanowiące 59,33 proc. kapitału i dające prawo do 59,82 proc. w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu banku (w tym poprzez Getin Holding S.A. odpowiednio: 45,04 proc. i 45,69 proc.). Dotychczasowi akcjonariusze zobowiązują się, że po ofercie nie będą sprzedawać akcji banku przez okres co najmniej 12 miesięcy w przypadku dr. Leszka Czarneckiego i podmiotów od niego zależnych, lub co najmniej 18 miesięcy w przypadku pozostałych obecnych akcjonariuszy banku.

Przewiduje się, że w ramach oferty zostaną podjęte działania stabilizacyjne. Opcja stabilizacyjna będzie obejmować nie więcej niż 10 proc. liczby akcji oferowanych przydzielonych w ofercie.

Cena maksymalna i cena sprzedaży

Inwestorzy indywidualni będą składać zapisy po cenie maksymalnej, która zostanie opublikowana nie później niż 19 marca br., przy założeniu uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego, nie później niż w tym dniu, aneksu do prospektu emisyjnego banku zawierającego cenę maksymalną. Ostateczna cena akcji oferowanych będzie taka sama dla nowych akcji oraz akcji sprzedawanych. Ostateczna cena i liczba oferowanych akcji zostaną ustalone zgodnie z prospektem po przeprowadzeniu budowy księgi popytu. Informacja na ten temat zostanie opublikowana 31 marca br.

Zapisy i przydział akcji

Zgodnie z przewidywanym harmonogramem oferty, zapisy od inwestorów indywidualnych będą przyjmowane od 23 do 30 marca po cenie maksymalnej, a zapis musi opiewać na co najmniej 10 akcji.

Zapisy od inwestorów indywidualnych będą przyjmowane przez konsorcjum detaliczne, w skład którego wchodzi 17 domów maklerskich na terenie całego kraju.

Do złożenia zapisu na akcje banku konieczne jest posiadanie otwartego rachunku inwestycyjnego u wybranego członka konsorcjum detalicznego.

Szczegółowa lista członków konsorcjum detalicznego wraz z listą POK-ów, w których przyjmowane będą zapisy, dostępna jest na stronach internetowych www.ideabank.pl oraz www.mercuriusdm.pl.

Budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych planowana jest w dniach 19-31 marca br., natomiast subskrypcja - w okresie od 1 do 7 kwietnia br.

Inwestorom w pierwszej kolejności przydzielane będą nowe akcje. Harmonogram oferty przewiduje, że akcje oferowane zostaną przydzielone inwestorom 8 kwietnia, a przewidywany termin pierwszego notowania akcji banku na GPW to 16 kwietnia br.

Konsorcjum

Globalnymi koordynatorami, menedżerami oferty oraz współprowadzącymi księgę popytu są: Goldman Sachs International, Mercurius Dom Maklerski, Pekao Investment Banking oraz UniCredit Bank AG oddział w Londynie. Rolę Oferującego pełni Mercurius Dom Maklerski. Za koordynację konsorcjum detalicznego odpowiedzialny jest Noble Securities.

Przewidywany harmonogram oferty

19 marca 2015 r. - publikacja ceny maksymalnej

19 - 31 marca 2015 r. - budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych

23 - 30 marca 2015 r. - zapisy od inwestorów indywidualnych

31 marca 2015 r. - ustalenie i publikacja ostatecznej ceny i liczby oferowanych akcji, w tym ostatecznej liczby akcji oferowanych poszczególnym grupom inwestorów

1 - 7 kwietnia 2015 r. - zapisy od inwestorów instytucjonalnych (7 kwietnia do godz. 15:00 czasu warszawskiego)

ok. 8 kwietnia 2015 r. - przydział akcji oferowanych

16 kwietnia 2015 r. - przewidywany pierwszy dzień notowania akcji i PDA na GPW

Podstawowe informacje o Idea Bank

Idea Bank rozpoczął działalność pod tą nazwą w 2010 r., stopniowo tworząc rozbudowaną Grupę, oferującą swoim klientom szeroki wachlarz innowacyjnych produktów i usług, łączących tradycyjną bankowość z usługami pomocniczymi, takimi jak pośrednictwo finansowe, usługi księgowe, factoring, windykacja należności oraz leasing. Produkty grupy skierowane są przede wszystkim do przedsiębiorców i małych firm.

W 2014 r. grupa osiągnęła przychody netto z działalności operacyjnej w wysokości 817,3 mln zł, co stanowi wzrost o 76-proc. w porównaniu z 2013 r., oraz wypracowała zysk netto w kwocie 241,3 mln zł (+132 proc. rok do roku). Na koniec 2014 roku wartość aktywów grupy wyniosła 15,1 mld zł. Bank dąży do utrzymywania wskaźników kapitałowych na bezpiecznym poziomie. Na koniec 2014 r. współczynnik wypłacalności kształtował się na poziomie 13,45 proc. wobec 11,91 proc. na koniec 2013 r.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: IPO | prospekt emisyjny | Idea Bank S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »