Nowa spółka Torpolu w Norwegii

Zarząd Torpolu podjął decyzję o powołaniu nowej spółki w Norwegii - Torpol Norge AS. Nowo powstała spółka ma przejąć po rejestracji posiadane zobowiązania i aktywa norweskiego oddziału Torpol. Kapitał zakładowy spółki wyniesie dwa miliony koron (NOK).

Zarząd Torpolu podjął decyzję o powołaniu nowej spółki w Norwegii - Torpol Norge AS. Nowo powstała spółka ma przejąć po rejestracji posiadane zobowiązania i aktywa norweskiego oddziału Torpol. Kapitał zakładowy spółki wyniesie dwa miliony koron (NOK).

- Zgodnie z zapowiedziami zdecydowaliśmy powołać spółkę prawa norweskiego w Oslo, ponieważ konsekwentnie rozwijamy naszą działalność na tym rynku i liczymy na dalszy rozwój. Uważamy, że prowadzenie działalności w formie spółki kapitałowej jest naturalnym krokiem w stronę rozwoju. Podniesie to rangę Torpolu w Norwegii, umożliwi łatwiejszy dostęp do rynku usług budowlanych oraz rynku pracy w Skandynawii, a także zwiększy wiarygodność wobec norweskich instytucji finansowych - mówi Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol SA. Realizowane dotychczas kontrakty i zdobyte referencje dobrze wróżą na przyszłość - dodaje Sweklej.

Reklama

Torpol systematycznie wzmacnia swoją pozycję na skandynawskim rynku. Łączna bieżąca wartość portfela zamówień w Norwegii to 210 mln NOK, czyli ok. 100 mln złotych. W 2014 r. firma pozyskała kolejne projekty w Norwegii. W listopadzie Torpol podpisał kontrakt obejmujący kompleksową przebudowę ulic Prinsens Gate i Tollbrugata wraz z modernizacją linii tramwajowej w ścisłym centrum Oslo o wartości 158 milionów koron norweskich (NOK) netto (blisko 80 mln złotych). Firma odpowiada również za budowę nawierzchni torowej i instalacji zasilającej (tzw. trzeciej szyny) na 1,6 km odcinku metra w Oslo, Lorenbanen. Wartość kontraktu wynosi 26,5 mln NOK, czyli ok. 13 mln złotych. W lutym tego roku Torpol Norge zawarł kolejną umowę na rynku norweskim na kompleksową przebudowę toru tramwajowego wraz z podbudową i sieci trakcyjnej w Oslo Ekebergbanen. Wartość kontraktu wynosi prawie 57 mln NOK netto (ok. 27 mln zł netto). Warto podkreślić, że zgodnie z przyjętą w Norwegii praktyką, wartość tych kontraktów obejmuje głównie usługi budowlane, ponieważ materiały budowlane dostarczane są przez zamawiających.

Na funkcję prezesa zarządu Torpol Norge AS powołany został Piotr Sarnowski, dotychczas sprawujący funkcję dyrektora ds. rozwoju rynków zagranicznych w Torpolu. Uprzednio był związany ze spółkami z grupy Skanska i Pol-dróg, na stanowisku m.in. prezesa i wiceprezesa zarządu. Piotr Sarnowski ukończył Politechnikę Poznańską, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz studia uzupełniające International Institute for Management Development w Lozannie (Szwajcaria).

Do zadań spółki będzie należało pozyskiwanie oraz realizacja inwestycji związanych z budową oraz modernizacją infrastruktury szynowej - kolejowej, tramwajowej i linii metra, a także dróg, mostów oraz innych obiektów inżynieryjnych.

- - - - -

Torpol

Torpol jest liderem polskiego sektora inwestycji kolejowych i tramwajowych. Na koniec grudnia 2014 spółka posiadała zdywersyfikowany portfel zamówień o łącznej wartości 1,6 miliarda złotych netto z wyłączeniem konsorcjantów. Od blisko 25 lat Torpol buduje i modernizuje szlaki i linie kolejowe, dostosowując ich jakość i parametry do nowoczesnych wymogów. Torpol był m.in. pierwszą w Polsce prywatną firmą przystosowującą linie kolejowe do prędkości 160 km/h. Spółka zatrudnia ponad 400 doświadczonych pracowników. Firmę wyróżnia dbałość o rentowność kontraktów oraz szczegółowa kontrola kosztów i zakresu prac. 8 lipca 2014 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Torpol w Norwegii

Torpol jest obecny w Norwegii od 2010 r., poprzez swój oddział Torpol Norge. Przyjęty przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld koron norweskich (NOK), czyli ponad 80 miliardów złotych. Jednocześnie liczba wykonawców infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona. Norweski rynek charakteryzuje się również wyższą marżowością oraz korzystniejszymi warunkami kontraktów w stosunku do rynku polskiego.

W Norwegii firma zrealizowała w charakterze generalnego wykonawcy fragment budowy lekkiej kolei miejskiej w Bergen, która ma połączyć centrum miasta z portem lotniczym Flesland oraz przeprowadziła kompleksową modernizację linii tramwajowej w Oslo (Nybrua).

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Norwegii
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »