Opoczno stawia na sprzedaż

Opoczno, które ponownie obniżyło prognozy wyników za 2005 rok, skupi się na poprawie sprzedaży na rynku krajowym, nie rezygnując z rozwoju na rynkach zagranicznych, m.in. w Rosji, gdzie nadal stara się o akwizycję. Od jej przeprowadzenia zależy rekomendacja zarządu co do dywidendy.

Opoczno, które ponownie obniżyło prognozy wyników za 2005 rok, skupi się na poprawie sprzedaży na rynku krajowym, nie rezygnując z rozwoju na rynkach zagranicznych, m.in. w Rosji, gdzie nadal stara się o akwizycję. Od jej przeprowadzenia zależy rekomendacja zarządu co do dywidendy.

"Podstawowy problem to kanały dystrybucji, sprzedaż, i marketing. Nasza podstawowa troska to powrót na rynek" - powiedział prezes producenta płytek ceramicznych Mirosław Godlewski.

Według wstępnych danych przychody grupy Opoczna ze sprzedaży wyniosły w 2005 roku 417,8 mln zł, skorygowana EBITDA 83,4 mln zł, a skorygowany zysk netto 28,1 mln zł.

Przychody zrealizowane w IV kwartale 2005 r. były znacząco wyższe niż w IV kwartale 2004 głównie dzięki dużej dynamice sprzedaży zagranicznej grupy, ale na rynku polskim, mimo kończącej się ulgi remontowej, sprzedaż w IV kwartale (98 mln zł) nie była znacząco wyższa niż w IV kwartale 2004 (79 mln zł).

Reklama

Według danych przedstawionych przez Opoczno spadek na polskim rynku płytek w 2005 roku wyniósł ok. 5 proc. do 67 mln metrów kw. płytek, przy czym udział Opoczna w rynku utrzymał na poziomie 24 proc.

W związku z niezadowalającymi wynikami na rynku krajowym Opoczno zdecydowało m.in. o stworzeniu nowej organizacji sprzedażowo-marketingowej oraz wprowadzeniu na rynek nowych kolekcji już w lutym 2006 roku, gdyż poprzednio stało się to zbyt późno.

Inwestycje marketingowe spółki w IV kwartale 2005 wzrosły w stosunku do IV kwartału 2004 o ponad 30 proc. i wpłynęły na obniżenie zrealizowanego wyniku operacyjnego i marży operacyjnej.

OPOCZNO NADAL ZAINTERESOWANE AKWIZYCJĄ W ROSJI

W listopadzie zeszłego roku spółka informowała, że do połowy 2006 roku może przejąć rosyjskiego producenta płytek.

"Trwają finalne rozmowy ze sprzedającym" - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Tomasz Dankowiakowski, członek zarządu i dyrektor finansowy.

Oprócz starań o to przejęcie, Opoczno podtrzymuje plan otwarcia w Rosji przedstawicielstwa handlowego. Firma nadal nie ujawnia ewentualnej wartości transakcji, a jej partnerem w tej transakcji może zostać EBOR.

W prospekcie emisyjnym Opoczno deklarowało, że w latach 2005-2007 chce przeznaczać około 33-50 proc. zysku netto na wypłatę dywidendy, choć rekomendacja zarządu będzie uzależniona od sytuacji finansowej spółki, jej przepływów pieniężnych oraz planów inwestycyjnych.

"Rosja zadecyduje o rekomendacji zarządu" - powiedział Dankowiakowski.

Opoczno nie prowadzi obecnie rozmów o innych akwizycjach zagranicznych, ale podtrzymuje, że nadal jest zainteresowane rozwojem na Bałkanach.

"Ten kierunek wydaje się naturalnym krokiem po krajach WNP" - powiedział prezes.

Eksport stanowi obecnie około 1/3 sprzedaży grupy. Według przedstawicieli Opoczna kurs PLN/USD 3,15-3,20 pozwala realizować rentowną sprzedaż zagraniczną.

W zeszłym roku Opoczno kupiło za 3,33 mln euro akcje litewskiego producenta płytek Dvarcioniu Keramika. "Rok 2006 będzie rokiem, kiedy Dvarcioniu Keramika będzie przedsiębiorstwem rentownym również na poziomie wyników" - powiedział Dankowiakowski.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Rosji | Opoczno | dywidenda | rekomendacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »