PKO BP prezentuje nową strategię

Zarząd banku zaprezentował nową strategię rozwoju na lata 2016-2020. Zakłada m.in. dwucyfrowy wzrost przychodów. Bank chce kontynuować cięcia kosztów. Nie wyklucza także wypłaty dywidendy w najbliższych latach.

Zakup Raiffeisen Leasing Polska stanowi formalne niespełnienie jednego z warunków do wypłaty dywidendy przez PKO BP. Tym niemniej - na co zwraca uwagę prezes banku Zbigniew Jagiełło - nie należy tego traktować zero-jedynkowo. - Nie jest tak, że jak przejmujemy, to od razu rezygnujemy z wypłaty dywidendy - podkreśla Jagiełło.

- Chcemy w latach 2016-2020 wypłacać dywidendę. W strategii PKO BP zakładamy wypłatę dywidendy, coroczne dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami. Decyzje będą podejmowane w okresie kwiecień-maj - mówi Jagiełło.

Nowa strategia

W perspektywie 2020 roku PKO BP zamierza osiągnąć rentowność kapitału własnego (ROE) powyżej 10 proc., obniżyć wskaźnik kosztów do dochodów poniżej 45 proc. oraz utrzymać koszty ryzyka w przedziale 75-85 punktów bazowych.

Reklama

Zwrot z kapitałów (ROE) w III kwartale był na poziomie 9,6 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł 52,7 proc. C/I bez podatku bankowego wynosił 45,3 proc.

Wiele uwagi zarząd poświecił przyszłym planom rozwojowym i segmentom rynku, w których chciałby najwięcej zyskać w najbliższych latach. W planach jest zatem jeszcze szersze wyjście do klienta (nowe kanały dostępu), poprawa sprawności operacyjnej banku, rozwijanie nowych kanałów dystrybucyjnych, zwłaszcza w perspektywie dalszego rozwoju technologii mobilnych dla kontaktu na linii bank-klient. W planach jest także dalsze wspieranie innowacji i nowych technologii bankowych, jak również szersze podejście do poszukiwania nowych modeli biznesowych.

- Największym wyzwaniem dla banku będzie dostosowanie się do zmieniających warunków, w których bank będzie funkcjonować. To zasadniczo nowe podejście do oddziałów, ich roli, wyglądu czy funkcjonalności - komentuje strategię Jagiełło. - Chcemy być wiodącą instytucją w zakresie cyfryzacji - dodaje prezes.

Nowe modele biznesowe

PKO BP nie wyklucza dalszych przejęć, ale jak wskazuje prezes Jagiełło, bank nie ma obecnie presji na tego typu działania. - Każda dobrze funkcjonująca firma ma strategię rozwoju, opartą na fuzjach i wzroście organicznym. Chcemy być w czołówce rynku w różnych jego segmentach - tłumaczy Jagiełło. Dotyczy to nie tylko branży leasingowej (co udało się osiągnąć przejmując Raiffeisen Leasing Polska). Bank wspiera także działalność na rynku kapitałowym (IPO i obrót wtórny) i doradztwa inwestycyjnego.

- Chcemy też rozwijać faktoring, ale raczej na zasadzie reorganizacji jego funkcjonowania w banku - dodaje Jagiełło.

W ogólnym zarysie nowa strategia PKO BP ma się koncentrować na rozwoju dwóch filarów: digitalizacji (transformacja cyfrowa) i wspierania gospodarki i sektora MŚP. - Każda firma była kiedyś mała, a my chcemy brać udział w procesie jej wzrostu - komentuje prezes Jagiełło.

Bariery rozwoju

Zarząd PKO BP zwrócił także uwagę, że czasy dla rozwoju są skomplikowane. Z jednej strony to wyzwanie, które generuje ustawodawca i regulator, zwłaszcza wymogi kapitałowe i płynnościowe (CRD IV) czy podatek bankowy. Z drugiej zaś nowe podejście do bankowości internetowej i mobilnej i związane z tym kwestie bezpieczeństwa i ochrona przed cyberatakami.

Nie bez znaczenia będą także warunki makroekonomiczne na świecie i ogólny poziom awersji do ryzyka w sektorze finansowym.

Bartosz Bednarz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKO BP SA | nowa strategia Grupy PZU | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »