UTK potwierdza skokowy wzrost udziału PKP CARGO w rynku
Dane UTK potwierdzają skokowy 2,5-proc. wzrost udziału rynkowego Grupy PKP CARGO (GPW: PKP) w lipcu w stosunku do wyników z czerwca pod względem masy.
Urząd Transportu Kolejowego podał, że w lipcu Grupa PKP CARGO zwiększyła udział w rynku o 2,5 proc. pod względem przewiezionej masy i o blisko 2 proc. pod względem wykonanej pracy przewozowej w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Według szacunków PKP CARGO, w lipcu spółka przewiozła nawet 75 proc. nowej masy na rynku.
- Tak jak zauważyliśmy podczas prezentacji wyników za pierwsze półrocze, wzrost udziału w rynku jest konsekwencją realizowanej strategii handlowej PKP CARGO. Z około 1,7 mln ton nowej masy na rynku w lipcu, przejęliśmy - według naszych szacunków - ok. 1,2 mln ton. To bardzo dobry wynik - mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
- W lipcu odnotowaliśmy istotne zwiększenie przewozów węgla, pomijając oczywiście nieustającą realizację zleceń z innych segmentów - dodaje Jacek Neska.
Według danych UTK, w ujęciu rocznym Grupa PKP CARGO utrzymała udział w rynku pod względem przewiezionej masy na poziomie zbliżonym do 2013 roku - w lipcu 2014 roku wyniósł on 49,64 proc. (-0,4 pp. w lipcu r/r). W tym samym okresie udział polskiego przewoźnika pod względem wykonanej pracy przewozowej zmniejszył się o 2,8 pp., osiągając 57,58 proc.
W ostatnich tygodniach spółka PKP CARGO podpisała nowe kontrakty na przewóz węgla, w tym największą w tym roku na rynku umowę na przewóz 4,5 mln ton węgla dla spółki ENEA. Przewoźnik przygotowuje się też do obsługi jesiennego szczytu przewozowego - w tym roku będzie dysponował około trzema tysiącami węglarek więcej niż rok temu.
Po siedmiu miesiącach 2014 roku na kolejnych miejscach pod względem przewiezionej masy znalazły się: DB Schenker Rail Polska (18,78 proc.), PKP LHS (4,68 proc., wzrost z 4,05 proc. przed rokiem), Lotos Kolej (4,59 proc., wzrost z 3,98 proc.) oraz Freightliner PL (3,27 proc., wzrost z 1,83 proc. przed rokiem).
Pod względem pracy przewozowej wiceliderem rynku jest spółka Lotos Kolej z udziałem 8,96 proc. (przed rokiem 7,55 proc.), na trzecim miejscu uplasował się PKP LHS (6,92 proc. w porównaniu do 6,42 proc. przed rokiem), na kolejnym DB Schenker Rail z udziałem 5,4 proc. oraz CTL Logistic z udziałem 4,87 proc.
Dla DB Schenker Rail oraz CTL Logistic dane sprzed roku są nieporównywalne ze względu na zmianę metodyki prezentacji wyników przez UTK.
Zgodnie z danymi UTK, na rynku przewozów towarowych w 2014 roku przewozy towarowe realizuje 66 przewoźników.
Sprawdź notowania spółki PKP CARGO na stronach INTERIA.PL
- - - - - -
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 roku. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio tysiąc pociągów i obsługuje kilka tysięcy klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i Węgier.
W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne), PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa) oraz PKP CARGOTABOR (jedna z największych spółek taborowych na świecie).
W 2013 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65 mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków.
30 października 2013 roku PKP CARGO zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP SA sprzedała niemal 50 procent akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP SA.
Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.
Opr. MD