Wyniki Netii zbliżony do konsensusu

Zysk netto Netii w czwartym kwartale 2014 roku wyniósł 160 mln zł i był o 2,3 proc. niższy od konsensusu PAP. Spółka wykonała całoroczne prognozy przychodów, nieco niższe od założonych okazały się skorygowane EBIT i EBITDA.

Zysk netto Netii w czwartym kwartale 2014 roku wyniósł 160 mln zł i był o 2,3 proc. niższy od konsensusu PAP. Spółka wykonała całoroczne prognozy przychodów, nieco niższe od założonych okazały się skorygowane EBIT i EBITDA.

Zaktualizowana pod koniec sierpnia prognoza wyników Netii na 2014 rok zakładała m.in. osiągnięcie 1,675 mld zł przychodów, 505 mln zł skorygowanej EBITDA i 75 mln zł skorygowanej EBIT. Tymczasem rzeczywiste wyniki spółki na koniec zeszłego roku sięgnęły 1,674 mld zł przychodów, 493 mln zł skorygowanej EBITDA i 69 mln zł skorygowanej EBIT.

Skorygowana marża EBITDA Netii na koniec 2014 roku wyniosła 29,5 proc., podczas gdy spółka zapowiadała, że wyniesie ona 30,1 proc.

Spółka zdecydowała, że nie będzie publikować prognoz na 2015 rok.

Przychody Netii za 2014 r. spadły rok rok do roku o 11 proc. W czwartym kwartale przychody spadły o 2 proc. kwartał-do-kwartału do 404,1 mln zł. W komentarzu do wyników spółka podała, że spadek przychodów był przede wszystkim związany z niższą liczbą usług (RGU), które zmniejszyły się o 9 proc. rok-do-roku i o 2 proc. kwartał-do-kwartału, w tym zwłaszcza usług opartych o dostęp regulowany (WLR).

Reklama

Spadek liczby aktywnych usług był w dalszym ciągu skoncentrowany w podsegmencie klientów indywidualnych - B2C (Home) i w obszarze stacjonarnych usług głosowych. Obniżka stawek MTR wpłynęła głównie na poziom przychodów w segmencie usług dla klientów biznesowych - B2B (Carrier). Netia szacuje także, iż 23 proc. spadku przychodów rok-do-roku było spowodowane mającą miejsce w 2013 r. obniżką stawek MTR.

Netia podała, że łącznie zdarzenia jednorazowe w 2014 roku wyniosły 88,2 mln zł na poziomie zysku netto.

Obejmowały one m.in. zysk rozpoznany z tytułu ugody zawartej z Orange Polska w kwocie 146,7 mln zł, koszty restrukturyzacji w kwocie 34,6 mln zł, które dotyczyły głównie redukcji zatrudnienia w ramach projektów N2 i Netia Lajt oraz odpraw dla odchodzących członków zarządu, odpisy aktualizujące w kwocie 9,9 mln zł, które powstały w wyniku podjęcia decyzji o zaprzestaniu korzystania z marki handlowej 'Dialog' (na kwotę 2,5 mln zł) oraz po rezygnacji z utrzymywania jednej z dwóch platform mobilnych (na kwotę 7,4 mln zł) oraz koszty integracji Grupy Dialog i spółki Crowley w wysokości 7,9 mln zł.

Zysk operacyjny wyniósł 157,4 mln zł za cały 2014 r. (nie uwzględniając pozycji jednorazowych skorygowany zysk operacyjny wyniósł 69,2 mln zł) w stosunku do 92,7 mln zł za 2013 r. (110,9 mln zł zysku operacyjnego przy wyłączeniu pozycji jednorazowych).

Zysk operacyjny w samym czwartym kwartale 2014 r. wyniósł 119,3 mln PLN (6,6 mln PLN zysku operacyjnego przy wyłączeniu pozycji jednorazowych).

Zysk netto odnotowany za pełny 2014 r. wyniósł 174,8 mln zł w stosunku do zysku netto w wysokości 46,3 mln za 2013 r. Zysk netto w IV kw. 2014 r. wyniósł 160,0 mln zł wobec straty netto w wysokości 4,4 mln zł w III kw. 2014 roku.

Netia zanotowała dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w całym 2014 r. i w czwartym kwartale. OpFCF zdefiniowany jako skorygowany zysk EBITDA pomniejszony o wartość inwestycji kapitałowych wyłączając nakłady inwestycyjne na integrację i akwizycje wyniósł 272,3 mln zł w 2014 r. i 50,7 mln zł w IV kwartale. Spółka zakładała w swojej prognozie że OpFCF wyniesie 290 mln zł.

Nakłady inwestycyjne Netii w zeszłym roku (z wyłączeniem akwizycji i nakładów związanych z procesem integracji) wyniosły 221 mln zł wobec zakładanych przez spółkę 215 mln zł.

Ankietowani przez PAP analitycy spodziewali się, że w czwartym kwartale 2014 roku Netia będzie miała 405,1 mln zł przychodów, 241,7 mln zł EBITDA, 135 mln zł EBIT i 163,7 mln zł zysku netto.

Liczba usług świadczonych przez Netię na koniec czwartego kwartału 2014 roku spadła o 56,9 tys., co oznacza kolejny spadkowy kwartał z rzędu - poinformowała spólka w komunikacie prasowym.

Liczba usług (RGU) na 31 grudnia 2014 r. wyniosła 2.304.553 w porównaniu do 2.526.357 rok wcześniej oraz 2.361.457 na 30 września 2014 r.

Spadek usług rok-do-roku i kwartał-do-kwartału odzwierciedla spadek liczby stacjonarnych usług głosowych i zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym.

W IV kw. 2014 r. Netia odnotowała 4.288 przyłączenia netto we własnej sieci i 61.192 odłączenia netto wśród usług oferowanych na bazie dostępu regulowanego w porównaniu do 3.529 odłączeń netto we własnej sieci i 58.707 odłączeń netto w dostępie regulowanym w III kw. 2014 r.

Podobnie jak w poprzednich kwartałach, wzrost liczby usług jest skoncentrowany na segmencie B2B oraz na części usług w segmencie B2C obejmującej usługi szerokopasmowe we własnej sieci i usługi telewizyjne, w tym usługi na bazie infrastruktury dawnej sieci kablowej Aster, na której komercyjna sprzedaż usług jest prowadzona od sierpnia 2014 r.

Liczba usług szerokopasmowych Netii wyniosła 789.876 na 31 grudnia 2014 r., co stanowiło spadek o 7 proc. rok do roku i o 2 proc. kwartał do kwartału. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wyniósł około 11,5 proc. wobec 12,7 proc. przed rokiem. Wpływ na te wyniki miały zaostrzająca się konkurencja cenowa oraz niskie tempo wzrostu rynku.

ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniosło 56 zł w IV kw. 2014 r., tyle samo co rok i kwartał temu.

Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych wynosił około 17,4 proc. w IV kw. 2014 r. w porównaniu do 18,8 proc. przed rokiem.

Ze względu na zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym oraz koncentrację spółki na usługach wysokomarżowych, Netia obecnie przenosi nacisk z liczby klientów usług głosowych na utrzymanie poziomu przychodów i marży z tytułu tych usług w ramach działań retencyjnych.

Baza klientów usług głosowych Netii wyniosła 1.331.486 na 31 grudnia 2014 r. w porównaniu do 1.488.610 rok wcześniej oraz 1.372.417 na 30 września 2014 r.

Uśrednione ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniosło w czwartym kwartale 38 zł w porównaniu do 42 zł przed rokiem i 39 zł kwartał temu.

Na 31 grudnia 2014 r. liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w Netii wzrosła do 137.323 wykazując wzrost o 14 proc. rok do roku i o 3 proc. kwartał do kwartału. ARPU w odniesieniu do usług telewizyjnych wyniosło 38 zł w IV kw. 2014 r. w porównaniu do 37 zł rok temu i kwartał temu.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: netia | Netia SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »