Związkowcy z PKP Cargo apelują o prywatyzację przez giełdę

Kolejarskie związki zawodowe przesłały pismo do premiera Donalda Tuska, w którym apelują o wycofanie się z zamiarów sprzedaży PKP Cargo inwestorowi strategicznemu i zamiast tego wprowadzenie tej spółki na warszawską giełdę.

- Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę ministrowi infrastruktury Cezaremu Grabarczykowi i prezesowi PKP Marii Wasiak, że właściwym trybem prywatyzacji PKP Cargo powinna być droga giełdowa, z pozostawieniem w rękach państwa istotnego pakietu akcji - napisali związkowcy.

Ich zdaniem wycena akcji PKP Cargo wykonana ponad rok temu uległa całkowitej dezaktualizacji, co grozi ogromnymi stratami budżetu państwa.

- W międzyczasie nastąpiła zasadnicza zmiana zewnętrznych warunków funkcjonowania przewoźników kolejowych. UE przygotowała projekt dyrektywy w sprawie jednolitego obszaru kolejowego, której postanowienia zakładają duże obniżenie stawek dostępu do torów (docelowo o 2/3 ich obecnej wysokości). Z tego tytułu wynik finansowy PKP Cargo ulegnie podwyższeniu nawet o 800 mln złotych netto. Skutkować to będzie podwyższeniem wartości rynkowej PKP Cargo o około 4 mld złotych. Tego czynnika nie uwzględniano w pierwotnej wycenie naszej firmy.

Reklama

Związkowcy uważają też, że za weryfikacją wyceny przemawia również fakt związany z kondycją ekonomiczną spółki.

Ich zdaniem, biorąc pod uwagę, że po ośmiu miesiącach 2011 roku zysk netto PKP Cargo wynosi ponad 170 mln zł, to sprzedaż pakietu kontrolnego za około 2 mld zł da nowemu właścicielowi zwrot nakładów po 4-5 latach działalności. Według planów Ministerstwa Infrastruktury, PKP Cargo ma zostać sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu zostanie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja. Memoranda informacyjne spółki pobrało ponad 50 podmiotów, a oferty wstępne złożyło ponad 10 potencjalnych inwestorów. Według informacji związkowców, wśród podmiotów zainteresowanych kupnem PKP Cargo są m.in. państwowa kolej niemiecka DB, państwowa kolej francuska SNCF i państwowe koleje rosyjskie RŻD. Zarząd spółki przewiduje, że ten rok przewoźnik zakończy najlepszym wynikiem finansowym w swojej historii. Po ośmiu miesiącach roku spółka notuje 176 mln zł zysku netto i 264 mln zł zysku na sprzedaży. Do tej pory najwyższy w historii całoroczny zysk netto spółka osiągnęła w 2002 roku i było to 152,8 mln zł. Spółka powstała w 2001 r. poprzez wydzielenie ze struktur Polskich Kolei Państwowych.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport | PKP Cargo S.A. | spółki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »