Dino Polska SA po 2018 r.: Wzrost sprzedaży o 31 proc.

Dino Polska SA, polska sieć marketów spożywczych, będąca jedną z najszybciej rosnących sieci na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce, odnotowała w 2018 roku dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży (+30,8 proc.rok do roku do 5,8 mld zł), w tym bardzo dobry poziom sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL, +11,6 proc. r/r). Grupa notuje także dalszy wzrost rentowności. Wynik EBITDA wzrósł o 34,8 proc., a marża EBITDA zwiększyła się o 0,3 punktu procentowego do poziomu 9,3 proc.

Dino Polska SA, polska sieć marketów spożywczych, będąca jedną z najszybciej rosnących sieci na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce, odnotowała w 2018 roku dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży (+30,8 proc.rok do roku do 5,8 mld zł), w tym bardzo dobry poziom sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL, +11,6 proc. r/r). Grupa notuje także dalszy wzrost rentowności. Wynik EBITDA wzrósł o 34,8 proc., a marża EBITDA zwiększyła się o 0,3 punktu procentowego do poziomu 9,3 proc.

Grupa Dino Polska zainwestowała w 2018 roku 634 mln zł, głównie w dalszy rozwój sieci sklepów i w nowe centrum dystrybucyjne. W 2019 r. Dino Polska planuje przeznaczyć na inwestycje 850 mln zł, podobnie jak rok wcześniej głównie na ekspansję sieci marketów Dino i centra dystrybucyjne.

Istotny wzrost skali działania grupy - ponad 30-proc. dynamika wzrostu sprzedaży trzeci rok z rzędu - to efekt dalszego dynamicznego rozwoju sieci sklepów i dwucyfrowego wzrostu przychodów na bazie LfL (like-for-like). W 2018 r. sieć Dino odnotowała wzrost liczby zakupów, przy równoczesnym, znaczącym wzroście wartości przeciętnego paragonu.

Reklama

- Tempo rozwoju zawdzięczamy naszym klientom - tym, którzy regularnie robią zakupy w Dino, jak i nowym, na których zaufanie cały czas pracujemy. Dla nich konsekwentnie otwieramy nowe markety - za chwilę tysięczny - bo wiemy, że zakupy spożywcze wolą realizować w pobliżu domu. W odpowiedzi na ich potrzeby oferta w sklepach Dino oparta jest w dużej mierze na produktach świeżych - powiedział Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska.

Dino Polska otworzyła w 2018 roku rekordową liczbę sklepów - 202 wobec 147 otwarć rok wcześniej (+37 proc. r/r), co oznacza, że na koniec grudnia 2018 roku posiadała 977 marketów. Celem jest dalsze zwiększanie liczby nowych otwarć.

- Chcielibyśmy utrzymać szybkie tempo rozwoju naszej spółki w kolejnych latach. Otoczenie rynkowe, sprzyjające polskiemu rynkowi handlu artykułami spożywczymi, w połączeniu z naszym sprawdzonym formatem sklepów dają duże możliwości dalszej ekspansji. Zagęszczamy liczbę marketów, stopniowo także zwiększamy zasięg na nowych obszarach, co pozwala nam w zrównoważony i efektywny finansowo sposób przekształcać się w sieć ogólnopolską. Wraz ze wzrostem skali działania chcemy pracować nad utrzymaniem wysokiego poziomu sprzedaży LfL - powiedział Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska.

Ekspansję sieci wspiera czwarte centrum dystrybucyjne, otwarte w zeszłym roku w Rzeszotarach na Dolnym Śląsku. Intensywnemu rozwojowi towarzyszyć będzie dalsze zwiększanie zatrudnienia. Tylko w 2018 r. Grupa Dino stworzyła 3,4 tys. nowych miejsc pracy i na koniec roku zatrudniała już 16,5 tys. pracowników.

- W 2019 roku stawiamy sobie za cel otwarcie większej liczby sklepów Dino niż rok wcześniej, do czego jesteśmy dobrze przygotowani. W odpowiedzi na potrzeby klientów, będziemy dalej regularnie aktualizować ofertę asortymentową naszych sklepów, opierając ją głównie na markowych i świeżych produktach. Sprzyjająca koniunktura i rosnące wydatki Polaków dodatkowo napędzają sektor handlu artykułami spożywczymi. Nasz kraj jest w pierwszej dziesiątce państw europejskich pod względem tempa rozwoju handlu artykułami spożywczymi - dodaje Szymon Piduch.

Dino Polska, zgodnie z przyjętą strategią, przekroczy liczbę 1200 sklepów w 2020 roku i zamierza kontynuować dynamiczną ekspansję w kolejnych latach. Grupa szacuje, że łączna wartość inwestycji, które zrealizuje w 2019 roku wyniesie 850 mln zł. Gros nakładów inwestycyjnych przeznaczone zostanie na rozbudowę sieci sklepów i zaplecza logistycznego.

Otoczenie rynkowe

Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi regularnie rośnie, mimo wprowadzonego w marcu 2018 r. zakazu handlu w niedzielę. Handel spożywczy wspierany jest przez dobrą sytuację makroekonomiczną: szybko rosnące PKB (5,1 proc. w 2018 r.), wzrost płac, rekordowo niskie bezrobocie (5,8 proc. na koniec 2018 roku). W samym IV kwartale PKB Polski wynosiło +4,9 proc. r/r wobec +1,2 proc. r/r w strefie euro. Rok 2018 charakteryzował się inflacją cen żywności na poziomie 2,6 proc.

Prognozy NBP zakładają wzrost PKB w 2019 roku na poziomie +4,0 proc., w 2020 r. +3,7 proc., a w 2021 r. na poziomie +3,5 proc. Zapowiadane przez rząd propozycje fiskalne, w tym rozszerzenie programu 500+ mogą być dodatkowym bodźcem wspierającym sektor handlu artykułami spożywczymi.

- Sektor handlu detalicznego artykułami spożywczymi notuje około 4-proc. wzrosty rocznie. Dino Polska rośnie szybciej niż rynek i nadal widzimy duże możliwości rozwoju sieci naszych marketów - podsumowuje Szymon Piduch.

Interia, opr. MD

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »