Dobre perspektywy dla Ursusa

URSUS S.A., największy polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa, zamknął I kw. br. skonsolidowanymi przychodami na poziomie 74,36 mln zł, tj. 6,3% spadku rdr, przy ponad 10% wzroście przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym i czasowym spowolnieniu sprzedaży za granicą.

URSUS S.A., największy polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa, zamknął I kw. br. skonsolidowanymi przychodami na poziomie 74,36 mln zł, tj. 6,3% spadku rdr, przy ponad 10% wzroście przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym i czasowym spowolnieniu sprzedaży za granicą.

Zysk netto Grupy wzrósł o 4,1% do poziomu 4,65 mln zł. Spółka planuje w br. wprowadzenie nowych produktów na rynek polski, gdzie widać dynamiczny wzrost popytu na ciągniki URSUSA oraz rozwój sprzedaży eksportowej.

Weszliśmy w nowy rok z dobrym portfelem zleceń i perspektywą kolejnych projektów. Wyniki I kw. br. potwierdziły skuteczność w realizacji strategii i właściwe kierunki rozwoju. Sprzedaż w kraju - po rozbudowie oferty i wprowadzeniu nowych flagowych produktów - rośnie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Realizowane w ubiegłym roku kontrakty zagraniczne umocniły pozycję spółki na rynku afrykańskim, czego efektem są kolejne projekty w toku - komentuje Karol Zarajczyk, Prezes URSUS S.A.

Reklama

Grupa URSUS zakończyła I kw. 2016 r. wynikiem przychodów na poziomie 74,36 mln zł, tj. 6,3% spadku rdr. Sprzedaż krajowa w omawianym okresie wyniosła 31,3 mln zł, tj. wzrost o 10,3% rdr, natomiast sprzedaż eksportowa osiągnęła poziom 43,05 mln zł, tj. 15,6% spadku rdr, pochodna czasowego spowolnienia sprzedaży zagranicznej w związku z harmonogramem realizacji umów w Afryce.

ROŚNIE SPRZEDAŻ KRAJOWA I UDZIAŁ W RYNKU

Wzrost przychodów ze sprzedaży krajowej spowodowany jest głównie zwiększeniem popytu na produkty spółki w kraju i w efekcie wzrostem przychodów ze sprzedaży ciągników w Dywizji w Lublinie (o 43% z 18,7 mln zł do 26,7 mln zł). Spółka odnotowała również wzrost udziału rejestracji ciągników URSUS w ogólnej liczbie rejestracji z 3,5% w 2015 roku do 6,0% w I kw. 2016 r. (dane według CEPiK - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Według danych z CEPiK do końca kwietnia 2016 r. udział ciągników URSUS wyniósł 6,5%.

Na przychody ze sprzedaży krajowej w głównej mierze wpływają tempo realizacji wniosków oraz dopłaty w ramach unijnych programów. W naszej ocenie uruchomienie dopłat w ramach nowej perspektywy na lata 2014-2020 powinno rozpocząć się w I półroczu 2016 r., co będzie miało istotny wpływ na wyniki spółki w całym 2016 r. Liczymy na to, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział ciągników URSUS w całym rynku sprzedaży - mówi Karol Zarajczyk, Prezes URSUSA.

SPRZEDAŻ EKSPORTOWA ZGODNIE Z ZAŁOŻENIAMI

Obniżenie sprzedaży eksportowej w I kw. br. o 15,6% rdr do poziomu 43,05 mln zł wynika z wysokiej bazy sprzedażowej w I kw. 2015 r., kiedy spółka zrealizowała znaczącą część umowy z firmą METEC w Etiopii w kwocie 42,9 mln zł. W I kw. br. URSUS realizował kontrakt z etiopską firmą ESC i zaliczył przychód w kwocie 37,2 mln zł. 6 maja 2016 r. spółka otrzymała ostatnią płatność z tytułu realizacji umowy z ESC w kwocie 50,2 mln zł.

ZYSKI W GÓRĘ, WPŁYW ZDARZEŃ JEDNORAZOWYCH

W I kw. br. Grupa URSUS osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 14,7 mln zł, tj. wzrost o 7% rdr. Marża na poziomie zysku brutto ze sprzedaży w I kw. 2016 r. wyniosła 20% wobec 17% w ubiegłym roku.

Na działalności operacyjnej Grupa wykazała zysk na poziomie 3,3 mln zł, w porównaniu do 4,4 mln zł wykazanego w I kw. 2015 r., pochodna uwzględnienia w kosztach sprzedaży wartości kosztów transportu związanych z realizacją umowy z etiopską spółką ESC, w wysokości 3,5 mln zł. Koszty transportu, zgodnie z zapisami umowy ze spółką ESC, były na nią refakturowane.

Negatywny wpływ na wynik netto Grupy w I kw. 2016 r. miał wzrost kosztów finansowych o 1,4 mln zł - różnice kursowe z tytułu zobowiązań kredytowych w walucie EUR (w wartości 936 tys. zł). Pozytywny wpływ na wynik finansowy Grupy w I kw. miało rozliczenie terminowej transakcji walutowej typu forward, na sprzedaż kwoty 15 mln USD. Rozliczenie transakcji skutkowało zwiększeniem przychodów finansowych Grupy w I kw. 2016 r. o 3,7 mln zł. Na koniec marca br. Grupa wykazała zysk netto w wysokości 4,65 mln zł, co stanowi wzrost o 4,1% rdr.

DALSZY ROZWÓJ OFERTY I UMACNIANIE POZYCJI W AFRYCE

Zwiększenie przychodów ze sprzedaży ciągników w kraju w I kw. br. jest efektem konsekwentnej pracy nad odbudową pełnej oferty ciągników przeznaczonych do sektora rolniczego, komunalnego i leśnego. W II kw. 2016 r. spółka ma zamiar wprowadzić kolejny model ciągnika o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych oraz wzbogacić swoją ofertę produktową o ciągniki z zakresu mocy 50-60 KM o wersję bez kabiny - typu "ROPS". Oferta ciągnikowa spółki jest uzupełniana w wysokiej klasy maszyny rolnicze i komunalne, sygnowane marką URSUS. W I kw. 2016 r. spółka wprowadziła na polski rynek nowy model prasy walcowo-łańcuchowej rolującej bele z docinaczem (model Z-597).

W marcu na XXII Międzynarodowych Targach Techniki Rolniczej AGROTECH URSUS pokazał pierwszy zabudowany na własnej transmisji VIGUS ciągnik URSUS C-3150V POWER. Firma chce montować transmisje VIGUS seryjnie do swoich ciągników, a także włączyć je do oferty jako oddzielny produkt i sprzedawać producentom ciągników w kraju i za granicą.

Na sprzedaż krajową w głównej mierze wpływają: tempo realizacji wniosków oraz dopłaty w ramach unijnych programów PROW. W ocenie Zarządu uruchomienie dopłat w ramach nowej perspektywy PROW na lata 2014-2020 powinno rozpocząć się w I półroczu 2016 r., co będzie miało istotny wpływ na wyniki spółki w 2016 r. W kwietniu br. URSUS S.A. podpisał umowy z Credit Agricole Bank Polska S.A. oraz SGB-Bank S.A. o współpracy w zakresie finansowania zakupu fabrycznego produktów Ursusa. Produkty kredytowe dostępne w ramach kredytu fabrycznego pozwolą rolnikom na szybszy zakup maszyn oraz dopasowanie warunków finansowania do indywidualnych potrzeb i możliwości klienta. Spółka oczekuje wzrostu zainteresowania swoją ofertą w br. w ramach nowej perspektywy unijnej wykorzystania środków na modernizację rolnictwa.

Spółka aktywnie działa również w zakresie handlu zagranicznego i pozyskiwania nowych odbiorców. Strategia URSUS S.A. zakłada odbudowę kontaktów i relacji z partnerami handlowymi URSUS, a także pozyskanie nowych odbiorców. Istotnym partnerem są firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty URSUSA.

Spółka podejmuje także działania zmierzające do odbudowy pozycji marki URSUS na rynkach pozaeuropejskich. Do 31 marca 2016 r. URSUS zrealizował wszystkie wysyłki w ramach umowy z etiopską spółką ESC. 17 marca 2016 r. URSUS S.A. poinformował o podpisaniu aneksu do umowy, na dodatkową partię sprzętu obejmującą 27 ciągników, 54 przyczepy do transportu trzciny cukrowej oraz części zamienne, o łącznej wartości 5,02 mln USD.

Spółka zamierza zrealizować wysyłki w II i III kw. 2016 r. 22 października 2015 r. URSUS podpisał ze spółką The National Service Corporation Sole (SUMA JKT) w Tanzanii, umowę na sprzedaż 2 400 ciągników rolniczych, oprzyrządowania i części zamiennych (wartość umowy to 55,0 mln USD). Dostawy w ramach realizacji tej umowy będą realizowane partiami do końca III kw. 2016 r. Aktualnie URSUS S.A. jest w trakcie przygotowań do realizacji pierwszych wysyłek w ramach umowy z SUMA JKT.

oprMZB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ursus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »