Grupa Orbis miała w I kwartale 2012 r. 7,8 mln zł straty netto

Grupa Orbis miała w I kwartale 2012 roku 7,8 mln zł straty netto, przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 0,4 mln zł zysku w analogicznym okresie 2011 roku - podała spółka w raporcie kwartalnym.

Grupa Orbis miała w I kwartale 2012 roku 7,8 mln zł straty netto, przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 0,4 mln zł zysku w analogicznym okresie 2011 roku - podała spółka w raporcie kwartalnym.

Strata operacyjna grupy wyniosła prawie 10,8 mln zł wobec 2,6 mln zł zysku EBIT w analogicznym okresie 2011 roku. EBITDA wyniosła 18,3 mln zł, w porównaniu do 35,3 mln zł w roku ubiegłym.

Łączne przychody ze sprzedaży były na poziomie 143 mln zł w porównaniu z 149,2 mln zł rok wcześniej.

Przychody Grupy Hotelowej Orbis spadły o 4,6 proc. rdr do 137,8 mln zł. Strata EBIT Grupy Hotelowej wyniosła w I kwartale 2012 r. 10,1 mln zł (wobec 2,7 mln zł zysku EBIT rok wcześniej), EBITDA spadła o 48 proc. rdr do 17,9 mln zł, a strata netto wyniosła 7,1 mln zł wobec 3,1 mln zł zysku przed rokiem.

Reklama

Spółka tłumaczy, że spadek przychodów w znacznym stopniu wynika z zakończenia w 2011 roku działalności pięciu hoteli, które w pierwszym kwartale 2011 roku wypracowały 4,1 mln zł przychodów ze sprzedaży. Dodatkowo różnica w poziomie przychodów rok do roku jest efektem kontynuowanej strategii optymalizacji bazy hotelowej - w marcu 2012 roku zostały zamknięte dwa kolejne hotele działające pod marką Orbis tj. Polonez w Poznaniu i Giewont w Zakopanem.

Orbis podał, że w pierwszym kwartale 2012 roku można było zaobserwować także mniejszą aktywność konferencyjno-eventową przedsiębiorstw. Mniejsza liczba klientów biznesowych oraz w segmencie konferencji i szkoleń (MICE) była główną przyczyną spadku przychodów w hotelach grupy zlokalizowanych w Gdańsku i Katowicach. Najlepsze wyniki w pierwszym kwartale 2012 roku odnotowano na rynku warszawskim oraz w Krakowie.

Orbis tłumaczy, że na mniejszy wynik z działalności operacyjnej w porównaniu do roku ubiegłego wpłynęły zdarzenia jednorazowe z pierwszego kwartału 2011 roku.

"Istotna różnica w poziomie pozostałych przychodów operacyjnych rok do roku jest efektem dokonanej w marcu 2011 r. sprzedaży hoteli Cracovia w Krakowie i Neptun w Szczecinie, na której zrealizowano zysk w wysokości 16,6 mln zł. W pierwszym kwartale 2012 roku nie dokonano żadnych sprzedaży nieruchomości" - napisano.

Zarząd Orbisu "z umiarkowanym optymizmem" patrzy na nadchodzące kwartały 2012 r.

"Pozytywna tendencja obserwowana w 2011 r. uległa nieznacznemu spowolnieniu, jednakże nie oznacza to zmiany trendu, gdyż ze względu na sezonowy charakter działalności, pierwszy kwartał ma najmniejszy udział w wynikach branży hotelarskiej w Polsce w ramach cyklu rocznego" - napisano w sprawozdaniu kwartalnym.

"Wyniki pierwszego kwartału nie mają istotnego znaczenia dla wyników całego roku, ponieważ EBITDA wypracowywana w tym okresie stanowi zwykle jedynie ok. 10 proc. rocznego wskaźnika. Dodatkowo, charakteryzują się one wysokim stopniem wrażliwości i w dużej mierze zależą od konkretnych umów oraz dużych imprez organizowanych w tym okresie. Z tej właśnie przyczyny Orbis zwyczajowo przystępuje do dokonywania oceny występujących tendencji dopiero po pierwszym półroczu. W drugim kwartale zostanie otwartych 5 nowych hoteli oraz odbędą się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, co powinno wywrzeć pozytywny wpływ na wyniki" - podał Orbis.

Spółka poinformowała, że zgodnie z przyjętą strategią podjęte będą kolejne kroki w kierunku pełnej koncentracji na podstawowym obszarze działalności grupy, jakim jest działalność hotelarska.

Grupa Kapitałowa Orbis w pierwszym kwartale 2012 roku zainwestowała 40,8 mln zł .

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Netto | Orbis SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »