Haitong Bank ostrzega przed LPP

W raporcie z 25 listopada dotyczącym polskich sieci handlowych analityk Haitong Bank informuje, że choć wskaźniki dotyczące konsumpcji są w Polsce dość zadowalające, to w 2015 roku LPP i CCC odnotowały nieciekawe wyniki finansowe.

Po części przypisuje się to kwestiom niecyklicznym, takim jak kursy walut (silny USD, słabe RUB i UAH) lub niekorzystnym warunkom pogodowym (ciepła i sucha jesień). Główne przyczyny leżą jednak w głębszych i ważniejszych czynnikach, które stopniowo zmieniają nawyki konsumentów. Wśród tych czynników analitycy dostrzegają zmniejszenie ruchu w centrach handlowych powodowane przez trend na inteligentnych zakupów tzw. smart-shopping, o którym świadczy rosnące znaczenie e-handlu, centrów outletowych i sklepów dyskontowych.

Na dodatek, rynki zarówno odzieży, jak i obuwia są nasycone (co napędza kanibalizację) i rozdrobnione (dotyczy to znacznie bardziej rynku odzieży), co wzmaga presję konkurencyjną na ceny (obserwowaną ostatnio, kiedy przecena w Zarze wpłynęła na sprzedaż LPP). Chociaż LPP i CCC mają ambitne plany rozwoju, analitycy uważają że ich wskaźniki sprzedaży LFL pozostają raczej słabe - nisko jednocyfrowe.

Reklama

Haitong Bank preferuje CCC w porównaniu z LPP, przede wszystkim dzięki niedawnemu przejęciu eobuwie.pl, które pozwoli monetyzować rosnącą siłę e-handlu. Analitycy sprzedają LPP ponieważ uważają, że większość z wymienionych wyżej problemów będzie miała niekorzystny wpływ na LPP i zahamuje wyniki spółki w krótkim/średnim okresie.

CCC

W raporcie z 25 listopada Haitong Bank podnosi rekomendację dla CCC na KUPUJ z Neutralnej i cenę docelową akcji spółki do 180,2 PLN ze 140 PLN. Analitycy podnoszą cenę docelową po uwzględnieniu przejęcia eobuwie.pl, które zdaniem Haitong Bank dodaje 25,2 PLN na akcję CCC.

Haitong Bank uwzględnia również podatek od sieci handlowych, który obniża cenę docelową akcji o 10,5 PLN/akcję. Dzięki eobuwie.pl, CCC może bronić swojej tradycyjnej obecności w handlu detalicznym i zarabiać na e-handlu, co stanowi odpowiedź na zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów.

Dodatkowo, koncepcja eobuwie.pl, polegająca na sprzedaży wielu marek, poszerza portfolio produktowe CCC, jednocześnie nie prowadząc do kanibalizacji własnych linii produktowych spółki. Analitycy Haitong Bank uważają, że posiadając własną sieć sklepów i platformę e-commerce, CCC może lepiej wykorzystać efekt ROPO (sprawdzenie oferty w internecie i zakup w sklepie tradycyjnym - Research online purchase offline), a także odwróconego ROPO (szukanie w tradycyjnej sieci a kupowanie w internecie - reserach offline purchase online). Według raportu, zarząd CCC jest zbyt optymistycznie nastawiony do wyników swojej ekspansji w Niemczech i Austrii. Analitycy uważają, że rynek aktualnie zbyt nisko szacuje potencjał eobuwie.pl i jego wpływ na profil wzrostu CCC.

LPP

Analitycy Haitong Bank podtrzymują rekomendację SPRZEDAJ dla LPP, obniżając cenę docelową akcji spółki do 5823 PLN, z 7520 PLN. Cena docelowa została obniżona ze względu na większe niż oczekiwano rozwodnienie marży brutto w wyniku dużej wyprzedaży zapasów w 1H15, niekorzystne kursy walut (silny USD, słabe RUB i UAH) i silniejszą niż oczekiwano konkurencję (czego przykładem jest niedawna przecena kolekcji Zara AW15).

Na dodatek, analitycy założyli wprowadzenie podatku od sieci handlowych, który może wynieść ok. 71 mln PLN z zysku operacyjnego EBIT za 2016E (ok. 12 proc.). Haitong Bank oczekuje, że kursy walut i konkurencja będą dalej ciążyć na marży brutto w roku 2016, a ewentualne widoczne ożywienie będzie hamować nieunikniony wzrost kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (SG&A) (+2,5 proc. w 16E, w porównaniu z -11 proc. w 15E).

Analitykom nie podoba się bardzo niska obecność LPP w e-handlu i mają oni poważne obawy, czy kopiowanie strategii Inditexu polegającej na rozwijaniu sklepów internetowych jednej marki odniesie sukces w dłuższej perspektywie, biorąc pod uwagę fakt, że rozpoznawalność marki LPP jest znacznie niższa niż Inditexu. LPP pozostaje spółką wzrostową, ale analitycy obniżyli swoje prognozy średniorocznej stopy wzrostu przychodów i EBIT na okres 2014-17E do 12 proc./6 proc., w porównaniu z 23 proc./32 proc. w latach 2010-14. Analitycy Haitong Bank uważają, że spółka nie zasługuje na ocenę EV/EBITDA lub P/E porównywalną do Inditexu i H&M, ze względu na jej ok. 30 proc. niższe marże EBIT.

Konrad Księżopolski, Szef Działu Analiz, Haitong Bank

Stawka podatku od sklepów wielkopowierzchniowych mogłaby być progresywna - ocenia Henryk Kowalczyk, minister w Kancelarii Prezesa RM i przewodniczący Komitetu Stałego RM.

- Projekt, który prezentowaliśmy w czasie kampanii wyborczej jest gotowy i to jest projekt, który przewiduje opodatkowanie tych sklepów, które mają więcej niż 250 m kw. powierzchni handlowej i opodatkowanie podatkiem obrotowym 2 proc. od obrotów. Ale mamy bardzo dużo różnych uwag. Jest to wręcz lawina różnych pomysłów. Zrobimy konsultacje z zainteresowanymi stronami. (...) Pragnę podkreślić, że to nie jest nasze zobowiązanie doktrynalne, zarówno 250 m kw., jak i te 2 proc. A może na przykład stawka podatku powinna być progresywna, wiele osób zgłasza - powiedział Kowalczyk w TVB24BiŚ.

- To znaczy, że zaczynamy powiedzmy od podatku obrotowego, najpierw przy mniejszych obrotach, powiedzmy 0,5 proc. i dochodzimy do 2 proc. przy coraz większych obrotach. Powierzchnia też może mieć znaczenie, bo może np. określać, jaki podmiot podlega temu podatkowi - dodał.

Zaznaczył, że z podatkiem od sklepów wielkopowierzchniowych "będzie pewnie trudno wyrobić się do końca roku". - Na pewno w przyszłym (wejdzie w życie - PAP), i to w miarę na początku tego roku. Jak się uda, jak najszybciej - powiedział.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ccc | LPP SA | ostrzega | wyprzedaż | podatek od sprzedaży detalicznej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »