Kurs akcji PKP Cargo wzrósł w debiucie na GPW

Kurs akcji PKP Cargo wzrósł w debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych o 17,94 proc., do 80,2 zł.

Oferta objęła 20 mln 926 tys. 171 akcji, które sprzedawał większościowy akcjonariusz PKP Cargo, grupa PKP. Do inwestorów instytucjonalnych trafiło 17 mln 326 tys. 171 mln akcji, a inwestorzy indywidualni objęli 3 mln 600 tys. papierów spółki.

Spawdź bieżące notowania akcji PKP Cargo

Cena sprzedaży akcji w ofercie wyniosła 68 zł. Wartość oferty publicznej PKP Cargo sięgnęła tym samym około 1,42 mld zł. Stopa redukcji zapisów Inwestorów Indywidualnych w przypadku zapisu złożonego na maksymalną liczbę Akcji Oferowanych, tj. 500 Akcji Oferowanych, wyniosła 51,2 proc.

Reklama

Oferującym akcje spółki był DM PKO BP. Funkcję globalnych koordynatorów oraz współzarządzających księgą popytu pełniły: DM PKO BP, Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley. Rolę współzarządzających księgą popytu pełniły także: Ipopema Securities, Raiffeisen Centrobank AG i UniCredit. Krajowymi współprowadzącymi księgę popytu były DI Investors oraz Mercurius Dom Maklerski.

PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. Udział PKP Cargo w krajowym rynku przewozów pod względem wykonanej pracy przewozowej wyniósł po ośmiu miesiącach tego roku 59,18 proc.

Sprzedaż kolejnego pakietu akcji PKP Cargo w przyszłym roku

PKP nie wyklucza sprzedaży kolejnego pakietu akcji PKP Cargo w przyszłym roku - poinformował Jakub Karnowski, prezes grupy PKP.

- Będziemy rekomendować ministerstwu, aby PKP zmniejszyło zaangażowanie w PKP Cargo, utrzymując jednocześnie kontrolę nad spółką - powiedział dziennikarzom Karnowski.

Na pytanie, czy podaż akcji możliwa będzie w przyszłym roku, odpowiedział: "Nie wykluczamy".

Minister transportu uważa, że w ciągu najbliższych 5 lat PKP Intercity może się znaleźć na Giełdzie. Taki cel, ambitny, ale możliwy do realizacji stawiamy tej spółce - mówi minister Sławomir Nowak.

Według niego, PKP Intercity powinno pójść drogą PKP Cargo - spółka ta udanie zadebiutowała dziś na GPW w Warszawie. Minister dodał, że w pierwszej kolejności trzeba zrealizować wszystkie plany inwestycyjne, które są związane na przykład z wymianą taboru.

W ciągu najbliższych 2-3 lat PKP Intercity musi wymienić 75 procent swojego taboru na nowoczesny - taki, który będzie świadczył najwyższej jakości usługi przewozowe.

Poprawiająca się infrastruktura kolejowa powinna poprawiać czasy przejazdu. To wszystko powinno nastąpić do końca 2015 roku - dodał Sławomir Nowak. Liczy on na to, że wówczas PKP Intercity poprawi swój wynik finansowy, a to już będzie bezpośrednim preludium do debiutu giełdowego.

W opinii analityka rynku transportowego Adriana Furgalskiego, bardzo dobrze się stało, że spółka znajdzie się na parkiecie. Według niego, państwo w ogólnie nie powinno być udziałowcem jakichkolwiek firm związanych z przewozami kolejowymi, tylko miałoby skoncentrować na infrastrukturze. W jego opinii, nastroje na giełdzie są dobre, zainteresowanie spółką podczas zapisów było bardzo duże, dlatego spodziewa się udanego debiutu.

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Europie kolejowy przewoźnik towarów. Po prywatyzacji skarb państwa nadal będzie miał większość udziałów. Spółka ta - to drugie po Polskich Liniach Kolejowych przedsiębiorstwo należące do grupy PKP, które w tym roku zmieni właściciela.

Analityk Domu Maklerskiego BOŚ Łukasz Bugaj dodaje, że podobnie jak w przypadku wielu innych spółek skarbu państwa w dłuższym terminie może to być inwestycja obarczona ryzykiem - w tym przypadku mogą to być na przykład silne związki zawodowe.

PAP/IAR
Dowiedz się więcej na temat: IPO | PKP Cargo S.A. | debiut giełdowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »