Amica przejęła Sideme - francuskiego dystrybutora AGD

Producent sprzętu gospodarstwa domowego, spółka Amica poinformowała w środę o nabyciu pozostałych udziałów francuskiej spółki Sideme. Całkowita cena zakupu 100 proc. akcji jednego z wiodących dystrybutorów AGD we Francji wyniosła 5,4 mln euro.

Spółka poinformowała w środę w komunikacie prasowym o nabyciu od dwóch podmiotów łącznie 60,71 proc. akcji Sideme SA Societe Industrielle d'Equipement Moderne. Łączna wartość tych transakcji wynosiła 3,8 mln euro. W sierpniu 2015 roku Amica nabyła 39,29 proc. akcji Sideme. Transakcje zostały sfinansowane ze środków własnych.

- Francja jest trzecim pod względem wielkości rynkiem AGD w Europie o wartości około 2,5 razy większej niż rynek polski. Po pełnym przejęciu Sideme uzyskaliśmy możliwości zdynamizowania sprzedaży Grupy Amica we Francji. Naszym celem jest uzyskanie w tym roku 12 mln euro sprzedaży na tym rynku, co oznaczałoby wzrost w ujęciu rok do roku o 90 proc. - poinformował prezes zarządu spółki Jacek Rutkowski.

Reklama

W 2015 roku Amica nabyła 100 proc. udziałów w brytyjskiej spółce CDA, będącej dystrybutorem sprzętu AGD na tamtejszym rynku. Wiceprezes ds. Strategii i Controllingu w Amica SA Piotr Skubel podał w środę, że po przejęciu CDA, spółka "istotnie umocniła" swoją pozycję w Europie Zachodniej.

- Sideme zwiększa ten efekt. Pozyskaliśmy dostęp do największych kanałów dystrybucji we Francji i silną pozycję w zakresie marek handlowych. Zakładamy stopniowy wzrost udziału produktów Amiki w strukturze sprzedaży Sideme. W szczególności zamierzamy wykorzystać potencjał segmentu marek własnych w zakresie sprzętu grzejnego, który odpowiada za około 30 proc. francuskiego rynku AGD - powiedział Skubel.

Sideme to francuski dystrybutor sprzętu AGD, posiadający spółkę córkę Sidepar. Istnieje od roku 1972. Przychody Grupy Sideme w 2016 roku miały wartość 84,4 mln euro, a celem na rok 2017 jest uzyskanie 88 mln euro sprzedaży.

Spółka specjalizuje się w dostawach szerokiego portfolio produktów pod markami handlowymi dystrybutorów oraz swoją marką Curtiss. W 2016 r. spółka Sideme sprzedała m.in. ponad 200 tys. lodówek, oraz blisko 100 tys. zmywarek i 70 tys. sprzętu grzejnego (kuchni, piekarników i płyt). Dostarcza produkty do największych sieci we Francji, tj. ElectroDepot, CD Discount, Darty i Conforama.

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. Spółka generuje ponad 70 proc. skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych. W 2016 r. Grupa Amica zanotowała blisko 2,5 mld zł przychodów (+18 proc. rok do roku).

Pobierz: program PIT 2016

Amica liczy na wzrost wyników w 2017 roku w porównaniu do wyników zeszłorocznych - poinformował na konferencji prezes spółki Jacek Rutkowskii. "Chcemy osiągnąć wyższe wyniki niż w 2016 r. Nie będzie to łatwe, ale taki jest nasz cel". Rentowność EBITDA w 2018 roku ma wynieść 8-8,5 proc. W 2023 roku przychody mają wynieść 5 mld zł, a rentowność EBITDA 9 proc.

Spółka w zaktualizowanej strategii szacuje, że w '18 przychody wyniosą 3,2 mld PLN, ale zdaniem prezesa jest szansa, aby przekroczyć prognozy. Rentowność EBITDA w '18 ma wynieść 8,0-8,5% (ograniczeniem są ceny surowców i rynek wschodni). W '23 obroty mają wynieść 5 mld PLN, a marża EBITDA ok. 9%.

Rutkowski dodał, że spółka miała przez dłuższy czas problemy ze zdobyciem satysfakcjonującej pozycji na rynku francuskim. Sideme ma umożliwić stopniowy wzrost we Francji sprzedaży produktów pod marką Amica. Przedstawiciele Amiki szacują, że przychody Sideme w 2017 r. wyniosą 88 mln euro, a przychody Amiki we Francji ukształtują się na poziomie 12 mln euro.

Spółka rozważa kolejne akwizycje i możliwe, że w ciągu kilkunastu miesięcy dojdzie do przejęcia. Zarząd wskazał jednocześnie, że skala zakupów nie będzie jednak duża. Zarząd Amiki opowiada się za wypłatą wyższej dywidendy z zysku za 2016 roku niż rok wcześniej. Ostateczną propozycję przedstawi w ciągu kilkunastu dni.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »