Play liczy na droższych klientów

Play widzi wśród swoich klientów zainteresowanie droższymi planami taryfowymi i telefonami - poinformował prezes Jorgen Bang-Jensen. Prezes ocenił, że obecna polityka cenowa operatorów telekomunikacyjnych jest "rozsądna". Operator w segmencie usług abonamentowych pozyskał 261,3 tys. klientów netto, a w segmencie usług przedpłaconych 143,4 tys. klientów.

Play widzi zainteresowanie droższymi planami taryfowymi i telefonami

- Polska gospodarka jest silna, a wspiera ją m.in. program dopłat dla rodzin z dziećmi. Zaufanie konsumentów utrzymuje się na wysokim poziomie, co widzimy w naszych salonach - pojawia się apetyt na droższe telefony i taryfy - zapowiedział Bang -Jensen.

"Rynek komórkowy w Polsce rośnie i spodziewamy się utrzymania tego wzrostu w przyszłości" - dodał. Bang-Jensen ocenił, że gracze na polskim rynku komórkowym zachowują się obecnie "rozsądnie".

Reklama

"Nasi konkurenci mają jednak różne podejście do budowania bazy przychodów. Orange Polska stawia już od pewnego czasu na pakietyzację usług. T-Mobile Polska ma rozsądną politykę taryfową, ale jest nieco agresywny w przypadku polityki cenowej smartfonów.

Polkomtel stosuje rozsądne ceny zarówno w stosunku do usług, jak i telefonów, ale korzysta z obecności w mediach, by przedstawiać się jako lider w zakresie technologii i rozwoju sieci LTE Advance" - powiedział prezes operatora.

Skorygowany zysk EBITDA Play Communications w trzecim kwartale 2017 roku wzrósł do 565,2 mln zł z 517,1 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Zysk okazał się zbliżony do konsensusu PAP Biznes, który zakładał wynik na poziomie 570,3 mln zł.

Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 32,8 proc. i była o 0,2 pkt. proc. niższa niż rok wcześniej.

Zysk netto operatora sieci komórkowej w trzecim kwartale wyniósł 186,9 mln zł. Wynik był o połowę niższy niż w analogicznym okresie 2016 roku. W trzecim kwartale ubiegłego roku Play odnotował dodatnie saldo przychodów i kosztów finansowych w wysokości 115,8 mln zł, podczas gdy w III kw. 2017 saldo było ujemne i wyniosło 64,6 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał wypracowanie przez Play 164,8 mln zł zysku.

Przychody Play w okresie lipiec-wrzesień wyniosły 1,721 mld zł i były o 2,2 proc. wyższe od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes (1,684 mld zł). Przychody wzrosły rok do roku o 9,9 proc. Sprzedaż usług spółki wzrosła o 10,2 proc., do 1,258 mld zł, a sprzedaż sprzętu i pozostałe przychody były wyższe o 9,1 proc. i wyniosły 463,1 mln zł.

Spółka podała w raporcie, że w trzecim kwartale zmiana przychodów oraz kosztów z tytułu roamingu wyniosła 57 mln zł rok do roku, w wyniku zniesienia w połowie czerwca opłat roamingowych w Unii Europejskiej. Play podał, że transfer danych związany z wycofaniem opłat lekko przekroczył oczekiwania spółki. Jak czytamy w raporcie, we wrześniu Play wystąpił do UKE z wnioskiem o zgodę na dopłaty do roamingu.

Wolne przepływ pieniężne Play (free cash flow to equity) w trzecim kwartale spadły do 171 mln zł z 228 mln zł rok wcześniej. Spadek wynikał głównie z wyższych wydatków inwestycyjnych oraz zmian w kapitale obrotowym. W trzecim kwartale gotówkowe wydatki inwestycyjne Play wyniosły 167 mln zł i były o 29,2 proc. wyższe niż rok wcześniej, co - jak podała spółka - wynikało głównie z rozbudowy ogólnokrajowej sieci operatora.

Z końcem września zadłużenie netto spółki spadło do 7,025 mld zł (7,067 mld zł rok wcześniej), a wskaźnik długu netto do 12-miesięcznego skorygowanego zysku EBITDA wyniósł 3,1 wobec 3,2 przed rokiem.

Play podtrzymał w raporcie założenia finansowe na cały 2017 rok. Spółka nadal spodziewa się średniego jednocyfrowego wzrostu przychodów, wzrostu marży skorygowanej EBITDA oraz nakładów inwestycyjnych poniżej 700 mln zł.

Play świadczył na koniec września usługi dla 14,89 mln klientów, co oznacza wzrost o 1,7 proc. rok do roku oraz o 2,8 proc. kwartalnie. Liczba abonentów wzrosła do 9,20 mln, a baza klientów usług przedpłaconych (pre-paid) do 5,69 mln. Łączna liczba klientów Play w trzecim kwartale wzrosła netto o 404,6 tys.

W segmencie usług abonamentowych Play pozyskał 261,3 tys. klientów netto, a w segmencie usług przedpłaconych 143,4 tys. klientów.

Spółka szacuje, że jej udział w rynku usług komórkowych (mierzony liczbą kart SIM) na koniec września wynosił 28,5 proc.

Średnie miesięczne przychody na użytkownika (ARPU) usług Play utrzymało się w trzecim kwartale na poziomie 32,3 zł, czyli takim samym jak w drugim kwartale. ARPU abonamentowe wzrosło do 38,6 zł z 38,5 zł kwartał wcześniej, a ARPU pre-paid pozostało na poziomie 18,7 zł.

Play podał, że wskaźnik odejść (churn) wśród abonentów sieci wzrósł nieznacznie w trzecim kwartale, do 0,8 proc. z 0,7 proc. w drugim kwartale.

Jak podano w raporcie, klienci sieci w trzecim kwartale zużywali średnio miesięcznie 4,151 GB danych wobec 2,740 GB rok wcześniej.

Poniżej przedstawiamy wyniki spółki Play Communications w trzecim kwartale 2017 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP i wyników poprzednich okresów.

Dane w mln euro

3Q2017 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2017 rdr
Przychody 1720,8 1684,0 2,2% 9,9% 5,6% 4930,8 9,6%
EBITDA 495,6 509,8 -2,8% 1,6% 45,3% 1340,6 -4,3%
EBIT 311,3 296,8 4,9% -1,2% 155,2% 746,3 -19,8%
zysk netto j.d. 186,9 164,8 13,4% -51,7% 379,2% 244,9 -56,5%
marża EBITDA 28,8% 30,2% -1,37 -2,36 7,87 27,19% -3,96
marża EBIT 18,1% 17,5% 0,55 -2,02 10,60 15,14% -5,54
marża netto 10,9% 9,8% 1,06 -13,85 8,47 4,97% -7,55
PAP
Dowiedz się więcej na temat: roaming | Play | telefony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »