Polska na celowniku inwestorów

Doskonałe położenie geograficzne, utalentowana i wykształcona kadra, dynamiczna i jednocześnie stabilna gospodarka to tylko nieliczne atuty, jakie wymieniają zagraniczni inwestorzy, którzy zdecydowali się ulokować swoje inwestycje w Polsce. Dzięki tak intensywnemu rozwojowi, jaki możemy zaobserwować w ciągu ostatnich kilku lat, nasz kraj zwiększa swoje znacznie nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, ale także w obrębie całego kontynentu.

Według rankingu Bloomberg 2013, Polska jest najlepszym krajem do prowadzenia biznesu w regionie CEE. Natomiast w raporcie FDI Intelligence Polska zajęła trzecią lokatę, zaraz po Chinach i Stanach Zjednoczonych, jako optymalne miejsce dla inwestycji produkcyjnych na świecie.

Atuty naszego państwa oraz wysokie pozycje w rankingach potwierdzają znane marki, które ostatecznie zdecydowały się na otworzenie fabryk, zakładów produkcyjnych nad Wisłą. Obecnie polski rynek znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju, co potwierdzają poniższe dane. W latach 2011 - 2013 oddawano do użytku prawie 500 tys. m kw. rocznie, natomiast w 2014 r. na rynek dostarczone zostało ok. 1,1 mln m kw. nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej, co było rekordowym rezultatem od 2009 r. Na 2015 r. spodziewane jest utrzymanie dynamiki podaży na poziomie zbliżonym z minionym rokiem.

Reklama

W grudniu 2014 r. wskaźnik pustostanów na polskim rynku przemysłowo-magazynowym wynosił 5,5 proc., co odpowiada 487,3 tys. m kw. niewynajętej powierzchni. Na poszczególnych rynkach, współczynnik ten oscylował między 0 a 29 proc. Najemcy prowadzący działalność produkcyjną wynajmują w Polsce łącznie ponad 1,2 mln m kw., czyli ok. 15 proc. sumy wynajętej nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej. Największa koncentracja przedstawicieli sektora produkcyjnego znajduje się na rynku górnośląskim, warszawskim oraz wrocławskim. W tych regionach analizowana grupa najemców wynajmuje po co najmniej 200 tys. m kw. Niewiele mniejsza suma powierzchni służy celom produkcyjnym w regionie Polski Centralnej - 190,7 tys. m kw.

Wśród czynników, które wpływają na zaprezentowane powyżej rozmieszczenie geograficzne najemców z branży produkcyjnej największe znaczenie mają: dostęp do infrastruktury transportowej oraz koszty wynajmu obiektu. Równie ważnym aspektem decydującym o wyborze konkretnej lokalizacji jest bliskość dostawców oraz odbiorców, zarówno tych krajowych, jak i zagranicznych. Między innymi z tego powodu na Górnym Śląsku obserwuje się rosnące skupienie przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego. Producenci podzespołów, jak również produktów końcowych wybierają Górny Śląsk z uwagi na istniejącą gęstą sieć partnerów handlowych w regionie oraz na bliskim, dobrze skomunikowanym rynku niemieckim. Nie można również zapomnieć o czynniku ludzkim, który przy nowych inwestycjach odgrywa znaczącą rolę. Nie jest to tylko kwestia kosztów pracy, które dość łatwo można porównać miedzy poszczególnymi lokalizacjami, ale dostępu do wykwalifikowanej siły roboczej, która będzie w stanie obsłużyć zakłady produkcyjne. To, jakie kompetencje są istotne dla danego pracodawcy jest uzależnione od rodzaju prowadzonej działalności. Dla jednych będzie to wyksztalcenie wyższe, liczba absolwentów, znajomość języków obcych, a dla innych specjalistyczne, techniczne wykształcenie.

W raporcie przygotowanym przez Advisory Group TEST Human Resources oraz Colliers International poddaliśmy analizie dziewięć głównych regionów przemysłowo-magazynowych w Polsce: warszawski, górnośląski, wrocławski, poznański, Polski centralnej, trójmiejski, krakowski, toruńsko-bydgoski oraz szczeciński. Dodatkowo badanie objęło parki przemysłowo-magazynowe, które znajdują się poza wyżej wymienionymi lokalizacjami.

Dowiedz się więcej na temat: Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »