Polska nadal przyciąga globalnych inwestorów hotelowych

Raport przygotowany przez międzynarodową firmę doradczą Christie & Co działającą na rynku nieruchomości komercyjnych ukazuje, że polski rynek hotelowy notuje nieprzerwany wzrost od wielu lat. W 2015 roku na polskim rynku było o 79 proc. powierzchni hotelowych więcej niż w roku 2006. Na koniec 2015 roku działało w Polsce 2316 hoteli. Większość z istniejących hoteli to obiekty trzygwiazdkowe.

W związku z kryzysem finansowym po 2010 roku znacznie spadł popyt na pokoje hotelowe. Rynek jednak bardzo szybko zanotował poprawę i obecne poziomy popytu przekraczają te z czasów przed kryzysem. Od 2006 do 2015 roku liczba turystów korzystających z usług hoteli wzrosła o 86 proc. Podobny wzrost zanotowano w kontekście pobytów obejmujących jedną dobę. Polska to destynacja, którą zagraniczni goście odwiedzają w ciągu całego roku. Spośród całego wolumenu wynajętych pokoi hotelowych 20 proc. to wynajem pokoi na jedną dobę generowany głównie przez gości zza granicy. Są to najczęściej osoby z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

Reklama

Jak wynika z danych opublikowanych przez STR Global przychód na jeden dostępny pokój (Revenue Per Available Room) wzrósł pomiędzy 2011 a 2015 i osiągnął roczny wzrost na poziomie 2,2 proc. pomimo spadku średniej ceny (ADR) o 1,9 proc. Specjaliści Christie & Co wyjaśniają, że ten stan rzeczy spowodowany jest przez fakt, że przychód na jeden dostępny pokój jest silnie powiązany z obłożeniem. Poziomy obłożenia pokoi hotelowych wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat i pierwszy kwartał bieżącego roku w porównaniu do pierwszego kwartału roku ubiegłego ukazuje, że na rynku nadal utrzymuje się trend wzrostowy.

Polski rynek hotelowy nadal jest na wczesnym etapie rozwoju jednak międzynarodowi inwestorzy dostrzegają duży potencjał naszego kraju - mówi Adam Konieczny, Zarządzający Christie & Co w Polsce. Możliwości inwestycyjne kreują: rozwój turystyki w największych polskich miastach, rozwój infrastruktury transportowej oraz wzrost znaczenia Polski w kontekście branży organizacji wydarzeń i w kontekście napływu inwestycji zagranicznych. Obserwujemy ciągły rozwój sektora średniej klasy powierzchni hotelowych i nadal dostrzegamy duży potencjał rozwoju obiektów z sektora hoteli budżetowych, których w Polsce brakuje, co tworzy duże możliwości dla inwestorów i operatów chcących długoterminowo zaistnieć na polskim rynku hotelowym - dodaje Adam Konieczny.

Specjaliści Christie & Co zaznaczają, że polskie nieruchomości hotelowe są w ciągłym polu zainteresowań głównie inwestorów z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Inwestorzy ci poszukują głównie obiektów o ugruntowanych rynkowych pozycjach.

Należy zauważyć, że powodzeniem wśród inwestorów cieszą się obiekty ze wszystkich sektorów rynku nieruchomości hotelowych: od hoteli budżetowych po obiekty luksusowe. Dla tych inwestorów, którzy szukają możliwości alokacji kapitału i zainwestowania na rynkach rozwijających się, które gwarantują wyższe stopy zwrotu niż rozwinięte rynki Europy Zachodniej, Polska stwarza bardzo dobre możliwości - dodaje Adam Konieczny.

Znaczącymi transakcjami na polskim rynku nieruchomości hotelowych, które zostały przeprowadzone w ostatnich kilku latach są: Hotel Holiday Inn Warsaw - City Centre, Radisson Blu we Wrocławiu oraz hotel Sheraton zlokalizowany w Warszawie. Najbardziej perspektywicznymi lokalizacjami pod inwestycje hotelowe w Polsce ze względu na prognozowany przychód na jeden dostępny pokój są rynki: warszawski, krakowski, trójmiejski oraz wrocławski.

Dowiedz się więcej na temat: Polskie | polski rynek | Polska | rynek | inwestorzy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »