Wyższe zyski Lotosu w czwartym kwartale

Zysk netto Grupy Lotos w IV kwartale 2016 roku wzrósł do 303,5 mln zł, wobec straty na poziomie 391,3 mln zł przed rokiem. Konsensus rynkowy zakładał zysk na poziomie 331,3 mln zł.

Zysk netto Grupy Lotos w IV kwartale 2016 roku wzrósł do 303,5 mln zł, wobec straty na poziomie 391,3 mln zł przed rokiem. Konsensus rynkowy zakładał zysk na poziomie 331,3 mln zł.

Zysk netto Grupy Lotos w IV kwartale 2016 roku wzrósł do 303,5 mln zł z minus 391,3 mln zł przed rokiem. Konsensus rynkowy zakładał zysk na poziomie 331,3 mln zł.

Zysk operacyjny grupy wzrósł z kolei do 734,6 mln zł z minus 319,4 mln zł i był wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 567,7 mln zł.

EBITDA wzrosła do 1,04 mld zł z minus 145 mln zł przed rokiem. Oczekiwania rynkowe były niższe, na poziomie 812,3 mln zł.

Z kolei przychody grupy wzrosły do 6,37 mld zł z 5,23 mld zł w IV kw. 2015 r. Analitycy zakładali sprzedaż na poziomie 6,17 mld zł.

Reklama

EBIT LIFO wzrósł w IV kwartale 2016 r. do 648,7 mln zł z minus 313,2 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.

"Grupa kapitałowa Lotos wykazała w IV kw. 2016 r. zysk operacyjny w wysokości 734,6 mln zł, na który składały się zysk operacyjny segmentu produkcji i handlu 682,9 mln zł, zysk operacyjny segmentu wydobywczego 49,3 mln zł oraz korekty konsolidacyjne w wysokości 2,4 mln zł (głównie korekta zrealizowanej marży na sprzedaży ropy Rozewie i ropy litewskiej o marżę na ropie pozostającą na zapasie w grupie kapitałowej)" - napisano w komentarzu do wyników.

EBITDA segmentu produkcji i handlu Lotosu w IV kw. 2016 r. wzrosła do 809,4 mln zł z minus 73,4 mln zł przed rokiem.

EBITDA segmentu detalicznego wzrosła do 29,1 mln zł z 8,4 mln zł rok wcześniej.

Natomiast EBITDA segmentu wydobywczego wzrosła w IV kw. 2016 r. do 230,9 mln zł z minus 64,5 mln zł przed rokiem.

Wynik na działalności finansowej był ujemny i wyniósł -235,6 mln zł. Składał się on głównie z ujemnych różnic kursowych (-110,8 mln zł), ujemnego efektu wyceny i rozliczenia transakcji zabezpieczających (-53,2 mln zł) oraz z ujemnego wyniku z tytułu skompensowania odsetek od zadłużenia, przychodów odsetkowych i prowizji (-68,7 mln zł).

Dodatnie saldo przepływów środków pieniężnych z działalności operacyjnej w IV kw. wyniosło 527,4 mln zł.

Stan środków pieniężnych na koniec grudnia 2016 r. (uwzględniający zadłużenie w rachunkach bieżących) to 730,8 mln zł.

Dług finansowy grupy na koniec ubiegłego roku wyniósł 5,56 mld zł.

Spółka podała już wcześniej szacunki wyników za 2016 rok. Zapowiadała, że przychody grupy wyniosły 20,9 mld zł, zysk operacyjny 1,8 mld zł, a EBITDA 2,8 mld zł.

Raport roczny potwierdził te dane. Wynika z niego, że przychody grupy w 2017 r. wzrosły do 20,9 mld zł z 22,7 mld zł rok wcześniej, zysk operacyjny do 1,85 mld zł z 423,4 mln zł, a EBITDA do 2,92 mld zł z 1,14 mld zł w 2015 r.

Prezes Marcin Jastrzębski w liście do akcjonariuszy wskazał, że rafineria wykorzystywała niemal 100 proc. mocy. Ponad dwukrotnie wzrosło wydobycie węglowodorów z własnych źródeł. "Duże znaczenie dla naszej działalności handlowej miało wprowadzenie przez rząd RP tzw. Pierwszego Pakietu Paliwowego (...)" - poinformował. Spółce sprzyjała też rosnąca konsumpcja paliw, poziom marż produktowych i kurs walutowy.

Grupa Lotos w 2016 r. przerobiła rekordowe prawie 10,4 mln ton ropy, o 0,2 mln ton więcej niż rok wcześniej. Spółka sprzedała ponad 11 mln ton produktów, w przypadku rynku krajowego o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Poprawiła się kondycja finansowa spółki - podano.

- Wyniki Grupy Lotos są bardzo dobre i nie jest przypadkiem, że także bardzo dobre były również wyniki Orlenu, ponieważ obecnie panuje bardzo dobra sytuacja na rynkach naftowych" - uważa redaktor naczelny branżowego portalu energetyka24 Piotr Maciążek. "Ze względu na niskie ceny ropy marże rafineryjne są niezwykle wysokie, dzięki czemu firmy sprzedające paliwo bardzo zyskują finansowo na takich operacjach - wyjaśnił.

Jak podała Grupa Lotos we wtorek w komunikacie "w 2016 roku rafineria Lotosu osiągnęła rekordowy przerób. Przerobiono prawie 10,4 mln ton surowca (w 2015 r. było 10,2 mln ton)". Poinformowano, że "wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych zakładu w całym ubiegłym roku wyniosło 99 proc.". W analizowanym okresie Lotos sprzedał łącznie ponad 11 mln ton produktów, towarów i materiałów ropopochodnych. Na rynku krajowym sprzedaż była o 5 proc. większa niż przed rokiem.

Spółka podała, że wzrost produkcji i sprzedaży był m.in. efektem korzystnych marż rafineryjnych utrzymujących się przez większość miesięcy ubiegłego roku oraz efektem pierwszych sukcesów w walce regulacyjnej z działalnością tzw. "szarej strefy" na rynku paliw płynnych w Polsce. Tłumaczy, że miało na to wpływ głównie wprowadzenie tzw. Pierwszego Pakietu Paliwowego.

Ekspert rynku energetycznego zauważa, że "Pakiet Paliwowy bardzo mocno uderzył w szarą strefę w okresie ubiegłorocznych wakacji, kiedy wdrożono przepisy i miało to ogromny wpływ na poprawę kondycji legalnie działających firm handlujących paliwem w kraju". Zwrócił uwagę, że "do 2016 r. szara strefa na rynku paliw była wyceniana na 10 mld zł". Dzięki wdrożeniu przepisów znacznie została ograniczona działalność nielegalnych podmiotów na rynku paliw. Zaznaczył, że "rząd przygotowuje pakiet kolejnych rozwiązań, które mają kontynuować walkę z handlem nielegalnymi paliwami".

Spółka tłumaczy, iż poprawę jej kondycji finansowej potwierdza to, że w 2016 roku Lotos wygenerował ponad 2,7 mld zł przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, dla porównania rok wcześniej było to niespełna 1,5 mld zł. Na koniec ub. roku zadłużenie netto Lotosu wynosiło 4,8 mld zł i było niższe o 0,9 mld zł r./r.

Na koniec 2016 r. w sieci Lotos działało 487 stacji paliw. W ubiegłym roku sieć stacji koncernu powiększyła się o 11 obiektów. W ubiegłym roku Lotos utrzymał pozycję wicelidera na rynku Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) dysponując dwudziestoma tego typu stacjami zlokalizowanymi przy autostradach A1, A2, A4 i A6 oraz drogach ekspresowych S3 i S7.

W rafinerii Lotosu w Gdańsku realizowany jest strategiczny projekt EFRA. Kilka dni temu podano, że budowa kompleksu instalacji jest zrealizowana w połowie. Firma szacuje, że dzięki nowej instalacji rocznie uzyska dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych, a marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce. Projekt EFRA, którego realizacja ma się zakończyć w 2018 roku, przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej; dzięki temu gdańska rafineria stanie się jednym z najnowocześniejszych tego typu zakładów na świecie.

Grupa Lotos zajmuje się wydobyciem i przerobem ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów naftowych. Jest producentem i dostawcą m.in. benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, oleju napędowego do celów opałowych (lekki olej opałowy), paliwa lotniczego oraz ciężkiego oleju opałowego. Koncern specjalizuje się także w produkcji i sprzedaży olejów smarowych i asfaltów.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »