Związki zawodowe weszły w spór z Bankiem BPH

Dwa z pięciu związków zawodowych działających w Banku BPH weszły w spór z pracodawcą. Spór jest konsekwencją żądań dotyczących warunków zwolnień grupowych oraz przekazywania oddziałów banku do franczyzobiorców. Akcje BPH spadły na zamknięciu notowań GPW o 2,8 proc. do 30,90 zł.

W spór z bankiem weszły NSZZ "Solidarność" Organizacja Zakładowa w Banku BPH i Niezależny Związek Zawodowy Pracowników Bankowości i Usług "Dialog 2005".

Żądania związków dotyczyły zapewnienia pracownikom restrukturyzowanym w ramach zwolnień grupowych takich samych warunków jak w ramach zwolnień grupowych z 2012 roku oraz zastosowania takich samych warunków wobec pracowników przechodzących do nowych pracodawców w związku z procesem przekazywania oddziałów własnych Banku do franczyzobiorców.

Sprawdź bieżące notowania BPH na stronach BIZNES INTERIA.PL

Reklama

Jak podał bank, żądania organizacji związkowych wynikają z zapowiedzianej przebudowy sieci dystrybucji BPH i wynikającej z niej restrukturyzacji zatrudnienia.

"Zarząd Banku stoi na stanowisku, że oczekiwania strony społecznej zostały uwzględnione, chociaż istnieje rozbieżność w zakresie wysokości odszkodowań" - czytamy.

"Zarząd Banku podejmie działania ustawowe w celu rozwiązania sporu i podkreśla, że dokłada najwyższej staranności, aby zaproponowane rozwiązania stanowiły uczciwą rekompensatę dla pracowników objętych planem restrukturyzacji zatrudnienia, z jednoczesnym uwzględnieniem sytuacji finansowej Banku" - dodano w komunikacie.

- - - - -

29 grudnia 2015 r. informowaliśmy: Drastyczne cięcia w polskim banku. Cel: 200 mln złotych

Zarząd Banku BPH zdecydował o wdrożeniu planu transformacji biznesowej na lata 2015 - 2020, w tym transformacji sieci sprzedaży. W celu realizacji planu bank w 2015 r. utworzy do 211 mln zł rezerwy. Zarząd spodziewa się, że planowane działania przyczynią się do osiągnięcia ok. 200 mln zł oszczędności rocznie.

W komunikacie podano, że rozpoczęcie we wtorek wdrażania wcześniej wypracowanego planu transformacji biznesowej wynika z niezrealizowania do tej pory sprzedaży akcji Banku BPH przez General Electric. Jednocześnie zgodnie z informacjami przekazanymi przez General Electric, nadal prowadzi on proces poszukiwania inwestora strategicznego dla Banku BPH.

W ramach planu przeprowadzona zostanie transformacja sieci sprzedaży. Bank utrzyma i będzie rozwijał sieć flagowych oddziałów własnych, skupiających się na obsłudze klientów średniozamożnych (mass affluent) oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Docelowo klienci będą mogli skorzystać z 53 oddziałów własnych, w których będzie oferowana pełna gama produktów, w tym kredyty hipoteczne i produkty inwestycyjne. Obsługa klientów korporacyjnych nadal będzie prowadzona w 12 dedykowanych centrach biznesowych.

Bank zamierza przekształcić 134 oddziały własne w placówki partnerskie, których właścicielami i menedżerami zostaną obecni pracownicy banku. Zostanie w nich wdrożony uproszczony model działania, oparty o sprzedaż kredytów detalicznych, kont osobistych i kart kredytowych oraz obsługę transakcyjną. Jednocześnie zarząd Banku będzie dążył do przekształcenia pozostałych 65 oddziałów w placówki partnerskie zarządzane przez obecnych partnerów banku. Jeśli przekształcenie tych oddziałów nie dojdzie do skutku, zostaną one zamknięte, a obsługa ich klientów przeniesiona do najbliższych placówek oraz kanałów zdalnych.

Równolegle bank będzie prowadzić kluczowe projekty rozwoju systemów IT, głównie poprzez kontynuację zmiany centralnego systemu bankowego. Łączne inwestycje w tym zakresie w latach 2015-2018 wyniosą blisko 250 mln zł.

Po zakończeniu tej fazy transformacji, zarząd banku zaplanował rozpoczęcie kolejnego etapu, którego celem będzie zbudowanie wielokanałowego modelu dystrybucji produktów i usług. Etap ten rozpocznie się w 2018 r. i zakończy w 2020 r., a planowane nakłady inwestycyjne wyniosą 100 mln zł.

"W celu realizacji Planu Transformacji Biznesowej, Bank zakłada poniesienie w 2015 roku kosztu rezerwy do wysokości 211 mln zł. Rezerwa ta zostanie przeznaczona na optymalizację zatrudnienia, która ma objąć pracowników sieci sprzedaży i centrali banku, nie więcej niż 1.706 osób, i zmianę modelu dystrybucji. Przy czym Bank spodziewa się, że wiele spośród osób dotkniętych zmianami znajdzie zatrudnienie w nowych placówkach partnerskich. Optymalizacja zatrudnienia będzie przedmiotem negocjacji z działającymi w Banku związkami zawodowymi." - napisano w komunikacie.

"Zarząd banku spodziewa się, że działania polegające na transformacji biznesowej przyczynią się do osiągnięcia przyszłych oszczędności kosztowych w wysokości ok. 200 mln zł rocznie przy jednoczesnym utrzymaniu i wzroście przychodów" - dodano.

Pobierz darmowy: PIT 2015

PAP
Dowiedz się więcej na temat: bank | zawodowe | Bank BPH
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »