492 mln USD straty UPC Polska

Niemal 500 mln USD wyniosła w 2002 r. strata UPC Polska, największego krajowego operatora sieci telewizji kablowej. Zły wynik był w dużej mierze efektem odpisów księgowych. Przedstawiciele holenderskiej spółki-matki nie chcą komentować pogłosek o możliwej sprzedaży polskiej firmy zależnej.

Niemal 500 mln USD wyniosła w 2002 r. strata UPC Polska, największego krajowego operatora sieci telewizji kablowej. Zły wynik był w dużej mierze efektem odpisów księgowych. Przedstawiciele holenderskiej spółki-matki nie chcą komentować pogłosek o możliwej sprzedaży polskiej firmy zależnej.

UPC Polska według stanu na koniec grudnia 2002 r. posiadała niemal 995 tys. abonentów (rok wcześniej było ich ponad 1 mln), co czyniło ją największym graczem na rynku. Z raportu rocznego firmy przesłanego do amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) wynika, że ubiegłoroczne przychody spółki zamknęły się kwotą niemal 80 mln USD wobec 138,7 mln USD rok wcześniej. Ten dość znaczący spadek wynikał jednak z faktu, że pod koniec 2001 r. doszło do fuzji działających w naszym kraju dwóch platform telewizji kablowych (Wizja i Cyfra +). W jej efekcie w wynikach UPC Polska nie ma już tego segmentu. Po uwzględnieniu tej zmiany wpływy firmy zanotowały nieznaczny, niespełna 2-proc. wzrost. Barak telewizji cyfrowej pozwolił też na znaczną poprawę wyniku operacyjnego. Strata na tym poziomie zmalała ze 185 mln USD do niespełna 19 mln USD.

Reklama

Firma zanotowała jednak bardzo wysoką, bo sięgającą niemal 500 mln USD stratę netto. Wpływ na ten rezultat miała zmiana zasad księgowości, a przede wszystkim amortyzacja wartości firmy. Sytuacja finansowa polskiego oddziału UPC jest zła. Wartość jej zobowiązań przekracza wartość aktywów o ponad 700 mln USD. Zgodnie z obowiązującymi w UPC zasadami sytuację polskiej spółki komentować może jedynie centrala w Holandii. Bert Holtkamp, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej UPC zapytany przez PARKIET w jaki sposób finansowana będzie polska firma stwierdził: - Ze względu na wysoką amortyzację wydatków kapitałowych dla firm z branży telewizji kablowej jest rzeczą normalną funkcjonowanie przy negatywnej wartości.

Od pewnego czasu na rynku pojawiają się pogłoski, że UPC będzie chciało sprzedać polski oddział. - Nigdy nie komentujemy tego typu spraw - powiedział nam Bert Holtkamp. Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku na sprzedaż za 110 mln euro swych "kablowych" aktywów (w tym. m.in. Aster City, posiadającego ok. 370 tys. abonentów jednego z większych konkurentów UPC) zdecydował się Elektrim Telekomunikacja. Nabywcą jest konsorcjum, w którego skład wchodzą Hicks Muse Tate & Furst (HMTF), Emerging Markets Partnership i Argus Capital Partners. Przedstawiciel HMTF w rozmowie z PARKIETEM stwierdził wówczas, że fundusz jest zainteresowany przejęciem innych operatorów telewizji kablowej w naszym kraju.

Holenderski koncern United Pan-European Communications ma w Europie ponad 6,6 mln klientów korzystających z kontrolowanych przez firmę sieci telewizji kablowych. Grupa oferuje też szerokopasmowy dostęp do internetu sprzedawany (również w naszym kraju) pod marką chello. Ubiegłoroczne skonsolidowane przychody UPC wyniosły 1,4 mld euro. Strata netto przekroczyła 2,2 mld euro.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: dolar | Polskie | UPC Polska | firmy | 500 zł na dziecko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »