Alibaba ma niespodziankę dla InPostu? Gigant e-handlu szykuje się do rozwoju własnej sieci automatów na paczki w Polsce!

Alibaba, chiński gigant e-handlu, szykuje się do rozwoju własnej sieci automatów paczkowych w Polsce - dowiedział się nieoficjalnie portal wiadomoscihandlowe.pl. Tak przynajmniej wynika z opisu jednego z ogłoszeń rekrutacyjnych. To racjonalna decyzja, bo polski rynek e-commerce z roku na rok rozwija się coraz szybciej, a automatów do odbioru przesyłek nadal jest za mało.

Alibaba rozpoczęła właśnie poszukiwania doświadczonego menedżera, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie i rozwój lokalnej sieci automatów paczkowych w Warszawie. Wybrana osoba będzie współpracować z lokalnym dostawcą usług w celu zarządzania całym procesem, nadzorować działanie usług, oraz monitorować wskaźniki KPI i user experience.

Do zadań wybranego menedżera należeć będzie także nadzór nad fizyczną obsługą automatów paczkowych - wybór dogodnych miejsc pod ustawienie maszyn, zapewnienie ich instalacji, obsługi, konserwacji i całościowego procesu umożliwiającego sprawne odbieranie i nadawanie przesyłek. 

Reklama

Poszukiwany kandydat powinien mieć doświadczenie w zarządzaniu sieciami sklepów, nieruchomościami lub związane z zarządzaniem supermarketami, powinien być osobą dobrze znającą lokalny rynek handlowy i jego otoczenie, mówić po polsku, angielsku, a znajomość języka chińskiego będzie dodatkowym atutem.

Z zamieszczonego przez firmę ogłoszenia wynika więc, że Alibaba szykuje się do uruchomienia usług związanych z dedykowanymi dla swojej platformy e-commerce automatami paczkowymi. Na razie mowa tylko o Warszawie, prawdopodobnie projekt rozpocznie się od testowego, lokalnego wdrożenia w jednym mieście. 

Wysłaliśmy zapytanie o plany Alibaby względem polskiego rynku przesyłkowego do przedstawiciele firmy, ale do momentu publikacji tekstu nie otrzymaliśmy komentarza. Warto jednak zauważyć, że w Chinach trwa obecnie noc. [Aktualizacja: 19 stycznia otrzymaliśmy odpowiedź od przedstawiciela Alibaby. Niestety, firma nie chce na razie dzielić się planami dotyczącymi rozwoju.]

Nowa usługa Alibaby byłaby konkurencją dla paczkomatów InPostu i innych maszyn tego typu. Liderem tego typu usług na polskim rynku jest bez wątpienia InPost. W 2020 roku liczba paczkomatów tego operatora wzrosła o ponad 4000 urządzeń, czyli o 66,7 proc. Sieć maszyn osiągnęła w grudniu 10 tys. egzemplarzy. 

Rafał Brzoska zapowiadał wtedy, że to i tak niewystarczająca liczba i sieć InPostu będzie się dalej rozwijać, bo widać ogromne zapotrzebowanie na te usługi - zwłaszcza w dobie rozwoju e-commerce, pandemii i jak co roku przed okresem świątecznym. Szef InPostu chwalił się także, że firma jest zaraz po Amazonie i Zalando liderem w wynajmie powierzchni magazynowych w Polsce. InPost nawiązał także współpracę z Amazonem i to do jego paczkomatów trafiać będą przesyłki giganta.

Kolejnym operatorem automatów na polskim rynku jest SwipBox. Duński producent i operator automatów paczkowych wszedł do Polski w 2018 r. i współpracuje m.in. z Pocztą Polską czy sklepami Biedronka. 

O tym, że rynek cały czas jest chłonny i potrzebuje nowych maszyn świadczą także plotki krążące od kilku miesięcy wokół Allegro. Jak poinformowała pod koniec ubiegłego roku agencja Reutera, Allegro wysłało zapytania ofertowe na dostawę 3000 takich maszyn do kilku firm, m.in. DHL oraz InPostu. Według źródeł agencji, pierwsze takie automaty mają trafić do Allegro w marcu, a do końca 2021 roku w rękach przedsiębiorstwa ma znaleźć się połowa zamówionych maszyn. Allegro tych doniesień nie skomentowało.

Jak widać, na polskim rynku maszyn paczkowych trwa mozolne rozpychanie się operatorów. Przy coraz większym zainteresowaniu e-commerce tego typu usługi stają się coraz bardziej poszukiwane. Nawet sieć sklepów Żabka zastanawia się nad wprowadzeniem maszyn paczkowych umożliwiających klientom szybki i łatwy odbiór przesyłek bez konieczności obcowania ze sprzedawcami. 

Wkroczenie Alibaby na polski rynek urządzeń paczkowych na pewno namieszałoby w rodzimym e-commerce. Chińczycy mają bowiem duże doświadczenie i zaplecze, które pozwalają im przygotować się na szybkie i sprawdzone inwestycje.

Agata Kinasiewicz

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: Alibaba | InPost | przesyłki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »