Amerykanie chcą zacieśnić współpracę z Polską

Polskie firmy będą promowały żywność na targach Fancy Food Shows w Waszyngtonie - poinformował w środę minister rolnictwa Marek Sawicki. Dodał, że liczy, iż polskimi produktami zainteresuje się liczna w Stanach Zjednoczonych Polonia.

Polskie firmy będą promowały żywność na targach Fancy Food Shows w Waszyngtonie - poinformował w środę minister rolnictwa Marek Sawicki. Dodał, że liczy, iż polskimi produktami zainteresuje się liczna w Stanach Zjednoczonych Polonia.

Targi żywności Fancy Food Shows to jedne z największych i najstarszych tego typu imprez. Zazwyczaj odbywają się one w Nowym Jorku, ale w tym roku wyjątkowo w Waszyngtonie - od 17 do 19 czerwca br. Weźmie w nich udział 20 firm z programu Polska Wschodnia, finansowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, a także sześć przedsiębiorców z Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) i tyle samo firm, których produkty otrzymały znak ministerialnego programu "Poznaj Dobrą Żywność".

Reklama

W ramach promocji polskiej żywności w waszyngtońskich restauracjach odbywać się będą pokazy przygotowania posiłków z polskich produktów, które mogą być wykorzystywane w różnych kuchniach narodowych.

Przewidziane jest też kilka spotkań przedstawicieli polskiego ministerstwa rolnictwa m.in. z amerykańskim Departamentem Rolnictwa oraz organizacjami rolniczymi

Jak mówił Sawicki, w Ameryce mieszka ponad 10 mln ludzi polskiego pochodzenia i warto przy okazji takiej imprezy wykorzystać Polonię do pogłębienia współpracy gospodarczej.

W opinii ministra, największą szansę na eksport mają mięso i jego przetwory, produkty zbożowe, słodycze i wyroby czekoladowe. Trzeba także myśleć o ofercie produktów mleczarskich - dodał. Wyjaśnił, że polskie firmy chcą zaproponować także żywność tradycyjną, a także ekologiczną, czyli produkty przypominające Polonii "smaki z dzieciństwa".

Obroty handlowe towarami rolno-spożywczymi między Polską a Stanami Zjednoczonymi nie są duże. W 2011 r. wyeksportowano żywność za 209,7 mln euro, zaś sprowadzono - za 188 mln euro. Nadwyżka eksportu nad importem wyniosła w ubiegłym roku 21,7 mln euro, podczas gdy w 2010 r. saldo wymiany było ujemne i wyniosło ok. 9 mln euro. Do USA eksportowano przede wszystkim szynkę wieprzową (przetworzoną lub zakonserwowaną), wódkę, przetworzone ryby (w tym śledzie) i filety rybne, gluten pszenny oraz wyroby czekoladowe. Z USA sprowadzamy zaś głównie makuchy z ekstrakcji oleju sojowego, nieprzetworzony tytoń oraz wino ze świeżych winogron.

_ _ _ _ _ _ _

- Amerykanie są entuzjastycznie nastawieni do inwestycji w Polsce - powiedział w środę podczas konferencji w PAIiIZ ambasador USA w Polsce Lee Feinstein. W Warszawie 20 czerwca odbędzie się polsko-amerykański szczyt gospodarczy.

Ambasador USA mówił m.in. o tym, że przyszłotygodniowy szczyt biznesu ma za zadanie wzmocnić bilateralną współpracę między naszymi krajami. "Cieszę się, że jesteśmy na dobrej drodze, aby zrealizować ten cel" - podkreślił Feinstein. Dodał, że wartość amerykańskich inwestycji w Polsce sięga 20 mld dolarów.

Feinstein powiedział też, że jednym z najważniejszych czynników, który przyciąga amerykańskich inwestorów do Polski, są wykwalifikowani pracownicy.

Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Sławomir Majman powiedział, że Stany Zjednoczone są szóstym inwestorem w Polsce. "W tej chwili PAIiIZ wśród 150 projektów, nad którymi pracuje, ma 34 projekty z USA. Jeżeli chodzi o ilość miejsc pracy, to jest to jakieś 18 proc. miejsc, jakie tworzą inwestorzy zagraniczni w Polsce. To, co w tej chwili mamy w naszym portfelu, to są miejsca pracy dla ponad 1300 polskich pracowników" - mówił.

Przywołując badania Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce powiedział, że 100 proc. biznesmenów z USA, którzy zainwestowali w naszym kraju jest zadowolonych ze swojej decyzji. "Oni taką decyzję podjęliby jeszcze raz (...), a 67 proc. tych inwestorów planuje rozszerzanie swoich inwestycji w Polsce" - podkreślił.

Z danych przedstawionych przez dyrektor departamentu inwestycji zagranicznych PAIiIZ Iwonę Chojnowską-Haponik wynika, że od początku 2012 roku PAIiIZ sfinalizowała cztery projekty amerykańskie o łącznej wartości 88,1 mln euro, które stworzyły 1466 miejsc pracy. W całym 2011 r. zrealizowano 14 projektów inwestorów z USA o łącznej wartości 190,9 mld euro, które dały 2130 miejsc pracy.

Prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce Józef Wancer powiedział, że w jego Izbie zarejestrowanych jest ponad 300 amerykańskich firm, a ich liczba rośnie. "Polska jest celem inwestycyjnym numer jeden dla Stanów Zjednoczonych. Od momentu transformacji widzimy, że amerykańskie inwestycje (w Polsce) rosną bardzo szybko - nie tylko w sensie zainwestowanych pieniędzy, ale też jeżeli chodzi o zatrudnienie" - mówił.

Wancer powiedział też, że jednym z głównych celów polsko-amerykańskiej współpracy gospodarczej jest energetyka. "Mówimy tu o całym spektrum energetyki - to nie jest tylko energetyka jądrowa czy gaz łupkowy, ale również (...) energia odnawialna" - stwierdził. Wymienił też inne sektory, m.in.: biotechnologię, przemysł lotniczy czy zbrojeniowy.

"Dużo jest do zrobienia, a te wszystkie tematy będą omawiane na szczycie biznesu" - powiedział.

Polsko-amerykański szczyt gospodarczy zapowiedział w maju 2011 r. podczas wizyty w Polsce prezydent USA Barack Obama. Spotkanie ma być poświęcone m.in. nowym możliwościom handlu między Polską a USA, promowaniu wspólnych działań rozwojowych i innowacji oraz identyfikowaniu wzajemnych barier handlowych.

W ramach szczytu odbędzie się także rządowa sesja dyskusyjna "U.S. Poland Economic and Commercial Dialog", w której wezmą udział przedstawiciele Departamentu Handlu USA i polskiego Ministerstwa Gospodarki. Sesja będzie dotyczyła współpracy rządów w promowaniu dwustronnego handlu i inwestycji.

Celem spotkania ma być także budowanie silniejszych więzi współpracy, np. pomiędzy amerykańską Doliną Krzemową a polską Doliną Lotniczą (stowarzyszeniem przedsiębiorców przemysłu lotniczego z południowo-wschodniej Polski - PAP).

W szczycie wezmą udział przedsiębiorcy zrzeszeni m.in. w Amerykańskiej Izbie Handlowej w Polsce, Polskiej Radzie Biznesu, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Stowarzyszeniu Producentów Gazu Łupkowego w Polsce oraz innych organizacji sektora prywatnego.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: food | polskie firmy | USA | Polskie | minister rolnictwa MArek Sawicki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »