Bogusław Kowalski: Pracowałem i pracuję na rzecz kolei

Wywiad z Bogusławem Kowalskim - prezesem Instytutu Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej, wcześniej m.in. wicemarszałkiem województwa mazowieckiego, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu.

Jak pan ocenia ostatnie miesiące na kolei w Polsce?

- Oceniam je korzystnie, mimo zawirowań, także wokół mojej osoby osiem miesięcy temu. Grupa PKP doprowadziła do finału inwestycje taborowe z poprzedniej perspektywy UE 2007-2013, poprawił się na przestrzeni ostatnich lat poziom wykorzystania funduszy na modernizację sieci kolejowej w PKP PLK. Są też obszary, które wymagają zdecydowanej poprawy: odbudowa dialogu z partnerami społecznymi, w tym także z samorządami terytorialnymi i zawodowymi, przyśpieszenie inwestycji w kolejnej perspektywie UE, rozwój współpracy przewoźników kolejowych i włączenie Grupy PKP w zmiany systemowe przygotowywane przez rząd. Przed branżą kolejową są strategiczne decyzje dotyczące kolejnych kierunków rozwoju tego sektora w Polsce. Nie nadrobimy zaniechań z minionych lat w reformowaniu systemu kolejowego w ciągu kilku miesięcy, ale podejmując właściwe decyzje teraz zdecydujemy o losach transportu kolejowego w Polsce na najbliższą dekadę.

Reklama

Dlaczego zrezygnował pan z kierowania Grupą PKP w grudniu zeszłego roku?

- Jestem współautorem szeregu ustaw sejmowych, zapewniających sprawne działanie i finansowanie kolei w Polsce, umożliwiających prowadzenie procesów inwestycyjnych, m.in. pakietu ustaw kolejowych, Funduszu Kolejowego, ustawy o finansowaniu infrastruktury transportowej zwiększającej nakłady na ten cel oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dzięki nim klienci PKP korzystają dzisiaj z inwestycji prowadzonych od 2005 roku. Działam w branży od ponad 15 lat i jest ona dla mnie ważniejsza niż jakiekolwiek stanowiska. Uważam, że prezes PKP S.A., biorąc pod uwagę wcześniej wymienione cele musi łączyć różne środowiska. Zostałem niesłusznie zaatakowany przez jedno z nich w sytuacji, gdy trwały rozmowy ze związkami zawodowymi np. w PKP CARGO. Nie było sensu tej sytuacji komplikować. Pragnę przypomnieć, że zrzekłem się jakichkolwiek form wynagrodzenia czy odpraw z tytułu pełnionej funkcji w PKP S.A.

Czuje się pan winny tej sytuacji?

- Staram się działać w sposób otwarty i przejrzysty. W 1989 roku skończyłem dopiero 25 lat. Moje oświadczenie lustracyjne składałem wielokrotnie jako poseł, wicemarszałek województwa mazowieckiego i sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu. Sam wystąpiłem do Instytutu Pamięci Narodowej o potwierdzenie zgodności mojego oświadczenia ze stanem faktycznym. W 2008 roku, Instytut Pamięci Narodowej potwierdził brak podstaw do kwestionowania prawdziwości mojego oświadczenia. Nie byłem współpracownikiem SB i nie znam żadnych dokumentów na podstawie których można tak stwierdzić. Bezpieka w czasach PRL-u zakładała różne teczki różnym osobom, często także fałszywe. Ci którzy dzisiaj tak chętnie ferują wyroki nie mają dużego pojęcia o tym jak niska jest wiarygodność wielu akt SB. Tak samo oskarżanych było wiele znanych osób, na które SB "coś" miało w teczkach a okazały się one niewinne. Wydawało mi się, że do pełnienia funkcji prezesa PKP SA potrzebne jest przygotowanie merytoryczne i doświadczenie w funkcjonowaniu struktur państwowych. Dlatego zdecydowałem się ubiegać o to stanowisko. Ale skoro jakaś część środowiska nie akceptowała mojej kandydatury z innych powodów, aby nie tworzyć niepotrzebnych podziałów, zrezygnowałem.

A zarzuty Marcina Mellera wobec pana osoby? Meller twierdzi, że donosił pan na niego w czasach opozycji antykomunistycznej.

- Te słowa są mnie dla mnie zdumiewające. Przed 1989 rokiem nie znaliśmy się z Marcinem Mellerem, w ogóle nie spotykaliśmy się. Do dzisiaj zresztą funkcjonujemy w innych środowiskach. Jak więc może czuć się poszkodowany i twierdzić, że go inwigilowałem? Myślę, że Meller mówił to bardziej pod wpływem emocji związanych z aktualnymi sympatiami i antypatiami polityczno-ideowymi, niż w oparciu o racjonalne przesłanki i chłodną ocenę sytuacji.

Mówi pan, że działa od 15 lat w branży kolejowej. Co pan poczytuje sobie w tym czasie za szczególny sukces?

- Od 2001 roku, jako wicemarszałek województwa mazowieckiego, odpowiadałem za stworzenie i uruchomienie Kolei Mazowieckich - największego samorządowego przewoźnika w Polsce, który z sukcesami działa na rynku od 10 lat. Byłem inicjatorem jednej z największych w Polsce inwestycji zagranicznych w obszarze kolei - budowy zakładu szwajcarskiego producenta taboru kolejowego w Siedlcach koło Warszawy dzięki któremu powstało 0,5 tysiąca miejsc pracy. A polscy inżynierowie uzyskali dostęp do nowoczesnych technologii w produkcji i w zarządzaniu. Wspierałem przejęcie Warszawskiej Kolei Dojazdowej przez konsorcjum samorządowe wraz z planem rozwoju tej spółki. Jako poseł byłym aktywnym uczestnikiem prac w Komisji Infrastruktury. O konkretnych projektach ustaw, przy których intensywnie pracowałem wspomniałem wcześniej. Od 2015 roku pełnię funkcję przewodniczącego Komitetu Transportowego Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej, wspierając pozytywne przemiany na Ukrainie po 2014 roku. Zabiegałem z pewnym sukcesem o kontrakty eksportowe polskich firm kolejowych na rynku ukraińskim. Pomagałem także firmom ukraińskim w wejściu na rynek Unii Europejskiej. Angażuje się w pozytywne zmiany w tym kraju.

Czy nie zniechęcił się pan do zajmowania sprawami kolejowymi? Jak pan widzi swoją dalszą rolę?

- To co mogę oferować to nabyte przez lata doświadczenie i wiedza o funkcjonowaniu państwa i transportu kolejowego jako jednej z ważniejszych gałęzi gospodarki. Od początku mojej działalności publicznej współpracowałem z PKP S.A i innymi spółkami z Grupy. Dzięki tej współpracy powstało wiele wartościowych inicjatyw legislacyjnych i projektów inwestycyjnych. O niektórych z nich już wcześniej wspomniałem. W tym czasie zmieniały się układy polityczne, ale zawsze udawało się zrobić coś pozytywnego dla kolei. Ostatnio, od mniej więcej 2011 roku współpracuję z wieloma instytucjami i firmami kolejowymi jako ekspert, dzieląc się wiedzą. Wśród nich były spółki z Grupy PKP takie jak PKP Cargo czy PKP Intercity. Byłem aktywny w działaniach doradczych na rzecz PKP S.A. i Ministerstwa Transportu. W tym czasie wykonałem samodzielnie lub w grupie ekspertów usługi doradcze dotyczące między innymi systemu opłat za korzystanie z linii kolejowych, ponoszonych przez przewoźników towarowych na rzecz PKP PLK. W ramach prac nad IV Pakietem Kolejowym UE w 2013 roku dla Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej analizowaliśmy możliwe rozwiązania zapewniające skuteczny i niedyskryminacyjny dostęp do odpowiedniego taboru kolejowego dla operatorów pragnących świadczyć usługi publiczne. W 2014 roku w tym samym kontekście przygotowywaliśmy studium znaczenia rynku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych dla rozwoju PKP Intercity SA na zlecenie tego przewoźnika.

- Chcę tę, trochę pozytywistyczną pracę, kontynuować i rozwijać. Dlatego nie wykluczam mojego wsparcia dla Zarządu PKP S.A. w ważnym procesie budowania siły polskich kolei w nowych realiach gospodarczych, społecznych i politycznych. Aktualnie Instytut Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej, w którym pracuję, konsultuje zmiany legislacyjne wynikające z przygotowywanej nowej strategii PKP S.A. na najbliższe lata, także w związku z IV Pakietem, który ma zostać uchwalony jesienią. Efekty tej pracy będą widoczne w IV kwartale tego roku. Polska kolej bardzo potrzebuje nowych idei, koncepcji, pomysłów na usprawnienie inwestycji i skuteczne konkurowanie z innymi formami transportu. Mam nadzieję, że w tym wielkim procesie znajdzie się miejsce i na mój skromny wkład.

Stracili stanowiska za czasów PiS

20.11. Leszek Świętochowski odwołany z funkcji prezesa ANR. Prezesem Waldemar Humięcki. 27.11. Andrzej Gross odwołany z funkcji prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. P.o. prezesa został Daniel Obajtek. 30.11. Jakub Karnowski zrezygnował z funkcji prezesa Grupy PKP. 11.12. Bogusław Kowalski został nowym prezesem. 13.12. zrezygnował. Od 14.12. obowiązki prezesa pełnił Mirosław Pawłowski. 07.04 Pawłowski został prezesem grupy. 3.12. Paweł Tamborski zrezygnował z prezesury GPW. 12.01. Nową prezes została Małgorzata Zaleska. 7.12. Andrzej Tersa odwołany z prezesury Energi. Prezesem został Dariusz Kaśków; funkcję zacznie pełnić 4 stycznia 2016 r. (decyzja z 29.12.) 7.12. Krzysztof Zamasz odwołany z prezesury Enei. Prezesem został Mirosław Kowalik; funkcję zacznie pełnić od 7 stycznia 2016 r. (decyzja z 30.12.) 8.12. Artur Brzóska odwołany z funkcji prezesa KRUS. W jego miejsce p.o. Janina Pszczółkowska. 8.12. Radosław Szatkowski odwołany z prezesury ARR. W jego miejsce pełniła obowiązki Anna Gut. 16.02.16 prezesem został Łukasz Hołubowski. 8 12. Andrzej Klesyk odszedł na prośbę ministra skarbu z prezesury PZU. Dariusz Krzewina p.o. prezesa. 8. 12. Jerzy Kurella odwołany z funkcji prezesa Tauronu. Remigiusz Nowakowski prezesem. 11.12. Mariusz Zawisza odwołany z prezesury PGNiG. Piotr Woźniak p.o. prezesa. 10.2. Piotr Woźniak został prezesem spółki. 14.12. Adam Purwin zrezygnował z funkcji prezesa PKP Cargo. Maciej Libiszewski został nowym prezesem 19.01. 14.12. Andrzej Filip Wojciechowski złożył rezygnację z prezesury PKP PLK, 29.01 Antoni Jasiński został delegowany przez radę nadzorczą do pełnienia funkcji prezesa zarządu. 30.03. prezesem został Ireneusz Merchel. 16.12. Robert Dziwiński, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, złożył dymisję. Zastąpił go Jacek Szer. 16.12. Dariusz Jacek Krawiec odwołany z funkcji prezesa PKN Orlen. Nowym szefem koncernu został Wojciech Jasiński. 31.12. Jan Chadam, prezes Gaz-System podał się do dymisji, nowym prezesem został Tomasz Stępień. 31.12. Odwołano Henryka Majchrzaka z PSE, nowym prezesem mianowano Eryka Kłossowskiego. 07.01.16 Odwołano Marcina Moskalewicza z funkcji prezesa PERN i powołało na to stanowisko Igora Wasilewskiego. 15.01.16 Michał Kaczmarzyk zrezygnował z funkcji dyrektora PPL i dyrektora Lotniska Chopina w Warszawie. W to miejsce powołano Mariusza Szpikowskiego. 18.01.16 Bożena Lublińska-Kasprzak przestała być prezesem PARP. 04.04.16 Patrycja Klarecka została prezesem Agencji. 19.01.16 Dariusz Krzewina przestał pełnić obowiązki prezesa PZU. Nowym prezesem mianowano Michała Krupińskiego. Zgodę KNF uzyskał 24.05.16. 19.01.16 Iwona Hickiewicz złożyła dymisję z funkcji Głównego Inspektora Pracy. 04.02.16 Roman Giedrojć został powołany na to stanowisko. 21.01.16 Adam Jasser odwołany z funkcji prezesa UOKiK. Będzie pełnić obowiązki do czasu wyboru nowego prezesa. 22.01.16 Kajetan d'Obyrn został odwołany z funkcji prezesa kopalni soli w Wieliczce. Zastąpił go Zbigniew Zarębski. 26.01.16 Nikodem Bończa-Tomaszewski odwołany z funkcji dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki. 26.01.16 Odwołano Jerzego Jóźkowiaka, prezesa Poczty Polskiej. W jego miejsce powołano Marka Chibowskiego. 03.02.16 Odwołano Herberta Wirtha, prezesa KGHM. W jego miejsce powołano Krzysztofa Skórę. 15.02.16 Tadeusz Kłos przestał kierować Głównym Inspektoratem Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Zastąpił go Andrzej Chodkowski. 16.02.16 Dariusz Daniluk został odwołany ze stanowiska prezesa Banku Ochrony Środowiska. Jego miejsce zajął Sławomir Zawadzki. 19.02.16 Paweł Jarczewski został odwołany z funkcji prezesa Grupy Azoty. W jego miejsce powołano Mariusza Bobera. 19.02.16 Marek Trela został odwołany z funkcji szefa Stadniny Koni w Janowie, zastąpił go Marek Skomorowski; Jerzy Białobok odwołany z funkcji prezesa stadniny w Michałowie, Anna Stojanowska z funkcji inspektora ds. hodowli koni ANR. 24.02.16 Krzysztof Sędzikowski odwołany z funkcji prezesa Kompanii Węglowej. Na okres trzech miesięcy obowiązki prezesa spółki przejął członek rady nadzorczej Tomasz Rogala. 02.03.16 Marek Woszczyk zrezygnował z prezesury PGE (z dniem 30 marca 2016 r.). 23 marca poinformowano, że 31 marca funkcję obejmie Henryk Baranowski. 03.03.16 Rada Nadzorcza Banku Gospodarstwa Krajowego odwołała ze stanowiska z dniem 8 marca br. prezesa Dariusza Kacprzyka i na jego miejsce wybrała Mirosława Panka. 09.03.16 Jacek Leonkiewicz zrezygnował z kierowania PKP Intercity. 10.03.16 Marek Chraniuk został prezesem firmy. 11.03.16 Tomasz Pasikowski zrezygnował z funkcji prezesa Przewozów Regionalnych. Od 18.03.16 Krzysztof Mamiński p.o. prezesa. 24.03.16 Rada nadzorcza Bogdanki odwołała z zarządu spółki z dniem 31 marca prezesa Zbigniewa Stopę. Nowym prezesem został Krzysztof Szlaga. 06.04.16 Rada nadzorcza odwołała prezes Morskiego Portu Gdańsk Dorotę Raben. Udziałowiec portu - gmina Gdańsk - był przeciwny. 10.05.16 Łukasz Greinke został nowym prezesem. 13.04.16 Paweł Olechnowicz został odwołany przez nadzór z funkcji prezesa Lotosu. Obowiązki pełni Robert Pietryszyn, 13 maja został pełnoetatowym prezesem. 20.04.16 Jan Pamuła złożył rezygnację ze stanowiska prezesa Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Jego następcą został Radosław Włoszek. 23.05.16 Sławomir Majman został odwołany z prezesury PAIiIZ. Obowiązki pełni Bartłomiej Pawlak. 02.06.16 Mirosław Koziura został odwołany ze stanowiska prezesa Wyższego Urzędu Górniczego. Piotr Wojtacha pełni obowiązki prezesa. 05.07.16 Magdalena Gaj zrezygnowała z prezesury UKE. (INTERIA)
PAP
Dowiedz się więcej na temat: województwa | kolej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »