Budowa kolei metropolitalnej w Gdańsku zrealizowana w 30 procentach
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) w Gdańsku została już realizowana w 30 proc. - poinformowała spółka realizująca inwestycję. Ok. 20-km linia ma być oddana do użytku w drugiej połowie 2015 roku.
We wtorek na budynku Lokalnego Centrum Sterowania PKM w Gdańsku Matarni została zawieszona wiecha.
Prezes PKM SA Krzysztof Rudziński powiedział we wtorek, że pół roku po przekazaniu generalnemu wykonawcy placu budowy, wykonanych zostało 30 proc. robót technicznych. - Można powiedzieć, że mamy 5-procentowe wyprzedzenie harmonogramu realizacji inwestycji, bo te prace zostały wykonane przy upływie 25 proc. przewidzianego okresu budowy kolei - dodał. Zakłada się, że inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu dwóch lat. Rudziński zwrócił uwagę, że inwestycja będzie realizowana jeszcze w czasie dwóch najbliższych zim, kiedy ze względu na warunki atmosferyczne prace mogą być przerwane.
Lokalne Centrum Sterowania PKM będzie się znajdować w dwupiętrowym budynku przy ul. Budowlanych, obok planowanego przystanku PKM Matarnia. - Lokalne Centrum Sterowania to jest "mózg" całej linii, centrum lokalizacji systemów informatycznych i sterowania - tłumaczy Rudziński. Zapowiedział, że wiosną zacznie się montaż wyposażenia centrum.
W ramach budowanej PKM mają powstać m.in. 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do połączenia z linią nr 201 Gdynia-Kościerzyna, 1,4-kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201 oraz 16 wiaduktów kolejowych, osiem wiaduktów drogowych i pięć przejść nad torami.
Jeszcze w tym miesiącu ma być uruchomiony przetarg na zakup 10 autobusów szynowych do obsługi PKM. W październiku poinformowano, że PKM będzie miała łącznie 11 przystanków, z tego dwa na terenie Gdyni. Dodatkowe trzy przystanki powstaną w Gdańsku Osowej oraz w Gdyni: Karwinach i Redłowie. Powstaną one przy linii kolejowej nr 201 Gdynia-Kościerzyna, należącej do PKP PLK.
Koszt budowy PKM to 949,9 mln zł netto, a 85 proc. kosztów inwestycji finansuje UE.
Władze województwa liczą, że budowa PKM będzie pierwszym krokiem do znaczącego usprawnienia komunikacji publicznej w regionie. Zakłada się, że z połączenia korzystać mogą głównie osoby dojeżdżające do Trójmiasta z Kartuz i z Kaszub. Według przeprowadzonych badań, z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Dzięki PKM także Gdynia będzie miała bezpośrednie połączenie kolejowe z portem lotniczym. Gdańsk natomiast odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze