Co nas czeka w 2014 roku? Będą nowe kanały

Hukiem fajerwerków, głośną muzyką, szampanem i dobrą zabawą witaliśmy niedawno nowy, 2014 rok. Był czas na podsumowanie minionych 52 tygodni, ale także na pytanie - co czeka nas w najbliższych 12 miesiącach. Czego możemy się więc spodziewać w 2014 roku na rynku medialnym?

Rynkowa dominacja TVP, TVN i Polsatu

Wszystko wskazuje na to, iż rok 2014 będzie kolejnym, w którym dominować będzie trzech graczy - Telewizja Polska, Grupa TVN i Cyfrowy Polsat. Faktem jest, że od lat główne stacje (naziemne, ogólne) tych nadawców tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych.

Nadawcy ci jednak już dawno odnaleźli się także na tym nowym polu, bowiem na rynku sprofilowanych stacji ich kanały są liderami w swoich grupach (przykładowo TVP Seriale, TVN24 i Polsat Sport). Od lat TVN i Polsat "uzależniają" też od siebie innych nadawców-konkurentów jako operatorzy platform satelitarnych (Cyfrowy Polsat, n - obecnie nc+).

Reklama

W 2014 roku obaj gracze jeszcze mocniej zaznaczają swoją dominację w kolejnym segmencie rynku - sprzedaży reklam. Od 1 stycznia br. spółka TVN Media przejęła obsługę kanałów AXN, Fox International Channels (FIC), Discovery Networks, natomiast Polsat Media - Universal Networks International (UNI), Kino Polska TV i Eurosport.

Kanały te dołączyły do bogatego już portfolio obu spółek. Ponadto zarówno TVN, jak i Polsat są znaczącymi graczami na rynku naziemnej telewizji cyfrowej. Za sprawą wcześniejszych decyzji Telewizja Polska nie ma swojej platformy satelitarnej, a Biuro Reklamy TVP sprzedaje jedynie czas antenowy we własnych stacjach.

Mimo to publiczna telewizja wciąż odgrywa znaczącą rolę na polskim rynku - jest przecież nadawcą popularnych kanałów, samodzielnym nadawcą stacji na jednym z powszechnych, bezpłatnych i ogólnopolskich multipleksów (MUX 3), jest producentem filmowym, a także dostarczycielem treści ze swojego bogatego archiwum dla innych, komercyjnych nadawców.

Nowe kanały

Nowe kanały - czyli to, co "tygryski lubią najbardziej"! W 2014 roku poszerzy się oferta kanałów sportowych i dla mężczyzn - 10 stycznia br. ruszy Motowizja (kanał pojawi się w ofercie nc+), 12 stycznia br. - TVP Sport HD (UPC Polska, Toya, Vectra), w styczniu br. wystartować ma także Zest TV (nc+), a do tego należy doliczyć jeszcze być może Fox Sports, Polsat Sport Weekend i Polsat Futbol (?).

W styczniu br. ma ruszyć w Europie Środkowo-Wschodniej Filmbox Arthouse - podobno szykowana jest też wersja polskojęzyczna. Do końca kwietnia br. mają pojawić się nowe kanały w MUX 1 - Fokus TV, TVP ABC (start być może w lutym br.) i Stopklatka TV (być może w lutym br.).

W pierwszym kwartale tego roku swój start zapowiada też familijna telewizja muzyczna Opoka.tv, która ma być dostępna w sieciach kablowych, IPTV i w internecie. W drugim kwartale Discovery Networks CEEMEA planuje uruchomić w Europie Środkowo-Wschodniej kanał ID Xtra w SD i HD - czy także w Polsce?

Discovery planuje również, by całe jego portfolio w Polsce było nadawane w wysokiej rozdzielczości do końca 2014 roku. Spółka A+E Networks chce wprowadzić w tym roku na polski rynek dwa kanały - H2 i Lifetime. Do końca sierpnia br. Telewizja Polska ma też czas na start zapowiadanego już od dawna kanału TVP Dokument.

Warto też wspomnieć, że już od 1 stycznia br. nadaje TVN24 Biznes i Świat, kanał powstały z przekształcenia TVN CNBC. Co jeszcze? Może jakaś niespodzianka? W kwietniu ubiegłego roku Dariusz Dąbski, prezes i właściciel Telewizji Puls Sp. z o.o., w rozmowie z serwisem satkurier.pl mówił, iż najwcześniej na przełomie 2013 i 2014 r. pojawi się TV Puls HD.

Nadawca uruchomia obecnie nowoczesne Archiwum Cyfrowe. Nowe rozwiązanie umożliwi firmie całkowicie beztaśmową produkcję, co znacznie zwiększy wydajność produkcyjną Telewizji Puls i podniesie jakość techniczną emitowanych treści. Nowy system zapewni również Telewizji Puls możliwość pracy z materiałami w jakości HD. Czy będzie to skutkowało bliskim startem TV Puls w wysokiej rozdzielczości?

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Nowi gracze na rynku naziemnej telewizji cyfrowej

Za sprawą MUX-ów lokalnych w naziemnej telewizji cyfrowej pojawiają się nowi gracze - obok lokalnych kanałów (TVT, NTL Radomsko, TV Łużyce i TV Odra) także te ogólnopolskie, znane już z satelity i kabla - 4fun.tv, TV.Disco, TVR i STARS.TV. Ponadto do końca kwietnia br. w MUX 1 mają pojawić się wspomniane już TVP ABC, Stopklatka TV i Fokus TV, a także TV Trwam. Dodatkowo, być może już jesienią br. ruszy nowy MUX 8 - chętnych jest wielu.

Walka o naziemne częstotliwości

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC), Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zgodnie ze swoimi kompetencjami, pracują nad kształtem polskiego rynku medialnego.

Rok 2014 będzie pod tym względem równie ciekawy jak ubiegłe - UKE zapowiada bowiem aukcję na rezerwację częstotliwości, które zapewniają możliwość rozwoju mobilnego internetu szybkich prędkości na terenie całego kraju. Uczestnicy pierwszej tego typu aukcji w Polsce będą konkurowali o 5 rezerwacji z pasma 800 MHz oraz 14 rezerwacji z pasma 2,6 GHz. Ponadto trwają uzgodnienia w sprawie startu kolejnych multipleksów lokalnych (TV Łużyce i TV Odra), a na jesień br. planowany jest, według doniesień medialnych, start MUX 8.

Co jeszcze?

Nowe technologie, nowe ramówki, słupki oglądalności, zwiększanie zasięgu przez istniejące kanały, fuzje, głośne transfery i skandaliki w naszym medialnym show-biznesie, czyli codzienność...

Jak będzie więc wyglądał ten rok? Czas pokaże.

Autor: Łukasz Knapik

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: telewizja | naziemna telewizja cyfrowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »